دانش‌بنیان‌های کوچک ۱۴ روزه ضمانت‌نامه بانکی دریافت می‌کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با بیان اینکه، شرکت‌های دانش‌بنیان از ارتقای سیستماتیک اعتباری یک رتبه‌ای نزد این صندوق برخوردارند، از صدور ضمانت‌نامه‌ها برای دانش‌بنیان‌های کوچک با اسناد تجاری از جمله چک و سفته و حداکثر طی ۱۴ روز خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، به دنبال مشکل دریافت تسهیلات دانش‌بنیان‌ها از نظام بانکی کشور به خصوص کسب و کارهای کوچک که به گفته روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همچنان این معضل به قوت خود باقی است، بیستم فروردین ماه امسال آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و همچنین صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به امضای مدیران این دو صندوق و رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری رسید.

تفاهم‌نامه ای که به گفته علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان متولی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالی در جهت استفاده و بهره گیری از همه ظرفیت‌های مالی کشور به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.

به گفته وی، با این تفاهم‌نامه که با حضور دهقانی فیروزآبادی به امضا رسید، دسترسی شرکت‌های کوچک به تضامین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومانی فراهم شده است و شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند از تضامین این دو صندوق بهره مند شوند.

محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه، این صندوق با هدف حمایت از فعالان صنایع کوچک تأسیس شده است، افزود: در واقع فعالیت این صندوق کمک به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری به این صنایع است.

وی با اعتقاد به اینکه، فضای حاکم بر کسب و کارها در شرکت های دانش بنیان از لحاظ تاثیرگذاری در اقتصاد و اشتغال و شاخص های کلان اقتصادی بسیار با اهمیت است، تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور به شدت نیازمند اقدامات نوآورانه و فناورانه دانش بنیان ها به منظور شتابدهی در بهبود شاخص های اقتصادی و تولید هستیم.

مقیسه با بیان اینکه، اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک بیانگر آن است که شرکت های دانش‌بنیان از نرخ نکول (ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی در زمان مقرر شده). پایینی برخوردارند، افزود: این مهم در کنار تاثیرگذاری فناوران در حوزه اقتصاد کشور، حمایت از دانش‌بنیان‌ها را در اولویت‌های ضمانت صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک قرار داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در ادامه با اشاره به اینکه، این صندوق اقدامات مهمی برای خدمات رسانی به دانش بنیان ها در نظر گرفته است، ارتقای سیستماتیک اعتباری یک رتبه‌ای را از آن جمله نام برد و افزود: بر این اساس در نظام اعتبارسنجی صندوق، شرکت‌های دانش‌بنیان با هر رتبه‌ای که داشته باشند، به طور سیستماتیک یک رتبه ارتقا خواهند یافت.

وی اضافه کرد: این به معنای آن است که فعالان حوزه دانش‌بنیان با شرایط سهل تر، وثائق آسان تر و نرخ کارمزد پایین تر ضمانت می‌شوند تا آنها بتوانند از منابع مالی و اعتباری نهادهای پولی تسهیلات دریافت کنند.

مقیسه همچنین با بیان اینکه، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای دانش‌بنیان‌ها به جهت اهمیت و تاثیرگذاری این حوزه یک خط مستقل ضمانتی طراحی کرده است، گفت: این کار با هدف تسریع در انجام کار فناوران و پیشبرد سریع تر امور آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه و در پاسخ به این سوال که این ضمانت نامه ها برای چه شرکت هایی صادر می شود، گفت: در واقع این ضمانت نامه با هدف تسهیل تضامین مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی دارای مجوز فعالیت تولیدی با تعداد کارکنان کمتر از ۵۰ نفر و فروش کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی امضا شده است.

مقیسه در خصوص رقم ضمانت نامه صادره توسط این صندوق به بانک‌ها و موسسات مالی کشور برای دانش‌بنیان‌ها نیز تصریح کرد: ضمانت‌نامه ما برای اعطای تسهیلات حداکثر پنج میلیارد تومان و برای ضمانت‌نامه‌های اعتباری با کارکرد پیمانکاری اعم از مزایده، مناقصه، حسن انجام کار و ضمانت‌نامه پیش پرداخت حداکثر ۱۰ میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که این ضمانت‌نامه‌ها چند روزه برای دانش‌بنیان‌ها صادر می شود، گفت: از روزی که پرونده کامل و برای ما ارسال می شود تا روزی که مصوبه به تایید هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک می‌رسد حداکثر ۱۵ روز زمان خواهد برد.

مقیسه با بیان اینکه، قرار است این ضمانت‌نامه با اسناد تجاری از جمله چک و سفته صادر شود، اظهار کرد: بخشی از ودیعه مورد نیاز برای صدور ضمانت‌نامه نیز توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می شود و هر شرکت دانش‌بنیان واجد شرایط می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از این خدمت بهره‌مند شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه با اشاره به تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید و دانش بنیان ها گفت: تصور ما این است که با کمک و حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه هرچه بیشتر این حمایت‌ها می‌توانیم با توانی که داریم، منویات رهبری را محقق کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا