علی زند وکیلی: طرح رتبه‌بندی ۱۲۰۰ دفتر مشاوره کارآفرینی اجرایی می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: امسال طرح رتبه‌بندی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی انجام خواهد شد، در تلاشیم تعداد این دفاتر امسال۲۵۰۰دفتر برسد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از تسنیم، علی زند وکیلی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه توسعه کارآفرینی زیرساخت ایجاد اشتغال پایدار است گفت:یکی از راه‌های اشتغال پایدار توسعه کارآفرینی است و ما بقی راه‌ها مانند تسهیلات، وام‌های کوتاه مدت و …است که ممکن است منجر به ایجاد اشتغال شود، اما روی پایداری آنها بحث است.

 وی ادامه داد:  اشتغال آفرینی مسأله‌‌ای است که در رابطه مستقیم با تولید و کارآفرینی تعریف می‌شود، این مهم به عنوان یک نیاز اصلی در فعالیت‌های کنونی اقتصاد ایران مطرح است، اهمیت مقوله تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین زمانی بیشتر می‌شود که به مفهوم تاب‌آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برای مقابله با مشکلات توجه شود.

وی اظهار داشت: مفهوم دانش‌بنیان یا دانش‌پایه به‌ عنوان یک استوانه مهم در بحث نوآوری و فناوری مطرح است که دو بازوی اصلی کارآفرینی بوده و نقشی اساسی در این حوزه ایفا می‌کند.

این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهمترین و اساسی‌ترین وظیفه مراکز مشاوره حفظ بقاء، تقویت و بهسازی مراکز اشتغال است، سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغالزایی ایجاد کرده، بر این اساس که افراد جویای کار می توانند با ثبت نام در سامانه؛ درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب و یا همان درخواست استخدامی اعلام کنند.

 زندوکیلی با بیان اینکه یکی از اقدامات در راستای کارآفرینی بحث کانون های کارآفرینی است که مصوبه شورای عالی اشتغال در سال 89 است گفت: برای اینکه بتوانیم کارآفرینی را توسعه دهیم, باید چندین کار انجام دهیم، یکی از این اقدامات نهادسازی است. به همین منظور کانون نهادکارآفرینان برتر کشور را شکل دادیم، این نهاد به صورت دستورالعمل و با چندین نقص درگذشته وجود داشت، که از حالت دستورالعمل به حالت اساسنامه تبدیل کردیم. با این کار جنبه صنفی و مردمی بودن آن را افزایش دادیم,جایگاه آن را در بین دستگاه دولتی(از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی) و کارگروه اشتغال استان‌ها ارتقا بخشیدیم که رئیس کانون باید در این شوراها حضور داشته باشند.

زندوکیلی افزود: هر سال جشنواره کارآفرینان برتر تشکیل می شود, منتخبین کارآفرینان برتر بعد از اینکه انتخاب شدند،رها نمی شوند، بلکه در کانونی تحت عنوان کارآفرینان برتر هر استان دور هم جمع می شوند,انتخابات دارند، هیأت مدیره انتخاب میکنند، ارکانی که به وجود می آورند، رئیس و نایب رئیس را به صورت قانونی شکل می دهند، به عنوان هیأت اندیشه ورز و اتاق فکر استان فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: تمام کارآفرینان برتر مجوز مرکز مشاور را دارند و می توانند با استفاده از دانش و تجربه خود در این زمینه استفاده کنند. از دیگر اقدامات این است که رئیس کانون کارآفرینان برتر عضو کانون مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی است. در سال جدید از دیگر اقدامات آموزش استاندار آموزش مهارت نرم کارآفرینی است. در حال حاضر مهارت نرم در کشور آموزش داده می شود. اما نظمی ندارند, با این کار نظم دهی می شوند. در حال نوشتن این استاندارد هستیم تا نظم دهی شوند.

وی در ادامه بیان کرد:یکی دیگر از بازوهای توسعه کارآفرینی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در کشور است که که باید با ارایه خدمات تخصصی در این عرصه نقش آفرینی کنند.این مرکز مشتمل بر کافه کارآفرینی, شتابنده‌های، فضای کار اشتراکی  ومرکز مشاور است. مطابق قانون جدید به درگاه ملی مجوزها که وصل شده ایم,‌اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند مراجعه کنند و مجور به صورت آنی صادر می شود.

سال گذشته حدود 200 مجوز جدید صادر شد. این مجوزها برای ایجاد خدمات مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی است. در حال حاضر 1200 مجوز صادر شده است، پیش‌بینی این است که امسال این تعداد به 2هزار و 500 تا برسد یعنی 2 برابر بشود. یعنی تعداد مجوزهای بیشتری صادر می شود. از دیگر اقدامات بحث رتبه‌بندی این مراکز است. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
تسنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا