درباره تازه‌ترین آمار ثبت فرصت‌های شغلی در سامانه رصد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بر اساس آخرین آمارها ۳۵۰ هزار فرصت شغلی مورد نیاز کشور در سامانه جامع رصد به ثبت رسیده تا مطابق نیاز استان‌ها نیروی کار معرفی شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

این سامانه هم اکنون روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود. فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره‌برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

سامانه رصد اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

سید صولت مرتضوی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از ثبت ۳۵۰ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد خبر داده و گفته است: ۳۵۰ هزار فرصت شغلی مورد نیاز کشور در سامانه جامع رصد اشتغال کشور به ثبت رسیده تا بر اساس نیاز استان‌ها نیروی کار معرفی شود.

به گفته وی برای شفافیت و تبیین اقدامات به مردم باید امکان ورود به سامانه رصد اشتغال در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار کار یکی از چالش‌های حوزه اشتغال، نبود اطلاعات و آماری برای برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازار کار است و سامانه‌هایی که به منظور ثبت اشتغال ایجادی و شناسایی فرصت‌های شغلی راه اندازی می‌شوند امکان دسترسی بهتر و آسان‌تر جویندگان کار و کارفرمایان را فراهم می‌کنند.

معاون اشتغال وزارت کار می‌گوید: اطلاعات سامانه رصد به طور مستمر بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر مساله‌ای به عنوان اشتغال ثبت نشود.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند ـ معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کارکردهای سامانه می‌گوید: سامانه رصد اشتغال با هدف شفاف کردن ارائه آمار راه‌اندازی شده و ابزاری در اختیار همه دستگاه‌هاست که دائما خود را ارزیابی کنند.

آنطور که وی گفته اطلاعات سامانه رصد به طور مستمر بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر مساله‌ای به عنوان اشتغال ثبت نشود. این فرایند سختگیرانه سه مرحله‌ای و ناظر به ثبت کد ملی و همه مشخصات جغرافیایی و همه رسته‌های شغلی و نوع شغل است.

کریمی بیرانوند با دفاع از راه‌اندازی سامانه رصد می‌گوید: در دولت‌های قبل چنین سامانه‌ای را نداشتیم و در حال حاضر مشاغل ایجاد شده در این سامانه به صورت پیامکی، تلفنی و حضوری راستی آزمایی می شوند.پس از طی سه مرحله راستی آزمایی که ۸۰ درصد پیامکی و ۱۵ درصد تماس محور و ۵ درصد حضوری است حدود ۹۷۰ هزار شغل در دولت سیزدهم ایجاد و ثبت و بیش از ۱۰۰ هزار مجوز استخدام  در سال گذشته صادر شد که در مجموع بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ در کشور به وجود آمد.

بهمن ماه سال گذشته با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرارگاه نظارت میدانی بر طرح‌های اشتغال استانی وزارت کار آغاز به کار کرد.آغاز به کار “قرارگاه اشتغال” با هدف نظارت حضوری بر طرح‌های اشتغال ثبت شده در سامانه رصد صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره‌برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا