کارآفرینی در مسجد لقمان مشهد توسط خانم جمیله سیبویه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طرح حمایت از خوداشتغالی و کارآفرینی خانواده طلاب چند سالی است که در مرکز خدمات حوزه اجرا شده و این مرکز، خدمات حمایتی خود را در زمینه آموزش مهارت‌ها، مشاوره، اعطای تسهیلات و بازاریابی و فروش به خانواده طلاب ارائه می‌دهد. خانم سیبویه از خانواده طلاب با راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک مائده در زمینه پوشاک اسلامی فعالیت می‌کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، طرح حمایت از خوداشتغالی و کارآفرینی خانواده طلاب چند سالی است که در مرکز خدمات حوزه اجرا شده و این مرکز، خدمات حمایتی خود را در زمینه آموزش مهارت‌ها، مشاوره، اعطای تسهیلات و بازاریابی و فروش به خانواده طلاب ارائه می‌دهد.

تاکنون بسیاری از خانواده‌های طلاب با حمایت‌های مرکز خدمات و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک خانگی توانستند محصولات باکیفیت و قابل رقابتی در زمینه تولیدات صنایع‌دستی، معرق‌کاری، پوشاک، قلاب‌بافی، چرم‌دوزی و … تولید کرده و علاوه بر کسب درآمد باعث ایجاد چرخه تولید و اشتغال‌زایی در کشور شده‌اند.
خانم سیبویه از خانواده طلاب با راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک مائده در زمینه پوشاک اسلامی فعالیت می‌کند. به کارگاه تولیدی ایشان رفتیم تا گفتگویی با این بانوی کارآفرین داشته باشیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید به چه صورتی وارد این حوزه شده‌اید؟

جمیله سیبویه از طلاب حوزه علمیه خواهران هستم و همسرم حجت‌الاسلام مددی الموسوی از طلاب مبلغ مشهد است. از سال 1395 به دلیل دغدغه‌های فرهنگی وارد این حوزه شدم و از آنجا که از نوجوانی در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کردم، استعداد و پیش‌زمینه‌ای در حوزه پوشاک داشتم.

در این مسیر با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟

در ابتدا سرمایه‌ای برای شروع کسب‌وکار نداشتم و در منزل شروع به طراحی و دوخت لباس کردم و پارچه‌ها را در متراژ پایین خریداری می‌کردم؛ اما به خاطر طراحی و کیفیت خوب سریع فروش می‌رفت، کم‌کم چرخه‌ای خیاطی را اضافه کردم و کارگاه کوچکی راه‌اندازی کردم.

شیوه فروش محصولاتتان به چه شکل است؟

قبل از شیوع کرونا محصولات به صورت کلی به بنک داران فروخته می‌شد و به صورت جزئی هم فروش داشتم اما بعد از شیوع کرونا بازار پوشاک دچار رکود شد و به سمت فضای مجازی رفتم و الحمدلله از طریق شبکه‌های مجازی فروش بسیار خوبی دارم و تجربه بسیار خوبی بود.

چرا مسجد را برای توسعه کسب‌وکارتان انتخاب کرده‌اید؟

کار ما فرهنگی است و توسعه فرهنگ و اشتغال باید در کنار هم انجام شود و بهترین مکان برای این کار مسجد است.

خلأ تولیدات پوشاک اسلامی در بازار کاملاً محسوس است و باید برای مقابله با مدهای غربی فکری کرد به همین خاطر در زیر زمین مسجد لقمان مکانی را تدارک دیدیم و 16 نفر از خانم‌ها در کارگاه مشغول به فعالیت هستند و 10 نفر از خانم‌ها هم در منزل کار می‌کنند.

چه اقداماتی برای توسعه کارآفرینی انجام داده‌اید؟

در کارگاه تولیدی پوشاک علاوه بر تولید، آموزش را هم در دستور کار قرار داده‌ام و نیروهای کار را از طریق این آموزش‌ها جذب می‌کنم، علاوه بر آن بسیاری از خانم‌ها به صورت خانگی و کارگاهی در زمینه‌های مختلف بافتنی، گلدوزی، چرم‌دوزی با ما همکاری می‌کنند و این باعث متنوع شدن محصولاتمان شده و چندین هنر را با هم تلفیق می‌کنیم.

چه مشکلاتی در مسیر کارآفرینی وجود دارد؟

در شهر مشهد شرکت‌های تولیدی زیادی وجود دارد و این باعث شده برای پیشرفت در این حوزه به دنبال جذب مشتری از دیگر استان‌ها باشیم که با وجود فضای مجازی این امر تسهیل شده، همچنین کسب آموزش‌های لازم در حوزه بازاریابی و برندینگ محصول هم برای توسعه کسب‌وکار ضروری است.

توصیه شما به خانواده طلابی که قصد شروع کسب‌وکار دارند چیست؟

با گسترش فضای مجازی شروع آموزش مهارت و کسب‌وکار بسیار آسان شده اما برای موفقیت در این امر باید ابتدا بازار را رصد کنیم و تلاش کنیم کسب‌وکار همراه با ایده و نوآوری باشد. همچنین از گام‌های کوچک شروع کنیم و قدم‌به‌قدم پیش برویم، در ابتدا به درآمد فکر نکنیم و اولویت کیفیت محصول و رضایت مشتری باشد همه این‌ها در کنار توکل به خدا می‌تواند باعث موفقیت شود. من همیشه می‌گویم وظیفه‌ام تولید است و روزی با خداست.

سرمایه مورد نیاز برای شروع این کسب‌وکار و میزان درآمد آن چقدر است؟

در ابتدای کار با سرمایه سنگین وارد نشوید چراکه شناخت بازار نیاز به تجربه دارد من از چند چرخ‌خیاطی شروع کردم و به‌مرور تجهیزات کارگاه را اضافه کردم همچنین سرمایه در گردش را هم باید بر اساس تولید در نظر گرفت.

به عنوان همسر روحانی آیا مشاغل خانگی منافاتی با وظایف همسرداری و تربیت فرزند دارد؟

مدیریت وقت در مشاغل خانگی به عهده خود شخص است و با برنامه‌ریزی می‌توان به امور منزل رسیدگی کرد، علاوه بر آن باعث نشاط و شادابی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید اکثر طلاب با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و خانواده آن‌ها می‌توانند با راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی مشکلاتشان را کاهش دهند.
توصیه‌تان به همسران طلاب چیست؟

صبر و توکل در زندگی و کار کلید حل مشکلات و باعث برکت در زندگی است و خانواده طلاب باید خودشان را در تمامی زمینه‌ها الگو بدانند.
چه اهدافی برای آینده ترسیم کرده‌اید؟

جای خالی پوشاک اسلامی متنوع و مطابق با همه سلیقه‌ها در ایران خالی است و ایجاد برند معتبر پوشاک اسلامی هدف اصلی من است.

نظرتان در مورد ورود مرکز خدمات به عرصه حمایت از کارآفرینی خانواده طلاب چیست؟

حوزه‌های علمیه باید در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند تا بتوانند در مقابله با تهاجم دشمن بایستند و یکی از این عرصه‌ها اشتغال و کسب‌وکار است که با ورود مرکز خدمات به این عرصه می‌توان موفقیت‌های خانواده‌های طلاب را به عنوان الگو نمایش داد. همچنین دغدغه مندی طلاب نسبت به مسائل فرهنگی باعث می‌شود مسائلی همچون تولید پوشاک اسلامی مورد توجه قرار گیرد که پیوست فرهنگی و اجتماعی هم خواهد داشت. مرکز خدمات هم می‌تواند به عنوان حلقه اتصال تولیدکننده و بازار و حمایتگر نقش مؤثری ایفا کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مرکز خدمات حوزه‌های علمیه
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا