منابع اختصاص یافته به شرکت‌های دانش‌بنیان تناسبی با ظرفیت آنها ندارد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: بالغ بر ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و همین تعداد در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر هستند که حدود ۱۵ هزار شرکت می شود. این ظرفیت وجود دارد که تعداد آنها به ۳۰ هزار شرکت برسد؛ این در حالی است که منابع اختصاص یافته تناسبی با ظرفیت این شرکت‌ها ندارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، محمدمهدی فریدوند، در این خصوص توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در این حوزه بسیار اثرگذار است تقویت منابع و ظرفیت‌های حوزه دانش‌بنیان است و این درحالی است که منابعی که برای دانش‌بنیان‌ها و پارک‌ها و مراکز رشد و صندوق‌های پژوهش و فناوری و نوآوری اختصاص پیدا می‌کند، تناسبی با ظرفیت این شرکت‌ها ندارد.

وی یادآور شد: برای نمونه شرکتی برای اجرای پروژه اش ۵۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، اما به این شرکت ۲ یا ۵ میلیارد تومان می‌دهیم. ممکن است کمکی به آن شود، اما این منابع برای تکمیل آن پروژه و شروع پروژه های جدید کافی نیست. دولت‌ها باید سعی کنند حمایت خود را از این حوزه افزایش دهند تا مسیر رشد و توسعه کشور طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان بگذرد.

فریدوند در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری نسبتا بلندمدت است. طرح‌هایی که سرمایه گذاری کرده‌ایم از چهار تا پنج سال پیش شروع شد. تعدادی از این طرح‌ها به نتیجه مطلوب رسیده و تعدادی در مراحل تکمیلی است و باید برای آنها دوباره جذب سرمایه اتفاق بیفتد. حوزه فناوری حوزه پرخطری است و تعدادی از این طرح‌ها هم ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد.

نبود جذابیت کافی در حوزه فناوری برای سرمایه‌گذاری

فریدوند درباره مهمترین مشکلات حوزه دانش‌بنیان‌ها در کشور گفت: نبود جذابیت کافی در حوزه فناوری برای سرمایه گذاری و سرمایه‌گذاران مهمترین مشکلات حوزه دانش‌بنیان‌ها است. همچنین ریسک‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. سرمایه‌گذار می خواهد برای طرحی سرمایه‌گذاری کند، اما وقتی می‌بیند برای گرفتن مجوزها، منابع مالی، تامین مواد اولیه، فروش و صادرات با مشکل روبرو است و ریسک بیشتری را برای سرمایه‌گذاری احساس می کند، عملا تمایل برای سرمایه گذاری در این حوزه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین مسایل و چالش‌ها وجود موانع در سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: سرمایه‌گذار می تواند منابع و سرمایه خود را هر جایی سرمایه گذاری کند،‌ اما باید حواسمان به کسی که در این حوزه با تمام ریسک‌های آن سرمایه گذاری می‌کند، باشد تا سرمایه او در مسیر خوبی هدایت شود. بنابراین برای این کار باید جذابیت ایجاد کنیم و به رفع موانع این حوزه کمک کنیم تا شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

وی درباره برنامه‌های صندوق پژوهش و فناوری تهران گفت: صندوق پژوهش و فناوری تهران جزو صندوق‌های فعال و قدیمی است که بیش از ۱۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد و در حوزه‌های پرداخت تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه برای شرکت ها و بحث سرمایه‌گذاری فعالیت می کند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: خدمت اصلی صندوق در حوزه ضمانت‌نامه و تسهیلات است. در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال حجم قراردادهایی بود که صندوق به عنوان ضامن در آنها مشارکت کرده است و به نوعی در پروژه‌هایی که ضمانت کرده تامین مالی آنها را هم تا حد زیادی کمک کرده و در حوزه سرمایه خطرپذیر هم ۱۲ مجموعه از خدمات سرمایه‌گذاری صندوق استفاده کرده‌اند.

خدمات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه:

اولویت سرمایه‌گذاری در فین تک، آی سی تی، تجهیزات پزشکی و صنعتی پیشرفته است

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران این صندوق را یک صندوق عام خواند که در تمامی حوزه‌ها فعالیت می کند و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر طرح های فناورانه‌ای که در حوزه فین تک، آی سی تی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات صنعتی پیشرفته باشد، برای صندوق اولویت بیشتری دارد.

فریدوند درباره حمایت از حوزه فناوری گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران یک صندوق عام است یعنی در تمامی حوزه ها فعالیت می کند، اما بعضی از حوزه ها اولویت بیشتری دارند. در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر طرح‌های فناورانه ای که در حوزه فین تک، آی سی تی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات صنعتی پیشرفته باشد، برای صندوق اولویت بیشتری دارد. همچنین در حوزه ضمانت بیشتر حوزه وزارت نیرو، وزارت دفاع و وزارت نفت است. در حوزه تسهیلات هم بسته به این که طرح‌ها چه مرحله بلوغی را داشته باشند و از طرف نهادهایی که با آنها همکاری داریم معرفی شوند، ممکن است حوزه‌های مختلفی داشته باشند.

وی درباره سرمایه صندوق گفت: سرمایه صندوق ۵۰۰ میلیارد ریال است که برنامه افزایش سرمایه به هزار میلیارد ریال مصوب شده است که تا سال ۱۴۰۲ اجرایی می شود.

فریدوند درباره برنامه های صندوق گفت: یکی از برنامه های مهم ما افزایش سرمایه صندوق است، برنامه بعدی توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر است تا بتوانیم با جذب منابع از بخش های مختلف سرمایه گذاری کنیم. موضوع دیگری که خیلی دنبال آن هستیم این است که از ظرفیت سایر نهادها و مجموعه هایی که امکانات و منابع دارند، استفاده کنیم اما به هر دلیلی خودشان در این حوزه تخصصی ورود نکرده اند.

محصولاتی که قابلیت عرضه بین‌المللی دارند، از تحریم‌ها آسیب می‌بینند

وی درباره تاثیر تحریم‌ها نیز گفت: تحریم‌ها در چند حوزه اثر می گذارد. یکی از تاثیرات اصلی برای شرکت‌هایی است که محصول آنها قابلیت عرضه بین‌الملل دارد. این تحریم ها باعث می‌شود از این شرکت‌ها خرید نشود یا مجبور شوند در کشورهای دیگر از طریق شرکت‌های واسط محصول خود را بفروشند یا باعث می شود با توجه به این که کشورهای همسایه چندسالی است که در زمینه دانش‌بنیان‌ها فعال شده اند، بعد از مدتی استارت‌آپ‌های ما را جذب کنند. وقتی مسایل و مشکلات داخلی زیادتر باشد و آنها نتوانند واردات و صادرات داشته باشند و مشکلاتشان زیاد شود ممکن است خود استارت‌آپ‌ها و تیم‌ها جذب کشورهای دیگر شوند.

فریدوند گفت: تحریم ها برای شرکت‌هایی که به نوعی تعاملات بین‌المللی مالی دارند و باید پول جا به جا و دریافت کنند، محدودیت‌هایی ایجاد می کند و روی فعالیت و رشد شرکت‌ها اثر می‌گذارد. امید است با تدابیری که اندیشیده می شود و با مکانیزم‌هایی که به وجود می آید، مشکلات شرکت‌ها در تامین مالی و صادرات و دریافت منابع حل یا خیلی کم شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در ادامه درباره نقش رسانه ها نیز عنوان کرد: نقش رسانه در این حوزه بسیار مهم است خیلی از اتفاقاتی که می افتد مردم از آن بی خبر هستند. آنقدر خبرهای یاس و ناامید کننده در کشور منتشر می شود که جای اخبار موفقیت را گرفته است. خیلی از شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار بزرگی را انجام داده اند و محصولاتی ساخته اند که در دنیا به نام است و به گونه ای جلوی واردات را می گیرد و صادرات انجام می دهد. شرکتی داریم که بالای ۳۰۰ نیروی نخبه را در کشور استخدام کرده است که با حمایت بیشتر اثرگذاری آنها بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران طی مجوز کارگروه ماده ۱۰۰ صندوق‌های پژوهش و فناوری با سهامداری دولت (پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، بر اساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم و همچنین ماده ۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با اخذ تائیدیه ثبتی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعالیت می کند.

مهمترین اهداف این صندوق ایجاد بستر و زمینه مناسب برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بخش پژوهش و فناوری، کمک به دستگاه‌های اجرایی در جهت تجاری‌سازی، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت بدون وجود بروکراسی معمول، ایجاد کسب و کارهای جدید با ارزش افزوده بالا در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته و ایجاد ادبیات مشترک و ارتباط بین بانک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مربوط به دانش فنی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا