سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان توسعه می‌یابد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در زمینه طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: تعداد مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تأسیس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری رشد ۵۰ درصد داشته است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسکانیوز،  در سال ‌های اخیر اقدامات متعدد برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و سراهای نوآوری در دستور کار قرار گرفته است، چون دیگر همگان به این امر اذعان دارند که توسعه این مراکز می‌تواند گره کور بیکاری را در بین قشر تحصیل کرده باز کرده و آنها را برای ورود به بازار کار  تشویق کرد. وحید ضرغامی، قائم مقام معاون تحقیقات، فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف ارائه تسهیلات و امکانات برای توسعه فعالیت‌ها توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

برای ارتقای کارآمدی سراهای نوآوری و مراکز رشد و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه  چه اقداماتی باید در دستور کار قرار بگیرد؟

سراهای نوآوری مهمترین و کلیدی‌ترین معاونتی است که معاونت تحقیقات و نوآوری دنبال می‌کند و این سراهای نوآوری مشابه بیمارستان در دیگر رشته‌ها به ویژه رشته‌های فنی و مهندسی به فعالیت می‌پردازند. برای مثال در بیمارستان‌ها خدمات سلامت ارائه می‌شود و در عین حال روش پزشکی و درمان را می‌آموزند.

در سراهای نوآوری و مراکز رشد هم با تغییر ریل دانشگاه اهداف را دنبال می‌کنیم. حدود 50 تا 60 سرای نوآوری با اخذ مجوز اولیه فعالیت می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی از جنس مردم است و در نهایت هم باید خدمات آن شامل مردم شود.

در شرایط کنونی به دلیل کاهش میزان استخدام سازمان‌ها به دنبال ایجاد سراها هستیم وعملکرد سراهای نوآوری را مورد بررسی قرار داده و توانستیم در اشتغالزایی فعالیت دانشجویان و فارغ التحصیلان مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال سرای گیاهان زینتی در گرگان تشکیل شده و دانشجویان در کنار تحصیل می‌توانند به عنوان کارآموز و استارت‌آپ با مشاغل گلخانه فعالیت کنند.

برای این افراد در این اقدام هر کار را آموخته و هم زمینه ایجاد کسب و کار فراهم شده است. سرای گیاهان زینتی گرگان درکنار دانشجویان و اعضای هیات علمی دهک‌های کم درآمد برای زنان سرپرست خانوار و اعضایی که شرایط اقتصادی مطلوب نداشته دراین فضا به فعالیت پرداخته و کسب درآمد می‌کنند. افراد برای فعالیت دز سرای نوآوری گیاهان تزئینی تحت آموزش قرار گرفته و مشاغل مرتبط  با گلخانه را می‌آموزند.

برای مثال برخی از افراد بر روی خاک گیاهان به فعالیت می‌پردازند. همچنین برخی از افراد بر روی بذر و پیاز گل‌های خاص به فعالیت می‌پردازند. برای دانشجویان تحت آموزش حرفه‌ای قرار گرفته رقم می‌خورد. از سوی دیگر سرای نوآوری اشتغال‌زایی برای بخشی از جامعه ایجاد کرده و ارتباط تنگاتنگ با مردم ایجاد شده است و در این اقدام شعار از مردم برای مردم محقق شد.  استان به استان سرای نوآوری عملکردش متفاوت است.

متاسفانه برخی از سراهای نوآوری به دلیل ارتباط واحدهای دانشگاهی شرایط کاری ارتقا یافته و برخی از سراهای نوآوری آن طورکه باید شکل نگرفته است. حدود 50 درصد سراهای نوآوری ما به شکل مطلوب محقق شده و مابقی هم در مسیر هستند و نظام رتبه‌بندی  در شورای دانشگاه مصوب شده و بر این اساس سراهای نوآوری سطح بندی و ارزیابی می‌شود. این اقدام باعث توسعه فعالیت سراهای ضعیف برای ارتقای فعالیتشان به شکل مطلوب می‌شود.

برای توسعه و هم گامی اساتید در این اقدام چه  فعالیت‌هایی مورد توجه قرار گرفته است؟

تغییر ریل دانشگاه فقط به صرف تشکیل سرای نوآوری رخ نمی‌دهد و نظام ترفیع و ارتقا برای اساتید برمبنای مقاله نویسی است. بر این اساس هرچقدر استاد مقاله بیشتری ارائه دهند به نسبت می‌توانند مراحل ارتقا را کسب کرده و کار دانش بنیان رسمیت ندارد.

این مساله کشور است و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشرو عمل می‌کند. درسال‌های گذشته آئین نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضا هیات علمی به تصویب رسید و در این آئین نامه فعالیت‌های فناورانه و تولید محصول فناورانه  را به رسمیت شناخته و محصول فناورانه معادل سازی می‌شود.

هم اکنون حدود هزار و 500 نفراز اعضای هیات علمی دانشگاه در نظام ترفیع ثبت نام کرده و از تشویق‌های آئین‌نامه‌ای بهره مند شده و در راستای نوآوری و تولیدات دانش‌بنیان کمک کننده هستند. برخی اساتید در معاونت فناوری 20 سال به شکل چراغ خاموش فعال بودند، اما با این رویکرد اعضای هیات علمی دانشگاه با شیوه جدید آشتی داده و اعضای هیات علمی با اشتیاق فعالیت فناورانه کرده و از امتیازهای دانشگاه بهره مند می‌شوند. آنها می‌توانند از تجهیزات دانشگاه در راستای توسعه فعالیت‌های فناورانه به شکل رایگان بهره‌مند شوند.

برای ارتقای سراهای نوآوری ضعیف چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

برای ارتقای جایگاه این سراها بسته‌های آموزشی طراحی شده است، چون افراد و واحدها ضعیف نیستند، اما هنوز دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و فناور غریب هستند و از سوی دیگر دانشگاه‌های آموزش محور با قدمت بیش از 30-40 ساله شکل گرفته است، طبیعتا استفاده از الگوی دانشگاه نسل کارآفرین هم نیازمند اختصاص زمان است.

برنامه شتاب‌دهی برای ارتقای این مهم مورد توجه قرار گرفته است

در سراهای نوآوری برنامه‌های شتاب‌دهی سراها گام به گام روند فعالیت‌ها ذکر شده است. در دیگر دانشگاه‌های کشور هم یک دوره ۴-۵ ساله برای ترویج و آموزش برگزار شده و به این شکل بلوغ در سیستم ایجاد و منجر به فعالیت‌های مناسب و نوآور شده است. البته تعداد مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تأسیس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری رشد ۵۰ درصد داشته و تعداد شرکت‌ها اعم از هسته واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دو برابر شده که امروز نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است. از سوی دیگر پیشبرد فعالیت‌های فناورانه در حوزه پژوهش‌های صنعتی و توسعه زیست بوم تاکنون مناسب بوده و در دوره جدید مدیریتی با قدرت بیشتر تداوم دارد.

برای ارتقای فعالیت دانشجویان چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

دانشجویان و فارغ التحصیلان یکی از کنش‌گرایان جدی حوزه فناوری هستند و ما برای آن قشر آیین‌نامه‌های حمایتی در معاونت فناوری و نوآوری تدوین و به تصویب رسیده است. همچنین پیگیر اجرای این آیین نامه‌ها هستیم. باید برنامه‌های اصلی برای انجام امور و تغییر ریل برای تقویت حرکت فناوری اتفاق بیافتد. برای حمایت‌های مالی و اقدامات اقتصادی، درآمدزا و دانش بنیان با ارزش افزوده مناسب برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها نباید مشکل وجود داشته باشد و تاکنون هم برای این طرح‌ها به شکل مناسب سرمایه‌گذاری شده است.

جهت توسعه اشتغالزایی دانشجویان چه اقدامات جدید در دستور کار قرار گرفته است؟

در اواخر سالجاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه یک جهش بزرگ داشته که با حمایت ریاست عالی دانشگاه و معاون تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه انجام شده است. هم اکنون صندوق اعتبار مناسبی در اختیار داشته و بزرگترین صندوق کشور از لحاظ اعتبار است. این نوید را می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ در زمینه طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان سرمایه گذاری می‌شود و این سرمایه‌گذاری در راستای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای و دانشگاه نقش آفرین کمک بزرگی برای فناوران و اشتغالزایی برای قشر فارغ‌التحصیل و دانشگاهی کشور است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسکا نیوز
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا