آیا مادرِ توسعهگر و کودک غنیشده، نسل کارآفرین را ایجاد میکند؟
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در نخستین جلسه شورای هماندیشی «برنامههای ارتقا سواد فضای مجازی» بر نقش اثرگذار و تربیتی والدین بهویژه مادرِ سرمایهگذار و توسعهگر و کودک غنیشده در ایجاد نسل کارآفرین تأکید کرد.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش استان سمنان، نخستين جلسه شورای هماندیشی «برنامههای ارتقا سواد فضای مجازی» ويژه معلمان، دانشآموزان و اوليا، پیش از ظهر چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ با دعوت از مجتبی صفا دبير شورای فضای مجازی استان و با حضور سیدجمال وزیری مدیرکل و جمعی از معاونان و رؤسای ادارات ادارهکل آموزش و پرورش سمنان در سالن جلسات برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان ضمن قدردانی از دبیر شورای فضای مجازی بر نقش اثرگذار و تربیتی والدین برای حضور فرزندان در فضای مجازی، تأکید و اظهار کرد: والدین نخستین سرمایهگذاران توسعه هستند و مادر خانواده نقش کلیدی در این زمینه دارد و برای توسعه هم نیاز به کودک غنیشده داریم.
وی با بیان اینکه سند اوان کودکی باید تدوین شود، افزود: مادرِ سرمایهگذار و توسعهگر و کودک غنیشده، نسل کارآفرین را ایجاد میکند و با توجه به فضای دو جانبه مجازی که سرشار از آیات رحمانی و شیطانی است باید حضور فرزند در این فضا، مدیریت و کنترل شود و برای تحقق آن نیز باید به وحدت رویه رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه سخنانش پیشنهاد داد: باید مخاطبان جامعههدف را از حالت خودتسلیمی خارج کرده و به سمت خودتوسعهگری و خوداتکایی سوق داد تا قهرمان ارزشهای خود باشند، قوانین بهرهمندی از تلفن همراه در خانواده، در اماکن عمومی و… را نیز وضع و حضور فرزندان خود را رصد کرده و از آنجا که فضای مجازی، یک فضای افسارگسیخته است باید آن را با برنامههای جایگزینِ هدفمند مهار کرد و نمایشگاهی در سطح ملی بهمنظور ارتقا فرهنگ خانواده با رویکرد مصرف درست فضای مجازی، برگزار و تفاهمنامهای نیز با پلیس فتا در راستای همین موضوع، منعقد و اچراییسازی شود.
وزیری در پایان با اعلام آمادگی آموزش و پرورش در هر زمینهای برای اجرای مطلوب برنامههای کارگروه فضای مجازی تصریح کرد: بین برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیوند ایجاد کرد تا به اهداف متعالی آن دست یافت.
ایجاد پیوند بین سه ضلع دانشآموز، مدرسه و خانواده
دبیر شورای فضای مجازی استان سمنان در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت، به الزامات قانونی سواد فضای مجازی مبتنی بر اسناد بالادستی و راهکارهای هدف ۴، ۸، ۹ و ۱۰ سند تحول بنیادین و ساحتهای ششگانه تربیتی، برنامه هفتم پیشرفت، تربیت ۵۰۰هزار نیروی متخصص و ماهر و تربیت ۲۰هزار مربی سواد فضای مجازی، مصوبات مرکز ملی ازجمله ردیف ۳۰ سند راهبردی فضای مجازی کشور و صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و لزوم فعالیت در شبکه شاد و سایر مصوبات و… پرداخت.
صفا در ادامه با تأکید بر ایجاد پیوند بین سه ضلع دانشآموز، مدرسه و خانواده، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب و اهداف کلی آن را مورد بررسی قرار داد و با بیان اینکه از توانمندیهای دانشآموزان در بهرهگیری مثبت از پدیده نوظهور هوش مصنوعی نباید غفلت کرد، گفت: دانشآموزان، خانوادهها و مدیران در واقع مخاطبان اصلی این طرح هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به سوابق اجرا ویژه دانشآموزان مستعد و دورههای حضوری و غیر حضوری برگزارشده از سوی ارشاد، نسرا و بهزیستی ویژه فرهنگیان، لیگ جت، سراج و کودومو و همچنین دانشآموزان، خانوادهها و مربیان پرورشی، اشاره و تصریح کرد: راهکارهای اجرایی این طرح، ارتقا سواد، طراحی رویدادها، آگاهسازی خانوادهها، تولید محتوا، تربیت نیروی ماهر و هوش مصنوعی بوده و طراحی جدول بهمنظور تکمیل بانک اطلاعاتی از معلمان و دانشآموزان برای شناسایی، مسئلهیابی، برنامهریزی، بازخورد، ارائه نتایج و اجرای فعالیت ازجمله راهکارهای عملیانی آن است.
دبیر شورای فضای مجازی استان سمنان در پایان افزود: امروزه، تفکر انتقادی و تکنیکهای اقناعی، اولویت دانشآموزان است و دانشآموز دوره دوم متوسطه یا به دنبال کسب درآمد یا در پی کسب مهارت هستند.
گفتنی است، در بخشی از این جلسه، اعضای شورا به بیان نظرها و دیدگاههای خود ازجمله حمایت از طرحهای پژوهشی با موضوع فضای مجازی، برگزاری مسابقات و کارگاههای آموزشی، ایجاد باشگاههای تخصصی و بازیگونه شدن برنامههای هوش مصنوعی، اتصال فضای مجازی به اسلام، استفاده از ظرفیت مدرسان آموزش خانواده، طراحی پوسترهایی با محتوای موضوعی و…، پرداختند.
انتهای پیام/