اهمیت «سخنرانی آسانسوری» در کسب‌و‌کارها

سخنرانی آسانسوری (Elevator Speech) یا بیانیه‌ی آسانسوری (Elevator Statement)، سخنرانی کوتاه و متقاعدکننده‌ای است که می‌توانید برای جلب علاقه‌ی دیگران نسبت به کار سازمانتان از آن استفاده کنید. در این مطلب موقعیت‌هایی را بررسی خواهیم کرد که استفاده از سخنرانی آسانسوری در آنان سودمند است و به نحوه‌ی تنظیم ارائه‌ای مؤثر نیز نگاهی خواهیم انداخت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، تصور کنید در فرودگاهی به یکی از مشتریان سابقتان برمی‌خورید. او بعد از احوال‌پرسی، درباره‌ی کار شرکت جدیدتان از شما سؤال می‌کند. می‌خواهید شروع به حرف زدن کنید، ولی مکث می‌کنید. دقیقا از کجا باید شروع کنید؟ سپس، در حالی‌ که سعی می‌کنید افکارتان را مرتب کنید، شماره‌ی پرواز او را اعلام می‌کنند و بلافاصله به راه می‌افتد. مطمئنا اگر آماده‌تر بودید، او نیز به اندازه‌ای صبر می‌کرد که بتوانید قرار ملاقاتی بگذارید.

این موقعیتی است که داشتن یک ارائه‌ی آسانسوری می‌تواند کمک‌کننده باشد. ارائه‌ی آسانسوری نوعی سخنرانی کوتاه و از پیش آماده‌شده است که به شکلی واضح و مختصر کار سازمانتان را توضیح می‌دهد.

درباره‌ی تکنیک معرفی آسانسوری

معرفی آسانسوری سخنرانی کوتاه و متقاعدکننده‌ای است که می‌توانید برای جلب علاقه‌ی دیگران نسبت به کار سازمانتان از آن استفاده کنید؛ هم‌چنین، می‌توانید برای ایجاد علاقه‌مندی نسبت به یک پروژه، ایده یا محصول یا حتی نسبت به خودتان از آن استفاده کنید. 

ارائه‌ی آسانسوری خوب نباید طولانی‌تر از یک‌ بار سوار شدن به آسانسور باشد که تقریبا ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد؛ از همین رو، این تکنیک به این اسم نام‌گذاری شده‌است. این نوع سخنرانی باید جالب، به یاد ماندنی و مختصر باشد؛ هم‌چنین، باید توضیح دهد که چه چیزی شما یا سازمان، ایده‌ یا محصولتان را منحصربه‌فرد می‌کند.

زمان استفاده از سخنرانی آسانسوری

بعضی از افراد فکر می‌کنند که این مورد فقط برای فروشندگانی مناسب است که به معرفی محصول یا خدمات خود نیاز دارند، ولی شما در موقعیت‌های دیگری نیز می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

برای مثال، می‌توانید برای معرفی سازمان خود به مشتریان یا خریداران بالقوه از این تکنیک استفاده کنید؛ هم‌چنین، می‌توانید برای ارائه‌ی ایده‌ای به مدیرعاملتان یا توضیح درباره‌ی تغییر نوآورانه‌ای که اداره می‌کنید، آن را به کار ببرید؛ حتی می‌توانید ارائه‌ای را تهیه کنید تا به مردم بگویید شغلتان چیست.

مراحل تنظیم سخنرانی آسانسوری

تنظیم درست ارائه‌ می‌تواند کمی زمان‌بر باشد. به احتمال زیاد، قبل از دستیابی به نسخه‌ای از سخنرانی خود که گیرا باشد و در مکالمه نیز طبیعی به نظر برسد، نسخه‌‌های مختلفی از آن را تهیه خواهید کرد.

برای تنظیم سخنرانی‌ای عالی این گام‌ها را دنبال کنید، ولی در نظر داشته‌باشید که لازم است رویکرد خود را بسته به محتوای ارائه‌تان تغییر دهید.

۱. هدف خود را شناسایی کنید

با فکر کردن به هدف ارائه‌ی خود، کار را آغاز کنید.

برای مثال، آیا می‌خواهید به مشتریان احتمالی درباره‌ی سازمان خود توضیح دهید؟ آیا ایده‌ای بسیار عالی برای ساخت محصول جدید دارید که می‌خواهید آن را به مدیرعاملی ارائه کنید یا فقط یک سخنرانی ساده و گیرا می‌خواهید که طی آن توضیح دهید شغلتان چیست؟

۲. توضیح دهید چه کاری انجام می‌دهید

ارائه‌ی خود را با شرح آن‌چه سازمانتان انجام می‌دهد، شروع کنید. روی مشکلاتی که حل می‌کنید و نحوه‌ی کمکتان به افراد تمرکز کنید. اگر می‌توانید، اطلاعات یا آماری را اضافه کنید که ارزش آن‌چه انجام می‌دهید را نشان می‌دهند.

در آغاز از خودتان بپرسید که «می‌خواهید مخاطبتان بیش‌تر چه چیزی را درباره‌ی شما به یاد آورد؟»

به یاد داشته‌باشید که سخنرانی شما ابتدا باید خودتان را به وجد آورد. به هر حال، اگر آن‌چه می‌گویید برای خودتان هیجان‌انگیز نباشد، برای مخاطبتان نیز نخواهد بود. سخنرانی شما باید لبخندی بر لبتان بیاورد و ضربان قلبتان را افزایش دهد. شاید افراد همه‌ی چیزهایی را که می‌گویید به یاد نیاورند، ولی به احتمال زیاد اشتیاقتان در خاطرشان خواهد ماند.

مثال: تصور کنید در حال تنظیم یک سخنرانی آسانسوری برای توضیح کار شرکت خود هستید و در نظر دارید که از آن در رویدادهای شبکه سازی استفاده کنید. می‌توانید بگویید «شرکت من برای استفاده‌ی کسب‌وکارهای دیگر، اپلیکیشن موبایل طراحی می‌کند»، ولی این جمله خیلی به یاد نمی‌ماند.

توضیح بهتر می‌تواند این‌گونه باشد «کار شرکت من توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل است که کسب‌وکارهای دیگر برای آموزش از راه دور کارکنان خود از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. این امر به افزایش چشم‌گیر بهره وری برای مدیران یک سازمان منجر می‌شود.»

این جملات جذاب‌ترند و ارزشی را نشان می‌دهند که شما برای این سازمان‌ها فراهم می‌کنید.

۳. گزاره‌ی فروش منحصربه‌فرد خود را منتقل کنید

سخنرانی آسانسوری شما باید مفهوم USP یا گزاره‌ی فروش منحصربه‌فرد (Unique Selling Proposition) شما را نیز منتقل کند. چیزی را شناسایی کنید که شما، سازمان شما یا ایده‌ی شما را منحصربه‌فرد می‌کند. بهتر است بعد از صحبت درباره‌ی کاری که انجام می‌دهید، USP خود را بیان کنید.

مثال: برای برجسته کردن چیزی که شرکت شما را منحصربه‌فرد می‌کند، می‌توانید بگویید «ما از رویکردی نوین بهره می‌بریم؛ بدین صورت که برخلاف سایر توسعه‌دهندگان و طراحان برنامه، ما از سازمان‌ها بازدید می‌کنیم تا متوجه شویم که افراد دقیقا به چه چیزی نیاز دارند. با این‌که انجام این کار به زمان بیش‌تری نیاز دارد، ولی بدین معناست که ۹۵٪ مشتریان ما از اولین نسخه‌ی جدید اپلیکیشن خود رضایت دارند.»

۴. مخاطب را با طرح سؤال درگیر کنید

بعد از توضیح گزاره‌ی فروش منحصربه‌فرد، لازم است که مخاطب خود را درگیر موضوع کنید. برای این کار پرسش‌هایی را با پایان باز (پرسش‌هایی که نمی‌توان با «بله» یا «خیر» به آنان پاسخ داد) تهیه کنید تا با استفاده از آن‌ها مخاطب را به گفت‌وگو. وارد کنید.

مطمئن شوید که قادر به پاسخ‌گویی به تمام سؤالات مخاطب خود هستید.

مثال: می‌توانید بپرسید «خب، سازمان شما چگونه از پس آموزش افراد جدید برمی‌آید؟»

۵. همه‌چیز را یک‌‌جا جمع کنید

بعد از تکمیل هریک از بخش‌های سخنرانی آسانسوری خود، همه را یک‌‌جا جمع کنید؛ سپس با صدای بلند آن‌ها را بخوانید و به کمک یک زمان‌سنج زمان موردنیاز را اندازه بگیرید؛ این زمان نباید بیش از ۲۰ تا ۳۰ ثانیه باشد؛ در غیر این صورت، ریسک از دست دادن توجه فرد و یک‌طرفه شدن مکالمه وجود دارد.

پس از آن، سعی کنید هرچیز غیرضروری را حذف کنید. به یاد داشته‌باشید که ارائه‌ی شما باید سریع و جذاب باشد، پس هرچه کوتاه‌تر، بهتر.

مثال: ارائه‌ی شما می‌تواند به شکل زیر یک‌جا جمع شود:

« کار شرکت من توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل است که سایر کسب‌وکارها برای آموزش از راه دور کارکنان خود از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند؛ به این معنی که مدیران ارشد می‌توانند زمان خود را برای کارهای مهم دیگری صرف کنند.

برخلاف شرکت‌های مشابه دیگر، ما از هر سازمان بازدید می‌کنیم تا متوجه شویم که افراد دقیقا به چه چیزی نیاز دارند و این بدین معناست که ۹۵٪ مشتریان ما از اولین نسخه‌ی اپلیکیشن خود رضایت دارند.

«خب، سازمان شما چگونه از پس آموزش افراد جدید برمی‌آید؟»

۶. تمرین کنید

مانند هرچیز دیگری، در این امر نیز «کار نیکو کردن از پر کردن است» را به خاطر داشته‌باشید که «چگونه گفتن» به اندازه‌ی «چه‌ چیزی گفتن» اهمیت دارد. اگر تمرین نکنید، به احتمال زیاد خیلی سریع صحبت می‌کنید، غیرطبیعی به نظر می‌رسید یا موارد مهم ارائه‌ی خود را فراموش می‌کنید.

برای تمرین مستمر ارائه‌ی خود هدفگذاری کنید. هرچه بیش‌تر تمرین کنید، ارائه‌تان طبیعی‌تر خواهد شد. شما می‌خواهید که این سخنرانی مانند مکالمه‌ای روان به گوش برسد، نه شبیه به یک ارائه‌ی فروش مصرانه.

حتما حین حرف زدن از زبان بدن خود آگاه باشید، زیرا به اندازه‌ی کلماتتان به مخاطب اطلاعات منتقل می‌کند. تا زمانی‌ که ارائه‌ی شما طبیعی به نظر برسد، روبه‌روی آینه یا بهتر این‌که روبه‌روی یک همکار تمرین کنید.

هنگامی‌ که به ایراد سخنرانی خود عادت کردید، می‌توانید کمی آن را تغییر دهید؛ موضوع این است که سخنرانی‌تان خیلی کلیشه‌ای و از قبل تهیه‌شده به نظر نرسد، با این‌که همین‌ گونه است!

  • راهکار ۱: شاید بخواهید چیزهای کوچک قابل‌حمل را به همراه داشته‌باشید که بعد از ایراد سخنرانی خود به افراد بدهید؛ برای مثال، این وسیله‌ها می‌توانند کارت ویزیت یا بروشورهایی درباره‌ی ایده‌ی محصول یا کسب‌وکار شما باشند؛
  • راهکار ۲: به‌ یاد داشته‌باشید که سخنرانی خود را متناسب با مخاطبتان تغییر دهید.

نکات کلیدی

معرفی آسانسوری سخنرانی کوتاه و متقاعدکننده‌ای است که شما برای جلب علاقه‌ی دیگران نسبت به کار سازمانتان می‌توانید از آن استفاده کنید؛ هم‌چنین، می‌توانید از آن برای ایجاد علاقه‌مندی نسبت به یک پروژه، ایده یا محصول یا حتی نسبت به خودتان استفاده کنید. این سخنرانی باید اطلاعات مهم را منتقل کند و در عین حال مختصر باشد.

سعی کنید کارت ویزیت یا وسیله‌ی قابل‌حمل دیگری را همراه داشته‌باشید، زیرا به فرد دیگر کمک می‌کند تا شما و پیامتان را در یاد نگه دارد؛ هم‌چنین، تمام اطلاعات غیرضروری را حذف کنید.

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا