درباره بازاریابی هدف، بایدها و نبایدها بیشتر بدانید
بازاریابی هدف (Target Marketing) طبق تعریف ساده تقسیم مشتریان به گروههایی است که نیازها و ترجیحات مشابهی دارند و تلاشهای بازاریابی خود را بر روی آنها متمرکز میکنید. با انجام این کار میتوانید کمپین بازاریابی خود را طوری تنظیم کنید که به زبان و روشی که میتوانند با آنها شناسایی کنند به آنها دسترسی پیدا کنید.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از هفتهنامه شنبه، این یکی از بهترین راهها برای موفقیت در بازاریابی و ایجاد یک تجارت سودآور است. شما می توانید نیازهای درون گروه را کشف کرده و استراتژی بازاریابی متناسب با گروه هدف شناسایی شده را اتخاذ کنید.
با این حال اگر ندانید از کجا شروع کنید یا آن را درست انجام دهید میتواند چالش برانگیز باشد. اولین قدم این است که از طریق مطالعه و تحقیق بازار مخاطب خود را درک کنید. اما به همین جا ختم نمیشود. برای کمک به ایجاد یک استراتژی و کمپین بازاریابی هدف قوی به بایدها و نبایدهای بازاریابی هدف موفق نگاه کنید.
بایدهای بازاریابی هدف موفق
اگر می خواهید در دستیابی به مخاطبان هدف خود و علاقهمند نگه داشتن آنها به برند یا محصولات خود موفق شوید اقدامات خاصی ضروری است. در اینجا برخی از کارهای بازاریابی هدف آورده شده است:
انجام مطالعه بازار گسترده
درک صنعت جایگاه رقابت و بخشهای بازار شما ضروری است. داشتن اطلاعات مناسب در پشت عواملی که بازار را هدایت میکند باید بر گروه هدفی که برای بازاریابی برند خود انتخاب میکنید تاثیر بگذارد. این مطالعات برنامه و استراتژی بازاریابی شما را هدایت میکند و شما را از انتخاب و تمرکز بر روی گروه هدف اشتباه نجات میدهد.
مطالعه بازار شما باید گسترده باشد خواه از تکنیکهای بازاریابی جمعیتی رفتاری مکانیابی یا هر نوع دیگری استفاده میکنید. به این ترتیب میدانید که آیا بخش بازاری که هدف آن قرار گرفتهاید پر شده یا مشتریان کافی برای کسبوکار شما وجود دارد. علاوه بر این دانش جامع از محصول و خدمات شما را قادر میسازد تا به زبان مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
این تحقیق کلید تضمین این است که شما مخاطبان هدفی دریافت می کنید که آنچه را که به آنها ارائه میدهید دوست دارند. مطالعه رقابت شما نیز بسیار مهم است زیرا با این کار میدانید چه چیزی در حال حاضر در بازار موجود است و چگونه به مخاطبان ارائه شده است. از خود بپرسید که کمپین بازاریابی هدفمند شما چه تفاوتی با رقبای شما خواهد داشت و چرا مشتریان باید به حرف شما گوش دهند.
شناخت رقبا به شما این امکان را میدهد که برند و محصولات خود را به صورت استراتژیک در بازار قرار دهید.
گروه هدف صحیح را پیدا کنید
مخاطبان هدف صحیح گروهی از مشتریان هستند که برای محصولات یا خدمات شما مناسبتر بوده و ویژگیهای آنها با برند و محصولات شما بهتر از سایر گروهها مطابقت دارد. کارشناسان توصیه میکنند که گروه هدف صحیح شما باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
- به خوبی تعریف شده و قابل اندازه گیری: اطمینان حاصل کنید که مخاطب هدف شما تعریف روشنی با جنبه های منحصر به فرد مانند جنسیت اندازه پارچه گروه سنی یا درآمد دارد.
- قابل دسترس: مطمئن شوید که واقعا میتوانید به نوعی به بازار هدف دسترسی داشته باشید.
- مناسب و متمایل: بررسی کنید که محصولات شما برای مخاطبان هدف شما ایده آل هستند آنها به آنچه شما به آنها ارائه میدهید نیاز داشته و به خرید آن تمایل دارند.
- نماینده: بازار هدف باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کسب و کار بتواند از تعامل با آن سود ببرد.
بهترین روش ایجاد معیارهایی برای جمعآوری دادهها در مورد هر عامل فوق است. سپس میتوانید از آنجا به گروهی که باید روی آن تمرکز کرده و آنها را رتبهبندی کنید.
روی مخاطب خود تمرکز کنید
اولین قانون در هر استراتژی بازاریابی این است که بر روی مخاطبان و نیازهای آنها تمرکز کنید. حتی با مناسبترین محصولات برای یک گروه هدف اگر با نیازهای مشتری مطابقت نداشته باشد تلاشهای بازاریابی شما بیهوده خواهد بود. طرز فکر شما باید این باشد که چگونه میتوانند از آنچه برایشان بازاریابی میکنید بهترین بهره را ببرند.
هدف کمپین بازاریابی شما باید برآوردن نیازهای آنها و ارائه راه حل برای مشکلات آنها باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید شانس شما برای کلیک کردن با مخاطبان هدفتان به میزان قابل توجهی بهبود مییابد. در عوض شما یک نام تجاری مرتبط ایجاد میکنید که به ایجاد روابط پایدار با مشتریان کمک میکند.
نبایدهای بازاریابی هدف موفق
در حالی که تعریف و بازاریابی برای یک مخاطب هدف کاملا امکان پذیر است برخی اشتباهات میتوانند به طور قابل توجهی مانع موفقیت آن شوند. در اینجا چند اشتباه وجود دارد که می تواند تاثیر تلاشهای بازاریابی هدف شما را کاهش دهد:
فرضیه نسازید
فرض اینکه شما همه چیز را در مورد کسب و کار محصولات یا خدمات خود بدون تحقیق کامل بازار میدانید یک اشتباه بازاریابی هدف مرگبار است. دریافت نظرات و بازخورد مشتری برای درک اینکه کجا باید تلاشهای بازاریابی خود را هدف قرار دهید ضروری است. مهم نیست که چقدر خوب فکر میکنید که کسب و کار یا بازار هدف خود را میشناسید هیچ فرضی را انجام ندهید.
با بازار هدف مغرضانه برخورد نکنید
هنگام انتخاب مخاطب هدف برای تمرکز به هر بخش توجه یکسانی داشته باشید. اگر سوگیری در این فرآیند وجود داشته باشد مشکلی وجود خواهد داشت. هنگامی که منابع محدود هستند به راحتی میتوان از دوام بازار و سایر فرآیندهای ضروری چشم پوشی کرد و به سراغ سادهترین راه حل رفت.
به عنوان مثال اگر سوالاتی که برای جمع آوری داده های بازار پرسیده میشود برای دریافت یک پاسخ خاص طراحی شود نتیجه نادرست خواهد بود و ممکن است در آینده هزینههای قابل توجهی برای شما به همراه داشته باشد. ممکن است در نهایت مخاطب اشتباهی را هدف قرار دهید که میتواند بر فروش و درآمد شما تاثیر بگذارد.
هدف کلی خود را فراموش نکنید
بازاریابی هدف باید هدف مشخصی داشته باشد. این است که منحصر به فرد با ویژگیهای جذاب برای ارائه به مخاطبان خود باشید. این ویژگیها باید تعامل و تبدیل را افزایش دهند. در حالی که اصلی بودن در اینجا ایده بسیار خوبی است منحصر به فرد بودن نیز مهم است. شما باید تفاوت را بدانید و بین این دو تعادل ایجاد کنید تا به هدف کلی بازاریابی خود برسید. این امر مستلزم جمع آوری دادههای کافی است.
پایان پیام/