درباره طرح ویژه دانشگاه آزاد برای مهارت‌آموزی و کارآفرینی دانشجویان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد از اجرای طرح ویژه این دانشگاه برای مهارت آموزی و کارآفرینی دانشجویان باعنوان «هر دانشجو، یک مهارت، یک تخصص» خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، فرزاد جهان‌بین، با اشاره به اجرای طرح هر دانشجو، یک مهارت، یک تخصص در دانشگاه آزاد درباره جزئیات آن توضیح داد و گفت: دانشگاه باید در کنار تربیت تخصصی نسبت به تربیت اعتقادی، تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجو نیز اهتمام داشته باشد، یکی از این تربیت‌ها، تربیت مهارتی است که در آن بحث مهارت حل مساله مد نظر است تا فرد بتواند از علم خود، مجهولاتی را در حیطه‌های مختلف حل کند. غیر از این، مهارت‌های فرهنگی و هنری هم مد نظر ما قرار دارد چرا که این نوع مهارت‌ها کارکرد افزایش اعتماد به نفس دارد و هم می‌تواند زمینه را برای ایجاد شغل و درآمد فراهم کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هدف از این طرح را افزایش توانمندی مهارتی شغلی و هنری دانشجویان، رشد و ارتقای مهارت دانشجویان، استعدادسنجی و استعدادیابی مربیان جوان دانشجو، بسترسازی خود اشتغالی دانشجویان، هموار کردن زمینه‌های اشتغال و تربیت نیروی کارآفرین و خلق فرصت‌های جدید اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاه عنوان کرد.

جهان بین ضمن اشاره به اینکه تاکید شده که در این طرح مجری، تشکل‌ها، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و دانشجویی و بسیج دانشجویان باشند، گفت: علت این است که هویت تشکل‌ها تقویت شود و عرصه‌های جدیدی پیش روی آنها قرار بگیرد. همچنین تاکید شده است که مربیانی که وظیفه آموزش را برعهده دارند، ترجیحاً از مربیان جوان هنری و خود دانشجویان انتخاب شود.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد به صورت مشترک اجرایی می‌شود، افزود: در ابتدا تشکل‌ها و گروه‌های داوطلب درخواست برگزاری دوره مهارتیِ دانشجویی را به کارگروه مهارتی واحد که متشکل از معاون فرهنگی و دانشجویی واحد، معاون پژوهشی واحد، معاون آموزشی مهارتی و علمی واحد دانشگاهی و غیره است ارائه می‌دهند، پس از آن پس از تصویب دوره فراخوان جهت جذب دانشجوی مهارت جو در دوره‌های پیشنهادی اعلام می‌شود که اطلاع رسانی نیز توسط نهاد دانشجویی داوطلب صورت می‌گیرد. ثبت دوره نیز در «سامانه مشکات» انجام می‌شود و پس از آن دوره اجرایی و پس از اخذ آزمون نهایی، گواهینامه پایان دوره برای فرد برای دانشجو صادر می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در صورتی که تعداد دانشجویان واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک جهت برگزاری کارگاه آموزشی به صورت تفکیکی به حد نصاب نرسد، واحد دانشگاهی استان در صورت فراهم کردن امکانات لازم می‌تواند کارگاه را به صورت استانی برگزار کند

جهان بین ضمن تاکید بر اینکه داشتن گواهینامه معتبر صلاحیت مدرس برای مدرسان و مربیان جوان مهارتی مطابق قوانین معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی الزامی است، گفت: در این طرح اولویت تدریس با مربیان جوان دانشجو است، در صورتی که کارگروه مهارتی، فرهنگی و دانشجویی تشخیص دهد که مربی جوان دانشجو جهت تدریس دوره وجود ندارد می‌توان با هماهنگی معاونت آموزشی و مهارتی و علمی از مربیان خبره دانشگاه یا سازمان فنی و حرفه‌ای یا مراکز آموزش دولتی استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی سامانه مشکات و در صورت ارتقای سامانه این سامانه، دوره‌های آموزشی مهارتی فرهنگی و دانشجویی به صورت مجازی نیز در سامانه قابل برگزاری است.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی چندین دوره آموزشی و مهارتی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرده است که عبارت است از دوره آموزشی خبرنگاری، عکاسی، داستان نویسی، طب سنتی، فتوشاپ و غیره که گروه‌های دانشجویی نیز می‌توانند به غیر از این موارد دوره‌هایی را پیشنهاد دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا