معرفی کارفرما و مجری طرح مشاغل خانگی/ فعالیت 300 نوع مشاغل خانگی در استان فارس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طرح مشاغل خانگی برحسب نیازسنجی و استعدادیابی افراد به اجرا درآمد و مزایایی نظیر در نظر گرفتن اکوسیستم، فروش اینترنتی و ارائه آموزش این طرح را از سایر طرح‌های اشتغالزا متمایز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از فارس، مشاغل خانگی نهاد نوپایی است که جهت رونق‌بخشی به تولید و ارتقاء اشتغالزایی در سال‌های اخیر ترویج شده و از دو سال پیش، در قالب طرح توسعه به اجرا درآمده است. کارفرمای این طرح وزارت کار، رفاه  و تعاون اجتماعی و مجری آن جهاد دانشگاهی است.

در سطح استان فارس اکنون تعداد متقاضیان این طرح به 2 برابر یعنی 6 هزار نفر رسیده که همه در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و مشاوره‌های لازم را دریافت نموده‌اند.

کارآفرینان برتر که فعالیت گسترده و تجربه کافی داشته باشند به عنوان پیشران معرفی شده و در این حوزه تعداد دیگری از متقاضیان را تحت پوشش خود درمی‌آورند که در قالب واسطه با بازار، آنها را همراهی می‌کنند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 طراحی و به تصویب رسید. به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی گردید. ضمنا جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نخ‌ریسی؛ حرفه‌ای موروثی که نسل به نسل منتقل شده است

یکی از کارآفرینان موفق که به عنوان راهبر شغلی در این حیطه فعالیت می‌کند، محبوبه رضاییان، بانوی جهرمی است که ۳۷ سال داشته و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی است.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: 60 درصد دستگاه‌ها از آهن‌آلات است که آن را تهیه کرده و خودمان دستگاه را می سازیم.

این بانوی کارآفرین اظهار می‌دارد: مطابق هماهنگی که با کمیته امداد و جهاد دانشگاهی داریم، پشم را از آنها خریداری کرده و نخ را به آنها می‌فروشیم که در این راستا دو شرکت طرف قرارداد ما هستند.

رضاییان بیان می‌کند: هر دو هفته یک بار، فعالان این حرفه را از داراب، فسا و اشکنان لامرد گرد هم جمع‌ کرده و نخ‌های تولید شده توسط آنها را به بازار عرضه می‌کنیم.

وی که به عنوان اتصال بازار کارآفرینان این رشته فعالیت می‌کند، می‌گوید: نخ‌ریسی، برای کسی که با اشتیاق و حوصله کار کند، درآمدزایی خوبی دارد و قیمتها بر حسب رنگ متفاوت است و رنگهای سفید و مشکی از چهار رنگ اصلی گران‌تر می‌باشد.

این بانوی پیشران مشاغل خانگی با اشاره به روند زنجیره‌ای کار، ادامه می‌دهد: متقاضیان به صورت زنجیره‌ای هماهنگ می‌شوند، به عنوان مثال به تازگی در شهرستان فسا، ۳۰ نفر اعلام آمادگی کرده که مراحل کار و تشکیل پرونده آنها طی شده و آموزش آنها را برگزار می‌کنیم.

وی که خود در دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی شرکت کرده، اکنون مربی متقاضیان دیگر این عرصه است

محبوبه می‌گوید: از آنجا که مردم در حال حاضر بیشتر به سمت قالی سنتی رفته و قالی‌بافی سنتی ارزش بیشتری یافته است، نخ‌های رنگ شده با الوان شیمیایی یا گیاهی و کاربرد آنها در گبه، جاجیم و قالی، بازار نخ‌ریسی را گرم تر کرده است که این روند می‌تواند به صادرات فرش دستبافت بیش از پیش کمک کند.

این کارآفرین که در زمینه نقشه‌خوانی و بافندگی فرش نیز مهارت دارد، بیان می‌کند: با وجود کار تولید نخ و عرضه آن، فرصتی برای بافندگی قالی نمی‌ماند.

 وی که از نبود حمایت جدی گلایه دارد، می‌گوید که با وجود پیگیری، تسهیلات مناسبی ارائه است و درصورت دریافت تسهیلات، می‌تواند کارگاهی راه‌اندازی کرده و برای دیگر فعالان این حرفه اشتغال ایجاد کند.

وی ضمن قدردانی از مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی فارس و مدیر کمیته امداد جهرم،  اظهار می‌دارد: به عنوان بانویی که در عرصه تولید و توزیع نخ فعالیت می‌کنم، انتظار حمایت بیشتری از متولیان امر دارم.

پیشران‌های مشاغل خانگی; عاملان اتصال به بازار

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مشاغل خانگی بر حسب استعدادها و نیاز جامعه برنامه‌ریزی شده و ارتقاء سطح اشتغال‌زایی را به دنبال دارد همچنین حاوی مزایایی است که تاکنون در دیگر عرصه‌های اشتغالزایی وجود نداشته است که از جمله مزایای طرح می‌توان به اکوسیستم کارآفرینی، ارائه آموزش، اتصال مستقیم به بازار و فروش اینترنتی اشاره کرد.

مظاهر بابایی ادامه می دهد: ثبت نام این طرح از آبان ماه سال گذشته آغاز شده که ۳ هزار نفر متقاضی بودند و اکنون این تعداد به ۲ برابر و حدود ۶ هزار نفر رسیده که مشاوره‌های تخصصی، حقوقی و استعدادیابی را دریافت کرده‌اند.

وی بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود این متقاضیان تا پایان تابستان جاری، وارد بازار کار شوند و کسب و کار به نسبت مستقلی را آغاز نمایند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس اظهار می‌دارد: در این طرح پیشران‌ها به عنوان عاملان اتصال به بازار حضور مؤثری داشته و بیشترین بخش طرح را هدایت می‌کنند.

بابایی می‌افزاید: پیشران‌ها که مورد تایید جهاد دانشگاهی و اداره کار هستند، کارآفرینان برتر در حوزه مربوطه می‌باشند که جهت تامین و تولید مواد اولیه و ارائه آن به متقاضیان فعالیت کرده و پس از تکمیل محصولات، آنان را از متقاصیان تحویل گرفته و در بازار عرضه می‌کنند.

فعالیت 300 نوع مشاغل خانگی در فارس

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و دائمی جهت ارائه محصولات مشاغل خانگی، خاطرنشان می‌کند: این نمایشگاه‌ها که پیش از این توسط جهاد دانشگاهی برگزار میشد، اکنون تحت شعاع بیماری کرونا قرار گرفته و تعداد آن کاهش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس خاطرنشان می‌ـکند: در استان فارس بیش از ۳۰۰ نوع مشاغل خانگی وجود دارد که بیشترین فراوانی و استقبال در رشته‌های فرش‌بافی با ۱۸۰۰ متقاضی، صنایع فرهنگی مترجمی زبان، گوهرشناسی و خیاطی است.

بابایی با اشاره به تناسب شرایط اقلیم کارآفرین با ظرفیتهای موجود می‌گوید: جغرافیایی شهر و روستا پتانسیل‌های موجود در منطقه، بر انتخاب شغل تاثیرگذار است و با توجه به اقلیم افراد تثبیت می‌شود، به عنوان مثال در زمینه دامپروری یا کشت زعفران، وضعیت اقلیمی مورد توجه است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارسسایت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا