علیرضا حائری: تدوین سند استراتژیک توسعه صنعتی، محصول تفکرات وزیر پیشنهادی صمت است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: تدوین سند استراتژیک توسعه صنعتی کشور برای نخستین بار، محصول تفکرات سیدرضا فاطمی‌امین بود که نشان‌دهنده قدرت بالای برنامه‌ریزی و مدیریت وی برای تصدی عالی‌ترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، علیرضا حائری با اشاره به معرفی سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از سوی آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری افزود: فاطمی‌امین معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در دولت دهم بود.

وی بیان‌داشت: در آن زمان برای نخستین بار سند استراتژیک توسعه صنعتی در کشور نگاشته و در حدود سال‌های ۹۱ تا ۹۲ از آن سند رونمایی شد.

حائری خاطرنشان‌کرد: این سند جامع از بیش از ۶۰۰ صفحه تشکیل می شد که حدود ۴۰ صفحه آن در خصوص صنعت نساجی بود که به تفصیل صنایع مختلف را مورد بررسی قرار داده بود و یکی از دست‌اندرکاران اصلی نگارش این سند هم فاطمی امین بود.

وی گفت: سند یاد شده کار خوب و کارشناسی شده‌ای بود که در آن صنایع به سه بخش دارای اولویت نخست، اولویت دوم و صنایعی که ایجادشان در کشور توجیه اقتصادی نداشت، تقسیم شده بودند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه‌داد: صنایع با اولویت نخست، در حقیقت صنایعی بودند که ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کردند و دارای قدرت اشتغال‌زایی و ارزآوری خوبی بودند، اما صنایع اولویت دوم در حقیقت بنگاه‌های کوچک و متوسط بودند که ارزش افزوده پایین‌تری ایجاد می‌کردند و قدرت ارزآوی بالایی نداشتند.

وی تصریح‌کرد: دولت در آن زمان خود را مکلف کرده بود که مطابق این سند حرکت کند و همه هم و غم دولت در حمایت از صنایع گروه نخست بود، اما صنایع دسته دوم که از آنها انتظار ارزآوری بالایی نمی‌رفت، همین که بخشی از نیازهای بازار و جامعه را تامین می‌کردند از نظر دولت کافی بود.

حائری اظهار داشت: این تقسیم‌بندی بسیار خوب و کارشناسانه بود، اما از نظر فعالان صنعت نساجی جانمایی این صنعت در گروه ۲ محل اشکال بود و در این زمینه با کارشناسان و مسوولان وقت وزارت صنعت اختلاف نظر داشتیم.

وی توضیح‌داد: امروز در کشورهایی همچون چین، ترکیه، بنگلادش و حتی ویتنام، قدرت بالای ارزآوری و اشتغال‌زایی صنعت نساجی را شاهدیم و معتقدیم قدرت اشتغال‌زایی در این صنعت با یک چهارم هزینه متوسط در سایر صنایع امکان‌پذیر است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران یادآور شد: سند یاد شده که فاطمی‌امین نقش محوری در تدوین و نگارش آن داشت، مبنایی برای دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم شد، هرچند در ادامه در همین دولت‌ها نیز سندهای دیگری با همین مضمون نگاشته شد.

وی، فاطمی‌امین را فردی بافکر و باهوش توصیف کرد که در همان زمان و با تاثیرگذاری در نگارش شدن این سند استراتژیک، قدرت تفکر و برنامه‌ریزی بالای خود را در وزارت صنعت نشان داد و ابراز امیدواری کرد با حضور وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بازنگری و اصلاح این سند استراتژیک شاهد رشد و تعالی بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور باشیم.

به گزارش ایرنا، «سید رضا فاطمی امین» که در سال ۱۳۵۳ در شاهرود متولد شده، تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و دکترای مدیریت راهبردی دانش دارد.

از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد.

آخرین سمت فاطمی امین، قائم مقام آستان قدس رضوی بود که پیش از آن مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بوده است.

از جمله دیگر سوابق کاری فاطمی امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد، رییس ستاد تحول صنایع و معادن، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، سخنگوی وزارت صنایع و معادن، مشاور دستیار ویژه رییس‌جمهوری و رییس پروژه‌های اقتصادی- تولیدی، قابل اشاره است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا