دکتر علی رئیس‌پور: استارت ایجاد 60 شتاب‌دهنده در دانشگاه آزاد اسلامی کلید زده شد/ درس آشنایی با اصول فناوری و نوآوری تدوین شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس‌پور: در اداره کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت در سه قسمت مشغول فعالیت هستیم. بخش اول توسعه زیرساخت‌های فیزیکی اشاعه فناوری که نام آن را شتاب‌دهنده، دریچه اول ورود به سراهای نوآوری گذاشته‌ایم. قسمت دوم طراحی دوره‌های فناوری و بخش سوم درخصوص برگزاری استارتاپ‌ها و رویدادهاست.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از معاونت تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، آموزش‌های فناوری و آشنایی بدنه دانشگاهی با مفاهیم کسب‌وکار و تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین به قدری از اهمیت برخوردار است که به‌عنوان پیشران اصلی فعالیت‌های فناورانه دانشی دانشگاه در نظر گرفته می‌شود. اداره‌کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز مدتی است در همین راستا فعالیت خود را آغاز و اقدامات خود را در سه بخش متمرکز توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، طراحی دوره‌ها و اجرای دوره‌های فناوری متمرکز کرده است.

ساماندهی طراحی و اجرای دوره‌های آموزش فناوری، کارآفرینی و کسب‌وکار و توانمندسازی اعضای هیات‌علمی و دانشجویان در زمینه کارآفرینی و کسب‌وکار از مهم‌ترین ماموریت‌های این اداره کل است. همچنین کمک به توسعه روش‌های نوین آموزشی و مهارت‌افزایی دانشجویان جهت اشتغال‌پذیری و گسترش و ارتقای کیفیت برنامه‌های فرهنگ‌سازی و ترویج کارآفرینی نیز در این اداره کل دنبال می‌شود.

علی رئیس‌پور مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اقدامات و برنامه‌های پیش‌روی این معاونت می‌گوید.

به‌گفته او یک کلان‌پروژه در دانشگاه آزاد اسلامی تحت‌عنوان پرورش پنج‌هزار فریلنسر حرفه‌ای برای گرفتن پروژه‌های بین‌المللی کلید خورده است؛ پروژه‌ای در فضای فریلنسر جهت ایجاد چهار هابلنسینگ تخصصی در سطح ملی. به گفته او همچنین برای اولین‌بار یک تقویم آموزش فناوری به‌صورت متمرکز طراحی، تصویب و ابلاغ شد.

  تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، طراحی دوره‌ها و اجرای دوره‌های فناوری کار

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی درباره اقدامات این اداره کل گفت: «در اداره کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت در سه قسمت مشغول فعالیت هستیم. بخش اول توسعه زیرساخت‌های فیزیکی اشاعه فناوری که نام آن را شتاب‌دهنده، دریچه اول ورود به سراهای نوآوری گذاشته‌ایم. قسمت دوم طراحی دوره‌های فناوری و بخش سوم درخصوص برگزاری استارتاپ‌ها و رویدادهاست.»

او اضافه کرد: «به‌عبارت بهتر در سه بخش توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، طراحی دوره‌ها و اجرای دوره‌های فناوری کار خود را متمرکز کرده‌ایم. مهم‌ترین و شاید شاخص‌ترین اتفاق در این اداره کل، تدوین تقویم آموزش‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار بود. در این تقویم حداقل 70 رویداد استارتاپی و فراگیر دیده شده است.»

  استقبال از دوره آشنایی با قوانین کسب‌وکار، حقوق تجارت و روش‌های تامین مالی

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نزدیک به هفت‌هزار ساعت طراحی دوره اتفاق افتاده است، ادامه داد: «این هفت‌هزار ساعت در عناوین مختلفی است که در مهم‌ترین دسته‌بندی در 21 عنوان یا سرفصل به صورت عمومی برای همه واحدهای دانشگاهی تدوین شده است. همچنین نزدیک به 40 عنوان اضافه‌تر برای دوره‌هایی که در مناطق خاص با توجه به همجواری با صنعت و پیش‌بینی‌های آمایشی در این استان‌ها وجود دارد در تقویم گنجانده شده است.»

رئیس‌پور با بیان اینکه تقویم به صورت روزشمار است، تصریح کرد: «در واقع می‌توانیم این دوره‌ها را رصد کنیم تا ببینیم در کدام واحد دانشگاهی کدام دوره ارتقای مهارت و فناوری انجام می‌شود. مهم‌ترین دوره‌هایی که از آنها استقبال شده دوره آشنایی با قوانین کسب‌وکار، حقوق تجارت و دوره‌های روش‌های تامین مالی است. بنابراین عمده‌ترین دغدغه کسانی که در فناوری ورود کرده‌اند یا علاقه‌مند هستند در فضای فناوری کسب‌وکار خود را داشته باشند روی این محورهاست.»

نقشه راه آموزش‌های فناوری برای اولین‌بار در سال 1400 آغاز شد

او تاکید کرد: «برای اولین‌بار یک تقویم آموزش فناوری به صورت متمرکز در سازمان و در اداره کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت طراحی، تصویب و ابلاغ شد. بنابراین می‌توان گفت نقشه راه آموزش‌های فناوری برای اولین‌بار در سال 1400 آغاز شده و امیدوارم در این بازه حداقل بتوانیم تعداد زیادی از دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و مخاطبان آزاد را به‌عنوان افرای که می‌توانند در پروژه‌های مختلف فناوری مشارکت داشته باشند آماده کرده باشیم. در اصطلاح فناوری گفته می‌شود روی این افراد ارتقای مهارت و تربیت فناورانه اتفاق افتاده است.»

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «این تقویم مهم‌ترین فرآیند در حوزه آموزش‌های فناوری است؛ اما بعد از طراحی این تقویم کار را رها نکرده بلکه، به‌صورت موازی برنامه‌های نوآورانه جدیدی را نیز دنبال کردیم.»

  درس آشنایی با اصول فناوری و نوآوری تدوین شد

او در پاسخ به این سوال که در حوزه ترویج و آموزش چه اقداماتی انجام شده است، گفت: «یک درس دو واحدی در شورای گسترش دانشگاه تحت‌عنوان آشنایی با اصول فناوری و نوآوری تدوین شد که از مهرماه امسال در تمام مقاطع دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک درس اختیاری ارائه می‌شود. این درس با بقیه دروس متفاوت است؛ چراکه محتوای آموزشی و به اصطلاح سرفصل این درس، از پیش تعیین شده است و تیم اداره کل با مشارکت معاونت‌های موضوعی و خبرگان تلاش کردند این درس را آماده‌سازی کرده و برای هر ترم محتوا به‌روز شده و منطبق با منطق آمایشی در کشور ارائه می‌شود.»

رئیس‌پور خاطرنشان کرد: «مفهوم آمایش یکی از مفاهیم اصلی است که به اصطلاح به آن نقشه راه گفته می‌شود و خوشبختانه توسط هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می‌شود. ما منطبق با سرفصل‌هایی که در سند آمایش دانشگاه درحال تدوین بوده گام برداشته‌ایم و امیدوارم بتوانیم دروس را به سمت دروس ارتقای مهارت و کاربردی پیش ببریم.»

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قرار است به‌عنوان یک دانشگاه حل مساله فعالیت کند، افزود: «این یک شعار نیست و در عمل به نتیجه خواهیم رسید. بنابراین جدای از تقویم آموزش‌های فناورانه یک درس آشنایی با اصول فناوری و نوآوری به تصویب رسیده است اما ما به همین دو اقدام بسنده نکردیم؛ چراکه در بحث مسائل ترویج، زیرساخت تاثیر زیادی دارد اما باید نرم‌افزارهای لازم را نیز پیاده‌سازی کنیم.»

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی با شبیه‌سازی وظایف این اداره کل توضیح داد: «ما تلفیقی از نرم‌افزار و سخت‌افزار هستیم. اگر یک ابرکامپیوتر را در نظر بگیرید فقط قطعه سخت‌افزاری نمی‌تواند منجر به به ارائه یک کار خوب شود بلکه شیوه و زبان برنامه‌نویسی نیز نقش اساسی را ایفا می‌کند. بنابراین دوره‌هایی که طراحی می‌شود در نقش نرم‌افزار‌هایی است که در اکوسیستم فناوری دانشگاه از آنها استفاده خواهد شد.»

حرکت از جایگاه دانشکده‌های آموزشی به سمت انستیتوهای فناوری

او عنوان کرد: «دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک رسالت و ماموریت از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مطالبه کرده و گفتند ما باید از جایگاه دانشکده‌های آموزشی به سمت انستیتوهای فناوری حرکت کنیم. به عبارت بهتر قرار است از این به بعد به‌جای دانشکده‌های سنتی دانشکده‌های موضوعی داشته باشیم.»

او در ادامه تصریح کرد: «در ماموریتی که به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ابلاغ شد، روی پروتکل اجرایی و ایجادی انستیتوهای فناوری در دانشگاه کار می‌کنیم. طبیعتا پیاده‌سازی انستیتوهای فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع و روش‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد متفاوت است. به عبارت بهتر به این صورت نیست که یک مطالبه و طراحی که از ذهن خودمان می‌گذرد به بازار و محیط دیکته کنیم بلکه قرار است در توسعه انستیتوهای فناوری به دنبال شرکای راهبردی در صنعت، فناوری و به‌طور کلی مطابق با نیازهای کشور باشیم.»

شیوه‌نامه ایجاد انستیتوهای فناوری به‌زودی تدوین می‌شود

رئیس‌پور در ادامه افزود: «در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است و ان‌شاءالله شیوه‌نامه ایجاد انستیتوهای فناوری با مشارکت تمام ادارات کل در معاونت تحقیقات و فناوری و همچنین استفاده از ظرفیت و توصیه‌ها و راهبردهای معاونت‌های موضوعی دانشگاه به‌زودی نوشته می‌شود. این شیوه‌نامه می‌تواند گام ترویجی دیگری باشد که در اداره کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود.»

  تغییرات در رشته‌های جاری و معمول مهندسی و فنی

او درخصوص طراحی دوره‌های فناورانه تصریح کرد: «معرفی و تغییرات در رشته‌های جاری و معمول مهندسی و فنی از دیگر اقداماتی است که در این اداره‌کل انجام شد. ما روی چند رشته چندبخشی و کاربردی فناورانه کار کرده‌ایم. رشته‌هایی مثل مهندسی گلخانه، مهندسی شهر هوشمند، مهندسی پسامند و… که رشته‌های جذابی در بازار بوده و تمایل ویژه‌ای از سوی محیط برای استقبال از این رشته‌ها نشان داده است. از این چهار رشته به صورت مشخص سرفصل دو رشته مصوب شده و به شورای گسترش دانشگاه ارجاع شده است و امیدوارم به‌زودی مصوب شود تا بتوانیم به شبکه دانشگاه ابلاغ کنیم.»

 رویداد عصرانه فناوری برای اولین‌بار طراحی شد

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «همچنین رویداد عصرانه فناوری برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شد و ما با استفاده از سیاست‌های درهای باز این رویداد را طراحی کرده و تمام شرکت‌ها، هسته‌ها و واحدهای فناوری که با دانشگاه فعالیت دارند این پتانسیل را دارند که بتوانند مستقیما و بدون محدودیت، در زمان برگزاری رویداد عصرانه فناوری مشکلات و چالش‌هایی که با هر قسمت از دانشگاه دارند را به صورت روبه‌رو با مدیران مطرح کنند.»

او تاکید کرد: «در اداره‌کل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی شبانه‌روز در تلاش هستیم تا مسیری را به‌منظور ارتقای فناوری و نهایت درآمدزایی برای دانشگاه ایجاد کنیم.»

  پرورش 5‌هزار فریلنسر حرفه‌ای برای پذیرش پروژه‌های بین‌المللی

او گفت: «به‌زودی در قالب یک کلان پروژه توسعه مهارت فناورانه در دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی تحت‌عنوان «پرورش 5هزار فریلنسر حرفه‌ای» جهت پذیرش پروژه‌های بین‌المللی فریلنسری کلید خواهد خورد؛ پروژه‌ای در فضای فریلنسر جهت ایجاد چهار هابلنسینگ تخصصی در سطح ملی. به‌طور کل سفارش‌هایی در سطح بین‌المللی وجود دارند که شرکت‌های مختلف حاضر هستند در ازای تضمین خدمات مطمئن و حرفه‌ای و البته در یک قیمت رقابتی، پروژه‌های نرم‌افزاری و حل مساله خود را به شرکت‌های ایرانی بسپارند. ما قرار است حداقل پنج‌هزار نفر دانشجو، عضو هیات‌علمی و برخی کارکنان را تحت‌عنوان شبکه فریلنسری دانشگاه پرورش و هدایت کنیم تا بتوانیم ضمن بالا بردن ضریب جذب پروژه‌های مربوط در هر حوزه، درصدی از عایدی هر پروژه را به‌عنوان حق بالاسری نصیب دانشگاه کنیم، دانشگاه نیز به‌عنوان میزبان بزرگ‌ترین بانک تخصصی سرمایه‌های انسانی و تخصصی می‌تواند این شبکه فناورانه را هم به لحاظ نیروی انسانی ماهر و متبحر و هم زیرساخت فنی و تاسیساتی حمایت کند.»

رئیس‌پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دو ابزار اختصاصی برای این اداره کل وجود دارند که این دو ابزار، ابزارهایی در شکل استاندارد و در تعامل با معاونت علمی ریاست‌جمهوری هستند. ابزارهایی که به‌عنوان ابزارهای زیرساخت‌های حوزه فناوری شناخته می‌شوند. یکی از این ابزارها عبارت از ساختار اکوسیستم شتاب‌دهنده‌هاست.»

  استارت ایجاد 60 شتاب‌دهنده در دانشگاه آزاد اسلامی کلید زده شد

او ادامه داد: «محیط فضاهای کار اشتراکی و فضاهای کار شتاب‌دهی با اسامی مختلف تحت‌عنوان فضاهای فناوری، ایستگاه نوآوری و… شناخته می‌شود. استارت ایجاد 60 شتاب‌دهنده را در دانشگاه آزاد اسلامی کلید زده و خوشبختانه تاکنون 15 شتاب‌دهنده توانسته‌اند از این اداره کل مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.»  او گفت: «شاخص‌ترین فضای شتاب‌دهی که تاکنون فعال بوده و تیم‌های حرفه‌ای کشوری از معتبرترین گروه‌های صنعتی و گروه‌های فناوری دانشگاه در آن حضور دارند در ساختمان برج فناوری دکتر قریب دانشگاه آزاد اسلامی است که به‌عنوان شاخص‌ترین المان فناورانه اداره کل محسوب می‌شود. دو اکوسیستم دیگر نیز در تهران درحال طراحی است. یکی از آنها ساختمان دانشکده هنرهای سابق در تقاطع خیابان انقلاب و فلسطین است که به‌زودی به شبکه اضافه خواهد شد. ساختمان سابق سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در خیابان پاسداران تهران نیز به‌عنوان سومین بخش سخت‌افزاری در شهر تهران است که با طراحی به‌زودی وارد شبکه می‌شود و می‌توانیم از تیم‌های مختلف شتاب‌دهی در این ساختمان میزبانی کنیم.»

افق آرزوهای ما در شهر تهران خلاصه نمی‌شود

مدیرکل ایجاد و توسعه دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «هدف‌مان این است که بتوانیم تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در کنار رقبای خارج از دانشگاه آورده و هم‌افزایی کرده تا در یک فضای رقابتی بتوانند سهم از بازار کسب کنند.»  رئیس‌پور با بیان اینکه افق آرزوهای ما در شهر تهران خلاصه نمی‌شود، افزود: «همه کشور را دنبال کرده و قرار است یک توسعه متوازن ایجاد شود. در اصفهان، مشهد، قزوین، تبریز، کرمان، فارس، هرمزگان و… شهرهایی هستند که در بحث فضای شتاب‌دهی و توسعه فضاهای فناوری اقدام کرده‌اند. در برنامه یک سال پیش‌رو عدد این شتاب‌دهنده به 60 خواهد رسید.»

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا