سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

بررسی نقش «نوآوری باز» در سازمان‌ها

نوآوری باز نقش مؤثری در بهبود عملکرد سازمان‌های صنعتی و خدماتی دارد و موجب دسترسی سازمان‌ها و شرکت‌ها به تخصص‌های متنوع می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، محسن حیدری زاده دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی که پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد را با عنوان ارزیابی میزان بلوغ نوآوری باز در سازمان‌ها (موردمطالعه: شرکت فولاد مبارکه) ارائه کرده است در یادداشتی به تشریح نقش نوآوری باز در سازمان‌ها پرداخت.

نوآوری باز، بر مرزهای شرکت‌ها تأکید می‌کند که در آن ایده‌ها، منابع و افراد در داخل و خارج شرکت جریان می‌یابند. نوآوری باز، فرآیندی است که برای تسریع نوآوری از طریق همکاری، طراحی شده است. تحت این رویکرد، یک شرکت جهت ایجاد فرصت‌های تجاری با شرکای خارجی بر روی ایده‌های جدید کار می‌کند. چنین رویکردی نشان‌دهنده این است که نوآوری می‌تواند هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی نشأت بگیرد و به دنبال بهره‌برداری از هوش جمعی یک شبکه گسترده‌تر از افراد و سازمان‌ها باشد. نوآوری باز به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از ایده‌ها و فناوری‌های بیرونی بیشتر بهره ببرند و به دیگر شرکت‌ها نیز اجازه می‌دهد از ایده‌های نوآورانه آن‌ها استفاده کنند تا از این طریق بتوانند ریسک‌ها و هزینه‌ها را مدیریت کرده و به روند پیشرفت‌های فنی خود سرعت بدهند.

نوآوری باز نقش مؤثری در بهبود عملکرد سازمان‌های صنعتی و خدماتی دارد و موجب دسترسی سازمان‌ها و شرکت‌ها به تخصص‌های متنوع می‌شود. نوآوری باز، محدودیت‌های داخلی را برای توسعه ایده‌ها و فناوری‌ها برطرف می‌کند و با همکاری با پارک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی، استارتاپ‌ها و حتی سرمایه‌گذاران خارجی، سازمان‌ها می‌توانند به تخصص‌های متنوع دسترسی پیدا کنند. همچنین نوآوری باز باعث تسریع زمان رسیدن به بازار می‌شود. با همکاری با شرکای خارجی، سازمان‌ها می‌توانند چرخه نوآوری خود را تسریع بخشند.

این کمک می‌کند تا محصولات جدید به بازار سریع‌تر عرضه شوند. کاهش ریسک یکی دیگر از فواید نوآوری باز در شرکت‌ها و سازمان‌ها است. نوآوری باز ریسک را بین چندین طرف پخش می‌کند. با همکاری با دیگران، سازمان‌ها می‌توانند از تجربیات و دانش دیگران بهره‌برداری کنند. نوآوری باز مشتری محوری پیشرفته را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. با همکاری با مشتریان، سازمان‌ها می‌توانند بهبود‌های محصولات خود را بر اساس نیازهای واقعی مشتریان انجام دهند. استفاده از منابع خارجی یکی دیگر از نتایج پیاده‌سازی نوآوری باز است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد از منابع دانش خارجی استفاده کنند و از ایده‌های نوآورانه دیگران بهره‌برداری کنند.

در مطالعه موردی انجام‌شده با عنوان ارزیابی میزان بلوغ نوآوری باز در سازمان‌ها (موردمطالعه: شرکت فولاد مبارکه) نتایج جالب‌توجهی در زمینه نوآوری باز، به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک در مدیریت و توسعه فناوری، حاصل شد و درنهایت پیشنهاد‌هایی ارائه گردید که از پیشنهاد‌های مهمی که در این پژوهش به شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد می‌توان به این‌که در مدل کسب‌وکار شرکت فولاد مبارکه اصفهان جایگاهی به نوآوری باز اختصاص داده شده و با تمرکز بر فرآیند نوآوری باز، با دانشگاه‌های مطرح ایران برای اجرای نوآوری باز تعامل داشته باشند، اشاره کرد.

قطعاً گسترش پژوهش‌ها در حیطه نوآوری باز می‌تواند به پیشرفت کشور در بحث نوآوری باز کمک کند. پژوهشگران دانشگاه‌های مطرح دنیا روز به روز تحقیقات جدیدی در مورد نوآوری باز انجام می‌دهد و با تلفیق نوآوری باز با مباحث نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی در مطالعات خود فصل جدیدی از تحقیقات را آغاز کرده‌اند. درصورتی‌که بخواهیم در بحث نوآوری باز جایگاه کشورمان در دنیا ارتقاء پیدا کند، پژوهشگران باید تحقیقات خود را به سمتی ببرند که شامل ترکیبی از نوآوری باز با مباحث علم روز دنیا باشد به شکلی که قابلیت پیاده‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های مهم کشور را داشته باشد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا