آخرین وضعیت فعالیت سکوی جامع کسب و کار نوپای دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

گزارش سامانه ملی ایران نوآفرین به عنوان سکوی جامع کسب و کار نوپا نشان می‌دهد بیشترین سهم شرکتهای نوپا به حوزه فناوری اطلاعات اختصاص دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، سامانه ملی ایران نوآفرین سامانه‌ای جامع در حوزه نوآفرینی کشور است تا امکان رشد و شکوفایی در این حوزه را از طریق تسهیل دسترسی به اطلاعات و امکانات مورد نیاز ذینفعان اصلی این حوزه و یکپارچه‌سازی آن‌ها، فراهم آورد.

این سامانه که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور راه‌‏اندازی شده‏ است به ‏عنوان سکوی جامع کسب و کار نوپا ارائه خدمت می‌کند.

این سکوی از طریق متمرکزسازی، یکپارچه کردن و تسهیل فرصت‌های دریافت خدمات و تسهیلات مختلف در حوزه‌های نوآوری، هوشمندی، اقتصاد و تحول دیجیتال، مالی، مشاوره، بازاریابی و سایر حوزه‏‌های حمایتی اقدامی مؤثر در توسعه زیست‏ بوم نوآفرینی، رشد پایدار اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و حرکت کشور به سوی نوآوری و فناوری‌های نوین در کشور خواهد بود.

برخی از مأموریت‌‏های این سامانه شامل «ساده سازی، ایجاد شفافیت و یکپارچه‌سازی فرآیند ارائه خدمات»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا و ارائه مشوق‌ها به آن‌ها»، «تسهیل ارتباط فعالان حوزه کارآفرینی با مراکز دانشگاهی، علمی تحقیقاتی و مراکز رشد» و «ایجاد و تشویق کسب و کارهای نوآور و خلاق» است.

آمار فعالیت این سامانه نشان می‌دهد در طی چهار سال گذشته تعداد کل درخواست‌های خدمات ۱۰ هزار و ۶۷۲ خدمت بوده است. این درحالی است که ۱۳ هزار و ۶۲۵ هویت در این سامانه ثبت نام کرده اند. تعداد کل تفاهم نامه‌های منعقد شده ۴۰ مورد و تعداد دسته خدمات ارائه شده ۲۵ مورد است.

از میان هویت‌های ثبت نامی در سامانه به میزان ۱۳ هزار و ۶۲۵ مورد در این چهار سال، تعداد ۴۰۹۵ مورد معادل ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۸، تعداد ۵۲۴۶ مورد معادل ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۹، تعداد ۳۴۸۷ مورد معادل ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۰ و تعداد ۷۹۷ مورد معادل ۶ درصد در سال ۱۴۰۱ ثبت شده اند.

با توجه به اینکه یکی از مأموریت سامانه ملی ایران نوآفرین تسهیل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا و ارائه مشوق‌ها به آن‌ها است، بررسی تیم‌های نوپای ایران نوآفرین بر اساس نوع صنعت نشان می‌دهد که عمده ترین سهم مربوط به تیم‌های نوپا حوزه فناوری اطلاعات به میزان ۳۵ درصد است.

همچنین بررسی شرکت‌های نوپای ایران نوآفرین بر اساس نوع صنعت نشان می‌دهد که بیشترین سهم به فناوری اطلاعات با ۵۱ درصد سهم اختصاص دارد. پس از آن آموزش و یادگیری با ۵ درصد و بهداشت و درمان با ۵ درصد و همچنین سایر حوزه‌ها (تبلیغات و بازاریابی، سفر و گردشگری، رسانه و سرگرمی و…) با ۳۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمارهای تفکیکی از تعداد هویت‌های ثبت نامی سامانه ایران نوآفرین نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از هویت‌های ثبت نام مربوط به تیم‌های نوپا (۴۹۱۸ مورد) است. رتبه بعدی مربوط به شرکت‌های نوپا است، به این ترتیب که ۳۳ درصد (۴۵۱۰ مورد) هویت‌های ثبت شده در سامانه مربوط به این شرکت‌ها است.

۹ درصد از هویت‌های این سامانه مربوط به شرکت‌های بزرگ است که ۱۲۲۷ مورد را شامل می‌شوند. پس از آن شخص حقیقی جویای کار ۹ درصد (۱۲۳۸ مورد) هویت‌های ثبت شده در این سامانه را به خود اختصاص داده اند.

از میان ۱۳ هزار و ۶۲۵ هویت ثبت شده در سامانه ملی نوآفرین ۵ درصد به افراد علاقه مند به دریافت اطلاعات، ۴ درصد به شتاب دهنده و مراکز رشد، ۲ درصد به سرمایه گذار و ۲ درصد به فضای کار اشتراکی اختصاص دارد.

کمترین میزان هویت‌های ثبت شده در این سامانه مربوط به «فرشتگان کسب و کار بدون مجوز از فرابورس» به میزان یک درصد و ۴۱ مورد است.

بر اساس آمارهای این سامانه تعداد کل درخواست‌های خدمات سامانه ایران نوآفرین ۱۰ هزار و ۶۷۲ درخواست بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۸ به میزان ۸ درصد بوده، پس از آن در سال ۱۳۹۹ به ۲۵ درصد رسید، در سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد رسید و در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۷ درصد رسیده است.

این درخواست متنوع بوده و ۲۵ خدمت را شامل می‌شود. تعداد درخواست ارائه خدمات در سامانه ایران نوآفرین تا پایان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیشترین میزان درخواست به خدمت «بومواره» (۱۳ گروه خدمت) با ۶۰۹۳ خدمت و ۵۷ درصد از میزان خدمات اختصاص دارد.

کدپستی فضای کار اشتراکی ۱۶۱۳ مورد (۱۵,۱ درصد)، پیشخوان مجوزهای کشور ۷۱۱ مورد (۶,۷ درصد)، طرح نوآفرین ۶۶۱ مورد (۶,۲ درصد)، کارت نوآفرین ۶۵۰ مورد (۶ درصد)، گواهینامه مالیاتی ۴۵۳ مورد (۴,۳ درصد)، وام اضطراری ۱۸۸ مورد (۱,۷ درصد)، بسته حمایتی دولت از آسیب دیدگان کرونا ۱۳۶ مورد (۱,۳ درصد)، درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ۱۲۲ مورد (۱,۱ درصد)، سداد ۳۷ مورد (۰,۵ درصد)، بوم سرمایه ۸ مورد (۰,۱ درصد) از دیگر درخواست‌های ارائه شده به سامانه است.

تعداد درخواست و ثبت سفارش خدمت در بومواره سامانه ایران نوآفرین در هر دسته خدمت نشان می‌دهد که بیشترین میزان درخواست خدمات و ثبت سفارش مربوط به فضای ابری، پردازش و ذخیره سازی به میزان ۱۵۵۵ درخواست و ۱۴۹۶ ثبت سفارش است.

تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، نرم افزارهای اداری و حسابداری، خدمات امنیت اطلاعات، توزیع محصولات و خدمات کدپستی، خدمات اپلیکیشن و نوتیفیکیشن، خدمات تراکنش مالی و کیف پول، مشاوره حقوقی، تست کاربری محصول و خدمات، پایش شبکه‌های اجتماعی، زیرساخت محتوا، اینترنت اشیا، مشاوره توسعه کسب و کار در رده‌های بعدی ثبت درخواست و سفارش هستند.

تعداد کل شرکت‌ها: ۴۴ مورد است که در ۳۷ شرکت خدمات اتمام یافته است. آمار شرکت‌های بومواره به تفکیک استان نشان می‌دهد تعداد ۳۳ شرکت فعال در بومواره در استان تهران هستند که از این تعداد ۵ شرکت مشارکت کننده در بومواره هستند.

تعداد شرکت‌های مشارکت کننده در بومواره در استان‌های اصفهان یک مورد، خراسان رضوی ۳ مورد، خراسان شمالی یک مورد، فارس یک مورد، آذربایجان شرقی یک مورد، سمنان یک مورد، اردبیل یک مورد، یزد یک مورد و بوشهر یک مورد هستند.

همچنین در استان‌های یزد و بوشهر هر کدام یک شرکت فعال در بومواره هستند.

میزان استقبال کاربران از هر گروه خدمات تا پایان ۱۴۰۱ و روند رشد تعداد ثبت نام در هر دسته بندی تا پایان ۱۴۰۱ در نمودارهای زیر مشخص است:

گزارش تعداد تفاهم نامه‌های بوم واره و مبلغ تسهیلات حاکی از آن است که ۲۲ شرکت نوپا تسهیلات دریافت کرده اند. تسهیلات مصوب این شرکت‌های نوپا به میزان ۱۱۶,۰۰۰ میلیون ریال است که از این میزان مبلغ ۳۰,۰۰۰ میلیون آن به عنوان تسهیلات تأیید شده است.

همچنین برای ۱۸ شرکت غیرنوپا تسهیلاتی به مبلغ ۲۴۸,۰۰۰ میلیون ریال مصوب شده بود که از این میزان مبلغ ۱۱۴,۰۰۰ میلیون به عنوان تسهیلات تأیید شده است.

در مجموع برای ۴۰ شرکت مبلغ ۳۶۴,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات مصوب شد و در نهایت با بررسی‌های به عمل آمده میزان ۴۰ درصد از این تسهیلات به مبلغ ۱۴۴,۰۰۰ میلیون ریال تأیید شده است. از مجموع کل تفاهم نامه‌های منعقد شده نیز در حال حاضر تعداد ۴ تفاهم نامه فعال است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا