لزوم تعریف ماموریت کارآفرینی برای دانشگاهها
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید برای دانشگاهها در حوزه کارآفرینی ماموریتهای ویژهای تعریف شود، گفت: دغدغه شرکتهای دانشبنیانها مستقر در پارکهای فناوری دانشگاهها تجاریسازی محصولاتشان است که در ذیل تعریف این ماموریت باید به آن توجه شود.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، آییننامه تاسیس و راهاندازی پارکهای علم و فناوری در سال ۱۳۸۱ در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و در آن مقررات مربوط به تاسیس و اداره پارکها تشریح شد. آیین نامه ارزیابی و نظارت بر فعالیت های پارک های علم و فناوری (۱۳۸۸) نیز به استناد بند ۶ ماده ۸ آیین نامه تأسیس و راهاندازی پارک های علم و فناوری و به منظور ارزیابی فعالیتها و نظارت بر حسن اجرای امور آنان به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید. این آیین نامه جزئیات و معیارهای مربوط به ارزیابی عملکرد پارکهای علمی و فناوری را پوشش میدهد.
دانشگاه شهید بهشتی از طریق شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ هفتم بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با صدور مجوز قطعی مرکز رشد واحدهای فناور فعالیت خود را در این خصوص آغاز و در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ مجوز تاسیس پارک علم و فناوری را دریافت کرد.
فریبرز مسعودی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره پارک شهید بهشتی و فعالیتهای آن گفت: ۱۲ پارک دانشگاهی مهم در کشور داریم که پارک شهید بهشتی یکی از آنها است؛ فعالیتهای پارکهای دانشگاهی به رشتههایی که بیشتر در دانشگاهها وجود دارد وابسته است اما به دلیل اینکه دانشگاههای ما دانشگاههای جامع هستند، در بیشتر رشتهها فعالیت میکنند.
فعالیت ۱۵۰ واحد و شرکت فناور
وی افزود: حدود ۱۵۰ واحد و شرکت فناور در پارک علم و فناوری شهید بهشتی در زمینه های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی فعالیت می کنند که ۴۱ شرکت از این تعداد دانش بنیان هستند. همچنین ۱۰۰ نفر در این شرکتها مشغول کار هستند که از بین آنها ۶۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره برنامههای حمایتی پارک گفت: برنامههای حمایتی ما به صورت وام های بلندمدت با سود کم است که در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.
مسعودی ادامه داد: همچنین در اختیار گذاشتن فضای فیزیکی و امکانات برای برگزاری دورههای آموزشی، معرفی نامه های قانونی به شرکتها و واحدهای فناور جهت استفاده از معافیتهای مالیاتی و بیمهای، جذب منابع مالی، ارایه تسهیلات در بخش تجاریسازی با همکاری معاونت علمی، صندوق های پژوهش و نوآوری و وزارت علوم، برپایی نمایشگاهها و معرفی شرکتها به نمایشگاهها، برقراری تعامل بین شرکتها و کارآموزی دانشجویان در پارک از دیگر برنامههای حمایتی این پارک است.
حمایت از شرکتها در زمینه مالیاتی، بیمه و تجاریسازی
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در پارک گروههای متخصصی داریم که به شرکتها در زمینههای مالیات، بیمه و تجاری سازی کمک میکنند و هر ۶ ماه شرکتهای پارک مورد ارزیابی قرار میگیرند و توسط گروههای متخصص راهنمایی و هدایت میشوند.
مسعودی ادامه داد: طرحی با عنوان دستیار فناوری تعریف شده است که بر اساس آن دانشجویان به مدت ۶ ماه با شرکتها فعالیت و همکاری میکنند و مبلغی هم از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آنها پرداخت میشود.
برگزاری طرح «نوآ ۲» با هدف ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی
وی از برگزاری دومین دوره طرح نوآ ۲ با هدف ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، هدفمندی پژوهشهای دانشگاهی در راستای حل مسائل، توسعه قابلیتها و فعالیتهای کارآفرینانه دانشگاهیان و حل مسائل و نیاز سازمانها خبر داد.
مسعودی در رابطه با دوره جدید این طرح گفت: طرح نوا ۲، با طرح قبلی یک تفاوت مشخص و معین دارد، آن هم این است که تقاضامحور است و برای دریافت محورهای طرح جهت جذب ایده، رویداد به صورت ریورس پیچ Reverse Pitch (کارآفرینی تقاصامحور) برگزار می شود.
وی افزود: به این معنا که از سازمانها و شرکتها نیازها و چالشهایی را که با آن روبرو هستند، دریافت میکنیم و بر اساس این نیازها محورهای رویداد را تعیین و در فراخوان اعلام میکنیم تا ایده هایی جذب شوند که راه حل چالشهای سازمانها و موسسات باشد و بتوانند مساله آنان را رفع کنند.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره اولین دوره طرح نوا گفت: طرح نوآ، برای اولین بار با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و مراکز نوآوری مستقر در این دانشگاه که در آن زمان ۱۸ مرکز بود، آغاز به کار کرد.
وی افزود: این طرح با تاکید بر ایجاد انگیزه، نشاط، هم افزایی، آموزش و مشاوره نوآوران و کارآفرینان در جهت خلق شرکتهای دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و خلاق و پذیرش تیمهای نوآور دانشجویی و تیمهای فناور با تکیه بر این مهم برگزار شد.
مسعودی ادامه داد: پس از فراخوان این طرح در آبان ماه ۱۳۹۹، ۵۸۰ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه رویداد ارسال شد. این ایدهها توسط شورای راهبردی هر مرکز غربال شدند و در نهایت ۱۲۸ ایده وارد فرآیند پیش شتابدهی شدند. ایدههای ارائه شده طی سه مرحله بررسی شدند که مرحله اول آن در اسفندماه ۹۹ در قالب کارگاههایی برگزار شد و تیمهای برگزیده در این کارگاههای تخصصی که توسط اساتید زبده و برجسته برگزار میشد، شرکت کردند.
وی با بیان اینکه روند اجرایی و مراحل و گامهای طرح نوا ۲ همانند دوره قبل است، افزود: کارگاههایی برای شرکت کنندگان جهت آشنایی با ادبیات کارآفرینی و الفبای نوآوری برگزار و سپس دورههای منتورینگ و شتابدهی آغاز میشود تا تیمها بتوانند به استانداردهای لازم برای دستیابی به یک استارتاپ موفق برسند.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در نهایت تیمهای برگزیده از حمایتهای مالی و معنوی بهرهمند میشوند تا بتوانند به محصولی برسند که از ابتدا در ذهن داشتند.
افتتاح برج نوآوری در آیندهای نزدیک
مسعودی در ادامه از افتتاح برج نوآوری پارک دانشگاه شهید بهشتی در آیندهای نزدیک در این دانشگاه خبر داد و گفت: با افتتاح این برج مساحتی حدود ۱۰ هزار مترمربع به پارک اضافه میشود. امیدواریم با بهرهبرداری از این برج نوآوری، دغدغه فضا تا حد زیادی کمتر شود.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی افزود: برج فناوری و نوآوری ساختمانی ۸ طبقه و هر طبقه حدود ۲ هزار مترمربع است که در داخل دانشگاه شهید بهشتی است. چهار طبقه آن آماده بهرهبرداری است. این برج با سرمایهگذاری یکی از شرکتهای خود دانشگاه ساخته شده است. به احتمال زیاد در ماه آینده افتتاح خواهد شد و چهار طبقه دیگر ۹۰ درصد کارهای عمرانی آن انجام شده و امیدواریم که در چند ماه آینده افتتاح شود.
وی درباره فضای فیزیکی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: پارک فناوری شهید بهشتی دو بخش اصلی در فضایی حدود ۷ هزار مترمربع است که تمام آن توسط شرکتها پُرشده است. پارک به جز فضای اصلی که در اختیار دارد ۲۰ مرکز نوآوری، فناوری و اشتغال هم در دانشکدهها و پژوهشکدههای مختلف فعال دارد که فضایی حدود ۵ تا ۶ هزار مترمربع به فضای پارک اضافه می کند. یک فضای ۱۰ هکتاری هم در پردیس عباسپور داریم که در حال طراحی و برنامه ریزی هستیم که در درازمدت شرکت ها بتوانند در آنجا سرمایهگذاری و فعالیت داشته باشند.
مسعودی افزود: با ایجاد مراکز نوآوری در دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه، نوآوری، فناوری و کارآفرینی به صورت مویرگی در بخشهای مختلف دانشگاه پخش و گسترش پیدا کرده است که شرکتها میتوانند با حضور در این مراکز از امکانات و تجربیات علمی و خدمات دانشکدهها بهرهمند شوند و در آزمایشگاهها مشارکت داشته باشند.
تقاضا برای ورود به پارک زیاد است
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره تقاضای ورود به پارک شهید بهشتی اظهار داشت: تقاضا برای ورود به پارک زیاد است و خیلی از شرکتها در نوبت هستند اما با فضایی که ایجاد شده است اگر فعالیتهای شرکتهایی که متقاضی هستند با دانشکده و پژوهشکدههای ما منطبق باشد، میتوانند در آنجا استقرار پیدا کنند و فضای مناسبی داشته باشند.
مسعودی درباره بیشترین درخواست شرکتهای پارک نیز گفت: شرکتها جدای از حمایت مالی، حمایتهایی میخواهند که آنها را به یکدیگر وصل کند. همچنین از خدمات آنها بیشتر استفاده شود و در کنار آن معرفی شوند.
بیشترین دغدغه شرکتها تجاریسازی محصولشان است
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین دغدغه شرکتها تجاریسازی محصولاتشان است، افزود: شرکتها یک فضای ثابت و امن را برای فعالیتهای تجاری نیاز دارند و علاقمندند که بسترهای بینالمللی و صادراتی بیشتر محیا شود تا بتوانند محصولات خود را علاوه بر بازار داخل در بازارهای بینالمللی به فروش برسانند.
مسعودی ادامه داد: البته در سالهای اخیر با ایجاد معاونت فناوری در وزارت عتف یک گام بسیار مهم در حمایت از شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که در پارک ها فعالیت میکنند، برداشته شده است.
بسیاری از شرکتها با معافیتهای مالیاتی ناآشنا هستند
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی قانون جهش تولید را قانونی جامع عنوان کرد و گفت: در این قانون موارد خوبی برای شرکتها پیشبینی شده که بتوانند موانع مالیاتی، گمرکی و سایر مشکلات را تا حد زیادی رفع کنند.
وی افزود: اگر بخواهیم با دانشگاههای نسل نو، فناور و نوآور همسو شویم باید بتوانیم نوآوری و فناوری و اشتغال آفرینی را در بخشهای مختلف دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی نهادینه کنیم که نیاز به فرهنگسازی دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نیاز است که اساتید باتجربه فضاهای کارآفرینی را با دانش خود تغییر دهند و کاربردی کنند که البته این کار به معنی کنار گذاشتن دانشها و فعالیتهای پایه نیست. نیاز است که به موازات رسالتی که دانشگاهها دارند، ماموریتی جدید برای آنها در حوزه نوآوری و کارآفرینی به طور جدی تعریف شود.
مسعودی با بیان اینکه بیشترین دغدغه پارک تسهیل، روشن و شفاف شدن قوانین است، گفت: قانون به شرکتهای دانشبنیان اجازه داده از برخی معافیتها استفاده کنند اما میبینیم که ناآشنا بودن بدنه کارشناسی قسمتهای مالیاتی باعث دغدغه شرکتهای پارک میشود. همچنین شفاف شدن بودجه یعنی همان موردی که در قانون پیشبینی شده و اجرا شدن آن میتواند در راستای تحقق این هدف که شرکتها رشد قابل توجهی داشته باشند، کمک بزرگی کند.
وی در ادامه درباره تاسیس خانه فناوری محیط زیست نیز اظهار داشت: سازمانهای مختلف به اهمیت خدمات دانشبنیان و ارزشی که می تواند دانستهها و علم روز برای انجام کارهای آنها داشته باشند، پی بردهاند. در بسیاری از سازمانها کارشناسانی داریم که خیلی خبره هستند حتی تجربیات چند دهه را داشته و دانش علمی بالایی دارند اما خیلی درگیر مسائل اجرایی می شوند؛ بنابراین وصل شدن آنها با بدنه دانشگاه و پارک های دانشگاهی خیلی می تواند به صنعت کمک کند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی افزود: سازمانهای مختلف برای استفاده از علم روز، مراکز نوآوری را ایجاد می کنند که یکی از آنها خانه نوآوری محیط زیست است که در هر مرکز استانی سازمان محیط زیست با یک پارک تفاهمنامه امضا میکند تا بتواند از خدمات علمی، دانستهها، دانش و تجربه دانشگاهها در انجام امور خود بهره ببرد.
راهاندازی «سامانه نان» اقدامی موفقی بود
مسعودی درباره سامانه نان گفت: دغدغه ای که وزیر علوم از ابتدای فعالیت خود داشت که نیازها و ایدهها را در سامانه ای ثبت کنند تا افرادی که ایده دارند و افرادی که در صنعت نیازمند ایده هستند بتوانند به هم وصل شوند، در نهایت منجر به راهاندازی سامانهای تحت عنوان “نان” (نظام ایدهها و نیازها) در وزارت علوم شد و تعداد زیادی ایده و نیاز در این سامانه بارگذاری شد. در واقع از طریق این سامانه بین ایده پردازان و صاحبان صنایع ارتباطی موفق و موثر برقرار میشود.
ماتریس نان مکمل سامانه فعلی نان است
وی افزود: بر همین اساس پارک علم و فناوری شهید بهشتی این موضوع را جدیتر گرفت که ایدهها و نیازها باید جهت داده شوند یعنی نیازهای واقعی کشور کدامند؟ آیا نیازهایی که در کشور اولویت دارند، به آنها پرداخته میشود؟ آیا به تکنولوژیهای جدید توجه می شود؟ چگونه میتوان آنها را پایش و حمایت و کمک کنیم؟
مسعودی ادامه داد: هر کدام از این موارد به صورت سطر و ستونی در این پارک دیده شده که مکمل کننده سیستم نان فعلی است یعنی علاوه بر اینکه نیازها و ایده را جمع آوری می کنیم و افراد را به یکدیگر متصل میکنیم، به تکنولوژیها و نوع حمایتها که چگونه باید باشند هم توجه کردهایم؛ بنابراین به دنبال سیستمی هستیم که جامع و کامل باشد که میتواند بخشی از آموزشهای عالی ما را در آینده به سمت و سوی خاصی سوق دهد و نام آن را «ماتریس نان» گذاشتیم و مشغول کار کردن روی آن هستیم.
رسالت و ماموریت پارکهای دانشگاهی شفاف شود
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره نشست روسای پارکها با سرپرست معاون فناوری وزارت علوم گفت: رسالت و ماموریت پارکهای دانشجویی و دانشگاهی در حین اینکه آنها را ساماندهی می کنیم، باید شفاف شود. بر همین اساس یکی از رسالتهای پارکها کمک کردن به دانشگاهها برای تبدیل شدن به دانشگاههای نسل جدید، نوآور و فناور است.
مسعودی با بیان اینکه نوآوری، خلافیت و فناوری مقولهای است که نباید آن را محدود و محسور به یکسری فعالیتهای خاص کنیم، افزود: اگر همه فعالیتهای آن را در آیین نامههای ویژه و دستورالعمل های خاص ببریم، دیگر اسم آن را نمی توانیم خلاقیت، نوآوری و فناوری بگذاریم. ما باید در حین اینکه یک فضای آزادی برای فعالیت ایجاد می کنیم، چارچوبهای اصلی را هم مشخص کنیم.
نوآوری و فناوری نباید محدود و محسور به فعالیتی خاص باشد
وی در ادامه درباره برنامههای پارک گفت: از اصلی ترین برنامههای پارک این است که فناوری، نوآوری و خلاقیت را در بخشهای مختلف دانشگاه نهادینه کرده و از پتانسیل بالای علمی و تجربه چندین دهه اساتید دانشگاه استفاده کند؛ برای این منظور حضور شرکتهای دانشبنیان و ورود شرکتهای بزرگ و توسعه واحدهای فناور در دل دانشکدهها و پژوهشکدهها از دغدغه های اصلی ما است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه از سال گذشته آیین نامه و دستورالعملها برای مراکز نوآوری و رشد ابلاغ شد، افزود: ۶۰ واحد از واحدهای فناور و شرکتهای خلاق و دانشبنیان در پارک فعالیت میکنند. بر اساس برنامه ریزی سال جاری، سعی ما این است که از شرکتهای نوپا، کوچک و شرکتهایی که در حال رشد هستند، حمایت کنیم. آنها را در دانشکدهها و پژوهشکدهها مستقر کنیم و فضاهای اصلی پارک را به شرکتهای بزرگ اختصاص دهیم که در چند ماه گذشته موفق شدیم دو شرکت بزرگ را جذب کنیم چرا که آنها باعث پویایی بیشتر پارک علم و فناوری میشوند؛ بنابراین برنامه ما استفاده از مشارکت بیشتر شرکتهای بزرگ و هدفمندتر کردن خدمات واحدهای کوچک است.
وی درباره حضور شرکتهای پارک در نمایشگاه ها گفت: حضور در نمایشگاه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. گاهی پارک خود فضایی را به شرکتها اختصاص میدهد و بیشتر اوقات خود شرکت ها هستند که در نمایشگاهها شرکت میکنند.
مسعودی افزود: خیلی اعتقاد نداریم که باید کارهای عملیاتی را پارک انجام دهد چراکه پارک بسترساز است. همچنین حضور در نمایشگاهها باید محلی برای آشنایی شرکتهای پارک با سایر همکاران خود و آشنا شدن با کسانی که در بیرون فعالیت دارند، باشد؛ بنابراین سعی ما تسهیلگری برای حضور شرکتها در نمایشگاهها است.
راهاندازی ناحیه نوآوری دانشگاه در دست انجام
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره ناحیه نوآوری این دانشگاه نیز توضیح داد: در اطراف فضای دانشگاه شهید بهشتی در منطقه ولنجک و پردیس عباسپور منطقهای را برای ناحیه نوآوری پیش بینی کردهایم و تلاش داریم کارهای اداری آن را پیش ببریم تا بتوانیم از شرکتهایی که در این ناحیه هستند، حمایت کنیم.
وی افزود: البته لازم نیست که حتما فضایی را کنار دانشگاه داشته باشیم؛ مفهوم فضا در جهان امروز متفاوت است. برای مثال فعالیت خانه زیست و علوم زیستی و محیط زیست می تواند در یک ارگان و جای دیگر باشد و با پارک و دانشگاه ما تعامل داشته باشد. ما باید بتوانیم از پتانسیلهایی که هرکجا است، استفاده کنیم و به صورت سیستمی با مراکز ارتباط داشته باشیم.
مسعودی ادامه داد: با این حال فضایی برای راهاندازی ناحیه نوآوری شهید بهشتی پیش بینی شده که کارهای اداری آن هم اکنون در دست انجام است.
اگر بودجه پارک ها مشخص باشد فعالیت آنها چابکتر میشود
مسعودی درباره بودجه پارک علم و فناوری شهید بهشتی گفت: پارکهای علم و فناوری دانشگاهی ردیف بودجه مستقل داشتند و این بودجه ادغام شد و بودجه پارکها در حال حاضر با دانشگاه ادغام شده و به صورت ردیف مشخصی نیست که دغدغههایی را برای همکاران ما در پارکها ایجاد کرده است.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: البته دانشگاه شهید بهشتی به دلیل آشنایی هیات رئیسه با فعالیتهای پارک مشکلی در مورد استفاده از بودجه پارک ندارد و هماهنگ هستیم اما اگر بودجه پارکها مشخص باشد، فعالیتهای آنها خیلی چابکتر و اقدامات راحت تر انجام میشود. اقداماتی هم دانشگاهها در این زمینه انجام دادهاند که امیدواریم در سال جاری به ثمر برسد و بودجه پارکها دوباره تفکیک شود.
وی ادامه داد: البته بودجه ای که برای پارکها درنظرمیگیرند، بسیار ناچیز است؛ ردیفهای غیرمستقیم تسهیلاتی است که از طریق صندوق شکوفایی و گاهی اوقات از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر مراکز دیگر است که به شرکت ها اختصاص داده میشود.
پارکها باید منبع مالی خوبی برای دانشگاهها باشند
مسعودی گفت: واقعیت را باید بپذیریم که پارکها باید برای بودجه خود برنامه داشته باشند و حداقل برابر مبلغی که برای آنها درنظرگرفتهمیشود یا بیشتر از آن درآمد داشته باشند و امیدوارم که در آینده پارک ها همانطور که به رشد دانش و فناوری و کارآفرینی در دانشگاه منجر میشوند بتوانند یک منبع مالی خوبی برای دانشگاه باشند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: هر چقدر بودجه بیشتر باشد، می توانیم زودتر فضاهای پارک را رشد دهیم و زودتر به اهداف تعریف شده برسیم.
وی با اشاره به شعار سال گفت: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم سطوح فناوری را گسترش دهیم یعنی شرکتهایی که در پارک ها فعالیت میکنند و خدمات دانشبنیان ارایه می دهند تا سطح بالای فناوری در خود دانشگاه فعالیت کنند و ارایه خدمات داشته باشند اما به دلیل محدودیت فضای پارکها برای تولید انبوه مشکل داریم؛ بنابراین فقط در حد نمونه میتوانیم تولید داشته باشیم.
مسعودی افزود: بر همین اساس با توجه به شعار امسال با شرکت شهرکهای صنعتی مذاکراتی را انجام داده ایم که شرکتهای پارک بتوانند فعالیت خود را تا سطوح “تی آر ال ۹ ” یعنی به عنوان یک واحد تولیدی کامل، بالغ و رشدیافته بخش های تولیدی خود را ضمن اینکه در خود پارک دفاتر و مراکز تحقیقاتی را دارند در شهرکهای صنعتی ببرند تا رشد قابل توجهی در تولید محصولات خود داشته باشند؛ بنابراین این برنامه در حال انجام است و با برنامهریزی صورت گرفته چند شرکت دانشبنیان پارک قرار است که از این امکان استفاده کنند.
وی ادامه داد: طرحهای جدیدی هم با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی داریم که بتوانند کارهای موقتی را برنامه ریزی کنند تا شرکتهایی که دانش فنی و تولید اولیه دارند، در شهرکهای صنعتی به سطوح بالاتر تولید برسند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: در حال حاضر نقشی که برای شرکتهای دانشگاهی می بینیم تولید انبوه است و امیدواریم که در آینده شاهد رشد زیادی در تولید توسط شرکتهای پارکها باشیم.
مسعودی درباره بازار فروش محصولات شرکتهای پارک نیز گفت: با توجه به تحولاتی که در منطقه و جهان رخ می دهد یکی از مهمترین دغدغه شرکتها تجاری سازی و بازار است. به عنوان مثال کرونا تمام شرکتها را تحت تاثیر قرار داد؛ بنابراین وجود ثبات خیلی می تواند کمککننده باشد. شرکتهای دانشبنیان نیازمند کمک در جهت تجاریسازی هستند. یکی از شعارهای ما کمک به شرکتها در این زمینه است چرا که تجاریسازی امری بسیار تخصصی است شاید شرکت ها در تولید علم خود تخصص بالایی داشته باشند اما نیازمند این هستند که گروههایی در تجاری سازی کمک کنند؛ از این رو، این موضوع یکی از برنامههای جدی پارک دانشگاه شهید بهشتی است.وی تاکید کرد: بسیار خوشحال هستیم که قوانین خوبی به ویژه قانون جهش تولید، برای تولید گذاشته شده است؛ بنابراین باید کمک شود که دستورالعملهای اجرایی آن سریعتر تهیه و ابلاغ شود تا شرکت ها سریعتر و سادهتر از مزایای این قوانین بهرهمند شوند.
پایان پیام/