سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

چگونه تصمیمات رهبری بر موفقیت استارت‌آپ تاثیر می‌گذارد؟

«با دانستن آنچه امروز خواهید فهمید – آیا این شخص را استخدام می‌کنید؟» چرا استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند؟ در پاسخ به این سوال از کارآفرینان پس از تعطیلی استارت‌آپ، حدود نیمی از آن‌ها گفتند: «تیم درست نبود». در پاسخ به اینکه «منظورت چیه که تیم درست نبود؟» اکثر آن‌ها پاسخ می‌دهند: «ما این شخص را داشتیم که به اندازه کافی خوب نبود». دلیل دیگری که اغلب شنیده می‌شود این است که «ما مشکلات ارتباطی داشتیم». سپس در پاسخ به سوال مهم‌تر که «از کی فهمیدی که تیم درست نیست؟» پاسخ ترسناک این بود: «در یک ماه اول…» همه آن‌ها دقیقا همین را گفتند. پس در واقع مشکل این نبود که تیم درست نبود، مشکل این بود که مدیرعامل با وجود اینکه می‌دانست تیم درست نیست ولی تصمیمی مبنی بر تشکیل یک تیم قوی و کارآمد نگرفت!! بله تصمیم‌گیری در این مورد سخت است.

به گزارش کارآفرینی پرس، اکثر افراد دوست ندارند تصمیمات سخت بگیرند، عمدتاً به این دلیل که آن‌ها باید مسئولیت نتایج را به عهده بگیرند. این موضوع در یک استارت‌آپ به‌دلیل اینکه همه تصمیمات را مدیرعامل اتخاذ می‌نماید، سخت و پیچیده به‌نظر می‌رسد. زمانی که تیم در استارت‌آپ قوی نیست، باید تصمیماتی در این رابطه توسط مدیر عامل اتخاذ شود. اگر همه این را بدانند و مدیرعامل هیچ کاری انجام ندهد، تنها دو گزینه در ذهن دیگران وجود دارد:

  1. مدیر عامل نمی‌داند که تیم دچار ضعف و مشکل است، یعنی مدیر عامل بی‌خبر است و این اصلا خوب نیست.
  2. مدیر عامل می‌داند و هنوز هم کاری انجام نمی‌دهد – این بدتر است، زیرا نشان می‌دهد که مدیر عامل فاقد رهبری برای تصمیم‌گیری سخت است.

به هر حال، نتیجه همیشه یکسان است. افراد با عملکرد برتر به این دلیل که نمی‌خواهند در مکانی باشند که توانایی تصمیم‌گیری درست و سخت را ندارد، آنجا را ترک خواهند کرد و بدین صورت نیروهای کارآمد به‌سرعت استارت‌آپ را ترک می‌نمایند.

در این جا وظیفه مدیران و صاحبان استارت‌آپها چیست؟

هر بار که فردی را استخدام می‌کنید، 30 روز قبل از اینکه این سؤال را بپرسید به خود اجازه دهید: «با دانستن آنچه امروز می‌دانم – آیا این شخص را استخدام می‌کنم؟» اگر پاسخ منفی است – بگذارید روز بعد بروند. اگر این کار را نکنید، آسیب بیشتری به خودتان، سازمان و تیمتان وارد می‌کنید. و در نهایت، آن شخص نیز سپاس‌گزار خواهد بود، که به او اجازه می‌دهید مکان مناسبی را برای خود پیدا کند.

اوری لوین (Uri Levine) یکی از بنیانگذاران و رئیس سابق Waze ، گفت من در یک کنفرانس با کارآفرینان صحبت کردم و به اهمیت استخدام و اخراج کارکنان اشاره کردم. بعد از اینکه کارم تمام شد، یک بنیانگذار استارت‌آپ نزد من آمد و گفت: «تو به من کمک کردی در مورد هم بنیانگذارم تصمیم بگیرم» روز بعد، دوباره در کنفرانس همدیگر را ملاقات کردیم و او گفت: «من این کار را انجام دادم و احساس خیلی بهتری دارم و یکی دیگر از بنیانگذاران هم همین‌طور است، ناگفته نماند که سایر اعضای تیم مدیریت آمدند و از من حمایت کردند تا آن را بگویم. وقتش بود».

اوری لوین  در یک مقاله و همچنین فصلی از کتاب به نام «عاشق مشکل شوید، نه راه‌حل»، مطرح نمود، اخراج سریع مهم‌تر از استخدام درست است. اخراج تصمیم سختی است. استخدام آسان است. اخراج به چند دلیل سخت است: زیرا ما افراد خوبی هستیم (یا می‌خواهیم خود را افراد خوبی بدانیم)، و اخراج ممکن است برای فردی که اخراج می‌کنیم، مضر باشد. لذا تصمیم‌گیری در این مورد سخت است زیرا ما به تازگی این شخص را استخدام کردیم، خود فرایند استخدام، روندی طولانی بوده و ما نمی‌خواهیم دوباره آن را تکرار کنیم. دلیل آخر این است که با اخراج یکی از اعضای تیم، اعتراف می‌کنید که در ابتدا در استخدام او اشتباه کرده‌اید. اکنون، این فرصتی است برای ایجاد دی‌ان‌ای (DNA) مناسب برای شرکت – یکی (مدیرعامل) که به وضوح می‌گوید: «تا زمانی که به سرعت آن‌ها را برطرف کنیم، اشتباه کردن اشکالی ندارد». اعتراف کردن به مشکل حتی توسط مدیرعامل ، DNA مناسب برای یک استارت‌آپ است.

 به یاد داشته باشید، همه می‌دانند که کسی وجود دارد که نباید آنجا باشد. به همین دلیل است که اخراج یک نفر، از استخدام یک کارمند عالی نیز تأثیرگذارتر است. از آنجایی که همه می‌دانند، اگر آن فرد را اخراج کنید، اعتماد به سازمان و رهبری آن افزایش می‌یابد و در نتیجه تعهد به رهبری و شرکت افزایش می‌یابد. نتیجه این است که همه عملکرد بهتری خواهند داشت.

در برخی موارد، این نگرانی را می‌شنوم: «اگر اشتباه می‌کنم چه؟ اگر من این فرد را اخراج کنم و سازمان از آن راضی نباشد چه؟. اما واقعیت این است که شما (مدیرعامل) معمولاً آخرین کسی هستید که می‌دانید این فرد مناسب نیست و بنابراین، اگر او را اخراج کنید، سازمان خوشحال‌تر خواهد شد. اوری لوین  می‎گوید، اگر در این مورد به من اعتماد ندارید، بروید و از برخی افراد (به ویژه همتایان، بلکه مدیران مستقیم) این سوال بسیار ساده را بپرسید: «در مقیاس یک تا 10، اگر آن شخص برود چقدر متاسف خواهید شد؟» ممکن است بخواهید این سوال را با برخی دیگر از افراد درگیر یا به عنوان یک سوال باز بپرسید: «کدام فرد اگر سازمان را ترک کند، واقعاً  ناراحت خواهید شد و بالعکس؟».

اگر کسی هست که نباید آنجا باشد، بهانه موقت بودن آن بد است. اخراج را به سرعت انجام دهید تا بتوانید سریعتر بهبود پیدا کنید. در بیشتر موارد، زمانی که باید تصمیم بگیرید، می‌دانید که چه چیزی مناسب است – اما به دنبال تایید هستید. تیم آنچه را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. پس تعلل نکنید و هر چه سریعتر تصمیم درست را بگیرید.

این مطلب بخشی از صحبت‌های اوری لوین، کارآفرین و نویسنده کتاب عاشق مشکل شوید، نه راه حل است. او یکی از بنیانگذاران Waze، بزرگترین اپلیکیشن ترافیک رانندگی و ناوبری مبتنی بر جامعه در جهان است که گوگل آن را به مبلغ 1.1 میلیارد دلار در سال 2013 خریداری کرد، و سرمایه‌گذار سابق و عضو هیئت مدیره در Moovit، Waze of public transportation ، که اینتل آن را در سال 2020 به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری نمود. او همچنین یک سخنران در سطح جهانی در زمینه کارآفرینی، تکامل در مقابل انقلاب بازارها، تحرک و استارت‌آپ‌ها است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
زینب سنجری پور
منبع
Forbes

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا