سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

تبیین آینده کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌و‌کار توسط دکتر «مجتبی مالکی»/ تایید صلاحیت مشاوران کسب‌وکار توسط «انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران» انجام خواهد شد

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران و دبیرکل فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار به تشریح دستاوردها و نوآوری‌های مهم این دوره از کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار پرداخت. وی ضمن توضیح درباره مقالات منتخب و برنامه‌های آینده  کنفرانس، تاثیرات مثبت آن‌را بر حوزه اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار برشمرد و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی مدیران و کارآفرینان در شرایط اقتصادی کنونی را شرح داد. در نهایت به نحوه تایید صلاحیت مشاوران کسب‌وکار توسط انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران پرداخت و نگرانی‌های موجود در این زمینه را بیان کرد.

دکتر مجتبی مالکی، دبیر اجرایی «سومین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌و‌کار با رویکرد هوشمندسازی کسب‌و‌کار» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری کارآفرینی‌پرس به سوالات مهمی پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

دکتر مجتبی مالکی: کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار به همت انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران قریب به ۳ سال در حال برگزاری است. هدف ما این بود که این کنفرانس به‌صورت سالیانه محفلی باشد برای حضور کارشناسان اقتصادی و مشاوران مدیریتی کسب‌وکارها تا از نزدیک دیدگاه‌ها و نظرات خود را به دولت محترم و به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌‌های مختلف بیان کنند. نگاه ما این بود که از ظرفیت مشاوران اقتصادی و مدیریتی بین‌المللی هم استفاده بشود.

در روز دوم کنفرانس سخنرانی آقای دکتر جوفو کویاما عضو هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ژاپن پخش شد که ایشان به کسب‌وکارها اصول کایزن یا بهبود مستمر را توصیه کردند.

در سال ۱۴۰۳ دو اتفاق رخ داد:

اتفاق اول این بود که مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند یعنی این موضوع را به شایستگی تبیین کردند که با نام‌گذاری سال جدید به‌سمت مردمی کردن اقتصاد قدم برداریم. ما معتقدیم که اگر اقتصاد کشور را به یک شهر تشبیه کنیم، کسب‌وکارهای فعال در اقتصاد نقش خانه‌های آن شهر را دارند و هر چقدر تعداد این خانه‌ها بیشتر شود، باعث رونق اقتصادی می‌شود.

نگاه ما در این کنفرانس این بود که با دعوت از اساتید و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و مدیریت روندهای مدیریتی و اقتصادی در ایران و جهان را مورد دقت نظر قرار دهیم و راهکارهای علمی را برای برون رفت از وضعیت موجود را ارائه دهیم، یعنی در شهر اقتصاد، کسب‌وکارهای فعال با یک سری از چالش‌ها رو‌به‌رو هستند.

اساتید مطرح بسیاری از جمله دکتر اولیایی، دکتر مشایخی، دکتر ابراهیمی،دکتر حمیدی‌زاده سخنرانی کردند و دیدگاه‌های خود را گفتند تا کسب‌وکارها با یک پیش‌بینی صحیح از آینده و اتخاذ راهبردهای موثر بتوانند در این محیط و شرایط اقتصادی تاب‌آوری لازم را داشته باشند.

دکتر مجتبی مالکی: خروجی این کنفرانس به یک بیانیه تبدیل شد که ما در این بیانیه به ۶ بند اصلی اشاره کردیم. به‌طور اجمال ما به هوش مصنوعی و متاورس، حضور کسب‌وکارها در فضای مجازی، ضروریت آزادسازی فیلترینگ، ضرورت افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور پرداختیم.

آماری وجود دارد که بسیار نگران‌کننده است؛ بخش خصوصی در کشورهای مختلف بیش از ۵۰ درصد از بخش اقتصاد را به خود تخصیص داده‌اند. در ۴ دهه که از انقلاب گذشته است به مرور زمان سهم دولت و شرکت‌های خصولتی در اقتصاد بیشتر و بیشتر و بخش خصوصی کمتر شد؛ این یک زنگ خطر بزرگ است.

طبق آمار مرکز پژوهش‌های بازرگانی در سال ۱۴۰۰ با بررسی سهم بخش خصوصی به این نتیجه می‌رسد که بخش دولتی و خصولتی ۸۶ درصد و بخش خصوصی ۱۴ درصد از اقتصاد ایران را داراست. مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران بهار امسال بررسی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور ۸/۶ درصد است این آمار نشان‌دهنده این است که سرمایه و نیروی کار در حال خروج از کشور است و در نتیجه کشور از ظرفیت و پتانسیل بالقوه بخش خصوصی تهی می‌شود و بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش دولت گذاشته می‌شود و باعث متورم و سنگین شدن آن می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی بسیار سنگین و با بروکراسی زیاد هستند و نمی‌توانند سودآوری لازم را داشته باشند.

پیام این کنفرانس این بود که دولت جدید نیاز به خانه‌تکانی جدی دارد و دولت نیاز است که فضا را برای بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور مهیا کند و آن بخش خصوصی که ۸/۶ درصد است به مرور زمان سالی ۵ درصد اضافه شود و در ۴ سالی‌که دولت دکتر پزشکیان وجود دارد ۲۰درصد اضافه شود و به بخش خصوصی فضا داده شود و به ۲۸/۶ درصد برسد، یعنی به مرور زمان بخش خصوصی یک سوم اقتصاد کشور را تشکیل دهد و به این بخش میدان دهیم. مشارکت خصوصی به معنی مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف کشور است.

دکتر مجتبی مالکی: در  دومین کنفرانس که سال گذشته برگزار شد، نگاه ما به شرکت‌های دانش‌بنیان بود. اما، در سومین کنفرانس رویکرد ما بحث هوشمندسازی کسب‌وکارها بود. با توجه به این‌که هوش مصنوعی و متاورس، جزو ادبیات جدید کسب‌وکارها قرار گرفته است؛ کشور را باید به این سمت سوق دهیم که سازمان ملی هوش مصنوعی سریع‌تر ارتباط خود را با کسب‌وکارها برقرار کند، حذف فیلترینگ انجام شود و فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت برای حضور کسب‌وکارها دیده شود و بازار کشور به‌سمت اقتصاد و فضای دیجیتال برود و حجم بالایی از ترافیک گرفته شود و اینترنت پرسرعت را داشته باشیم و این باعث می‌شود که محیط زیست آلوده نشود و با رفتن بازار به‌سمت فضای دیجیتال باعث می‌شود ما بتوانیم رشد و رونق اقتصادی را داشته باشیم و همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم. همه افرادی که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند بیان کردند که فیلترینگ برداشته می‌شود. اما، همچنان این روند ادامه دارد و ما آسیب می‌بینم.

در حال حاضر؛ افراد متخصص در حوزه فناوری اطلاعات (IT) و دیجیتال مارکتینگ به کشورهای منطقه مهاجرت می‌کنند و این پتانسیل و ظرفیت را به آنجا می‌برند؛ این برای ما یک زنگ خطر بزرگ است؛ زیرا باعث کمتر شدن نیروهای متخصص ما می‌شود.

دکتر مجتبی مالکی: آن چیزی که در این کنفرانس مورد توجه قرار گرفت این بود که نسل زد و آلفا کارآفرینان آینده کشور هستند و این یعنی ما در حال هدایت شدن به‌سمتی هستیم که بازیگران جوان اقتصاد کشور نسل آلفا هستند و به مرور زمان در کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای هوشمند این نسل ورود پیدا می‌کند.

بنده این افتخار را داشتم که نزدیک به 100 مقاله همایش را داوری کردم و آن چیزی که بیشتر در مقالات مشخص بود انتظارات نسل دیجیتال از سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور بود. به این دلیل که بتوانند فضای کسب‌وکار را اخذ کنند و شرایطی را فراهم آورند که کسب‌وکارهای جدید، دانش‌بنیان و هوشمند بتوانند در محیط امن اقتصادی به فعالیت خود ادامه دهند. بحثی که در مقالات بیشتر مطرح بود؛ هوش مصنوعی و متاورس، خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکارها، رابطه‌ی بین فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید با انتظارات مشتریان، انتظارات نسل زد و آلفا از بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بود.

یک قانونی تصویب شده است به نام قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که متأسفانه به خوبی اجرا نمی‌شود.

پیام این کنفرانس به دولت دکتر پزشکیان این بود که این قانون را در تمامی ابعاد اجرا کند و ایرادات این قانون گرفته شود و ما به‌سمتی برویم که با بهبود مستمر محیط کسب‌وکار فضایی را ایجاد کنیم که کسب‌وکارها هرچه سریع‌تر شروع به کار کنند. دولت مرحوم آیت‌الله رئیسی در یک سری از شاخص‌های بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به‌ویژه در راه‌اندازی سریع‌ کسب‌وکار موفق بود.

دکتر مجتبی مالکی: نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد، این است که رابطه ما با بازارهای جهانی قطع شده‌ است. یعنی ما ارتباط با بازارهای بین‌المللی نداریم. چالش اصلی ما این است که ما در واردات و صادرات با تهدیدهای جدی روبه‌رو هستیم. واردکنندگان ما را بحث تعهد ارزی و صادرکنندگان ما را بحث جابه‌جایی پول زمین‌گیر کرده‌ است و این چالش اصلی تعهد ارزی و جابه‌جایی پول و عدم ضمانت لازم برای پرداخت‌های صادراتی است. ما محصول را صادر می‌کنیم، اما پول را چطوری بگیریم؟

محیط صرافی‌ها بسیار نا‌امن است و قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برند و ریسک معاملات تجاری در بازارهای بین‌المللی برای ایرانیان بالاست و ما شرایطی را داریم که نمی‌توانیم در محیط بین‌الملل به‌خوبی حضور پیدا کنیم.

 از یک طرف نظام بانک‌داری در کشور ما به گونه‌ای است که فرض کنید یک تولید‌کننده در کره جنوبی و ژاپن یک کالایی را تولید می‌کند و یک ایرانی هم همان کالا را تولید می‌کند؛ نرخ بهره تسهیلات در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است و در کشور ما این نرخ بالا است و این قابلیت رقابتی شدن کالای ما را در مقایسه با برندهای جهانی بسیار ضعیف می‌کند.

دکتر مجتبی مالکی: نگاه ما در انجمن مدیریت کسب‌و‌کار این است که با توانمندسازی مشاوران کسب‌و‌کار و علاقمندان به فعال کردن کسب‌وکار چه در محیط واقعی و چه در فضای دیجیتال به این سمت بروند که بتوانند کسب‌وکار خودشان را به‌صورت حرفه‌ای و کارآمد تأسیس و راه‌اندازی کنند. یعنی ماموریت ما تا سال آینده این است که آخرین دانشگاه را در اختیار علاقمندان قرار دهیم و دوره‌های آموزشی مرتب داشته‌ باشیم تا با قوانین بیمه‌ای، قوانین مالیاتی، روابط حقوقی، شرایط ثبت برند و هویتی که یک کسب‌وکار در فضای واقعی و دیجیتال را بدانند و آشنا شوند.

انجمن مدیریت کسب و کار ایران افتخار این را دارد که در سال گذشته؛ این نوید را ما به مردم بدهیم که توانسته‌ایم دوره‌های آموزشی خوبی را برگزار کنیم.

انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران، تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و عضو فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران است. ما در فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران با حضور ۲۵ انجمن علمی و صنفی و ۵۰ هزار متخصص در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، فناوری و مالی به کسب‌وکارها به‌خوبی مشاوره‌ می‌دهیم تا کسب‌وکارها بتوانند با استفاده از رویکردهای علمی، تاب‌آوری آن‌ها در شرایط ناامن اقتصادی به گونه‌ای باشد که بتوانند باقی بمانند و به حیات خودشان ادامه بدهند. زیرا، هرچه جلوتر می‌رویم فضا سنگین‌ و سنگین‌تر می‌شود.

ما به قوانین حمایتی نیاز داریم تا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بتوانند در این محیط متلاطم اقتصادی به فعالیت خودشان ادامه دهند. دولت باید به مرور زمان‌ از بار خویش کم کند و قانون سازمان خصوصی شرکت‌های دولتی را به این سمت سوق دهد که خصوصی‌سازی واقعی اتفاق بیفتد؛ و اینگونه نباشد که بخشی از سهام را واگذار کند و  مدیریت دست خودش باشد. اینگونه باشد که سهام دست مردم باشد.

دکتر مجتبی مالکی: بله؛ این یکی از اقداماتی راهبردی بود که ما در انجمن مدیریت کسب‌وکار با همراهی فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران انجام دادیم.

یک چالشی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که؛ در فضای مجازی افرادی ادعا می‌کنند که ما به شما مشاوره می‌دهیم و  ما مخاطبین شما را افزایش می‌دهیم و پول بسیاری از کسب‌و‌کارها دریافت می‌کنند. اما، در نهایت کسب‌و‌کار به آن چیزی که وعده داده شده نمی‌رسد.

ما در تلاش هستیم که یک سازماندهی داشته باشیم تا افرادی که می‌خواهند به کسب‌وکارها مشاوره دهند؛ صلاحیت آن‌ها در انجمن مدیریت کسب‌و‌کار ایران با توجه به آزمون‌هایی که از آن‌ها گرفته‌ می‌شود و رتبه‌بندی که می‌شوند مورد تایید قرار بگیرند و به کسب‌و‌کارها اطلاع‌رسانی انجام شود تا با تایید صلاحیت و استعلام انجمن مدیریت کسب‌و‌کار ایران؛ کسب‌و‌کارها بتوانند با خیال آسوده به مشاوران مجرب و دل‌سوز مراجعه کنند و از تجربیات موفق این مشاوران بتوانند استفاده کنند.

دکتر مجتبی مالکی: بله می‌تواند.

گام اول این است که ما سره را از ناصره جدا کنیم؛ یعنی آن‌هایی که توانمند هستند و تحصیلاتش را دارند در آزمون‌ها شرکت کنند و گواهینامه‌ها را دریافت کنند و تایید صلاحیت شوند. ما اسامی افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند را در سایت اعلام می‌کنیم.

 افرادی که در حال فعالیت هستند و مجوز ندارند باقی می‌مانند؛ ما در گام بعدی می‌توانیم اسامی این افراد را اعلام کنیم؛این گام دوم ماست. اگر ما گام اول را برداریم، عملاً بستری فراهم می‌شود برای این‌که گام دوم را به فضل خدا برداریم و کسب‌وکارهای ما بتوانند از مشاوران مجرب استفاده کنند.

دکتر مجتبی مالکی: سوال خوبی است.

  اگر به درگاه ملی مجوزهای دولت مراجعه کنید یک سری ویژگی‌ها و شرایط احراز  اولیه وجود دارد برای این که فرد بتواند مشاور کسب‌وکار شود. مثل گواهینامه رانندگی که یک فرد می‌گیرد و می‌تواند با ماشین سواری رانندگی کند و در عین حال نمی‌تواند با تریلی رانندگی کند. انجمن مدیریت کسب‌و‌کار هم به این شکل با رتبه‌بندی که برای مشاوره کسب‌وکار گذاشته است، می‌تواند صلاحیت این مشاوران که مجوز فعالیت گرفتند را درجه‌بندی کند و به شکل تخصصی اعلام کند که این مشاوران در چه حوزه‌هایی می‌توانند به کسب‌وکارها مشاوره دهند.


انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
ندا طاقی آغمیونی
منبع
پایگاه خبری کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا