اشتغال دانش‌آموختگان با اعلام نیاز بنگاه‌های اقتصادی تسهیل می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: بنگاه‌های اقتصادی، اصناف، اتحادیه‌ها و بازار کار، باید تقاضای خود را برای تربیت نیروی انسانی اعلام کنند تا با هم‌افزایی و تربیت نیروی انسانی ماهر مسیر اشتغال را هموار کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، نشست هم‌اندیشی مشارکت بنگاه‌های اقتصادی، اتحادیه‌ها و صنوف در اجرای آموزش‌های مهارتی غیررسمی با حضور مدیران وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد.

رییس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشست هم‌اندیشی مشارکت بنگاه‌های اقتصادی، اتحادیه‌ها و صنوف در اجرای آموزش های مهارتی غیررسمی که در راستای سلسله نشست‌های کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور برگزار شد بر تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی تاکید کرد.

علی باقر طاهری‌نیا با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص ارائه آموزش‌های منجر به اشتغال به دانشجویان، تصریح کرد: به دنبال تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی هستیم، ولی کشش بازار کار نسبت به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قوی نیست و بنگاه های اقتصادی، اصناف و اتحادیه ها انگیزه لازم برای همراهی دانشگاهی‌ها و دانشجویان در حین تحصیل را فراهم نمی‌آورند.

وی با تأکید بر جریان سازی آموزش های منجر به اشتغال، خواستار قرار گرفتن آموزش‌های رسمی در کنار آموزش های غیررسمی مهارتی، شد.

طاهری‌نیا در پایان با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضا همدیگر را پوشش نمی دهند، گفت: بنگاه های اقتصادی، اصناف، اتحادیه ها و بازار کار، باید تقاضای خود را برای تربیت نیروی انسانی اعلام کنند تا بتوانیم با هم افزایی و تربیت نیروی انسانی مسیر اشتغال را هموار کنیم.

مطالبه‌گری بنگاه‌های اقتصادی در کسب مهارت‌های منطبق با نیاز بازار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر ضرورت مطالبه گری این حوزه در کسب مهارت‌های منطبق با نیاز بازار کار تأکید کرد. غلامحسین حسینی‌نیا اظهار داشت: پیرو تأکید و منویات مقام معظم رهبری به امر توسعه مهارت‌آموزی در جمع جامعه کارگری، مأموریت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سخت‌تر از پیش است.

وی با اشاره به هم پیمان شدن با همکاران در اجرای ابر پروژه نهضت ملی مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب، افزود: نهضت ملی مهارت‌آموزی بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب شکل گرفته و باید در مسیری همچون گام اول انقلاب که نهضت سوادآموزی به فرمایش امام (ره) ایجاد شد، گام برداریم؛ زیرا پایه های ارتقای توان سرمایه‌های انسانی از راه مهارت آموزی محقق می‌شود.

رشد تولید با افزایش بهره‌وری و افزایش بهره وری با توسعه مهارت آموزی امکان پذیر است. افزایش مراکز بین و جوار کارگاهی از ۵۰۰ به بیش از ۳۳۰۰ مرکز در دو سال اخیر، نشان از عزم سازمان در توسعه مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در بنگاه‌های اقتصادی و اصناف دارد. بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ طی چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی، ۸۳ میلیون شغل حذف و ۶۳ میلیون شغل در جهان ایجاد می‌شود که شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و باید شغل‌های نوظهور در آینده و فناوری را بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز را ارائه دهیم.

آموزش با چاشنی مهارت

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز با تقدیر در این نشست گفت: این سازمان نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را شروع کرده و دستیابی به رشد تولید و تحقق شعار سال با توسعه مهارت آموزی امکان پذیر است.

علی‌حسین رعیتی‌فرد، خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند کسب مهارت بیشتر است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تشکل‌های کارگری باید بستر را برای ارائه آموزش مهارت و به روز رسانی مهارت کارگران فراهم کنند.

وی با اشاره به فوت کارگران ساختمانی و صنعتی به دلیل ناآشنایی با اصول ایمنی در محیط کار، گفت: کسب آموزش‌های مهارتی ایمنی در محیط کار کارگران توسط کارفرمایان باید جدی گرفته شود. ارائه آموزش ها با چاشنی مهارت، بهره وری در تولید را به همراه دارد. قطعاً سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند سرفصل‌ها و استانداردهای آموزشی مورد نیاز کارفرمایان را تدوین و تهیه کند.

رؤسای انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را بیان و به چالش‌های پیش‌روی انجمن اشاره کردند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا