معرفی دانشگاه‌های ایران که بیشترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را در سال 1401 دارند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی عملکرد برخی دانشگاه‌های ایران نشان می‌دهد که دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، بیرجند و سمنان بالاترین درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی در سال ۱۴۰۱ را دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسکانیوز، بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران نشان‌دهنده عملکرد ناکارآمد آموزش عالی کشور است. برخی کارشناسان معتقدند که عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه و نیازهای آتی بازار کار یکی از دلایل اصلی بالا بودن نرخ بیکاری است. در این بین برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه رازی کرمانشاه عملکرد بهتری دارند.

در نمودارهای زیر، درصد اشتغال برخی از دانشگاه‌ها به تفکیک مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در ۲ سال متوالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مقایسه شده است.

بر اساس نمودار بالا، دانشگاه رازی با اشتغال ۶۶.۶۷ درصدی فارغ‌التحصیلان کارشناسی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های ذکر شده در نمودار است. دانشگاه باهنر کرمان هم با نرخ اشتغال ۲۰ درصد کمترین میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را داشته است.

در ادامه مقایسه‌ای بین درصد اشتغال برخی دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه بیرجند، دانشگاه کردستان، دانشگاه سمنان، دانشگاه لرستان و دانشگاه رازی است؛ 

بر اساس نمودار بالا، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند بیش از ۸۹ درصد اشتغال دارند. این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان از سال ۱۴۰۰ در این دانشگاه است. پس از آن دانشگاه سمنان با اشتغال نزدیک به ۸۵ درصد قرار دارد. این دانشگاه هم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال داشته است.

نمودار زیر مقایسه درصد اشتغال برخی از دانشگاه‌ها در مقطع دکتری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد؛ 

بر اساس نمودار بالا، فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ اشتغال ۸۶ درصدی دارند که نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسکا نیوز
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا