درباره فعالیت‌ها و کارکردهای مدرسه عالی مهارتی کشاورزی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر مدرسه عالی مهارتی کشاورزی دانشگاه آزاد کرج گفت: توسعه مهارت‌های کارآفرینی با رویکرد و اهداف مشخص، محور فعالیت این مدرسه مهارتی است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، محبوبه مظهری مدیر مدرسه عالی مهارتی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در کرج با اشاره به تحولات ساختاری اخیر در زمینه راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی اظهار کرد: تغییر رویکرد به سمت مهارت به‌عنوان یک رویداد ملی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های جدید در توسعه مهارت‌آموزی و فراهم شدن زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و سایر افراد مشتاق نیاز جامعه امروزی است.

وی افزود: این تحول، اتفاق ارزشمندی است و توسعه مهارت‌های کارآفرینی با رویکرد و اهداف مشخص، محور فعالیت مدرسه عالی مهارتی کشاورزی خواهد بود. سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های جوانان تأثیرات مثبتی بر تولید،  درآمد و کشاورزی پایدار دارد و شواهد نشان می‌دهد که هدف قراردادن جوانان می‌تواند به‌عنوان عامل کلیدی برای موفقیت در سه مورد ذکر شده باشد. این مدرسه در زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده مهارتی با همکاری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی آغاز به کار کرد.

مدیر مدرسه عالی مهارتی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: سند آمایش استان البرز نشان می‌دهد که این استان یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور با ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشاورزی بسیار است. همسایگی این استان با چهار استان مهم صنعتی، واقع شدن در مسیر ارتباطی ۱۱ استان دیگر، وجود مراکز بزرگ صنعتی کشور، وجود فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام با معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، برخورداری از خط راه‌آهن سراسری ایران و ارتباط آن با کشور‌های همسایه نوید فرصت‌های بی‌بدیل اقتصادی و تولیدی را در ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در زمینه کشاورزی می‌دهد.

مظهری اضافه کرد: ظرفیت بی‌بدیل تولیدی، صنعتی و بهره‌مندی از حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی با تولید محصولات کیفی استان البرز باعث شده در صادرات، تولید سرمایه و ارزآوری در رده برتر استان‌های صنعتی و تولید در کشور قرار گیرد. پیشنهاد راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی کشاورزی در اردیبهشت ۱۴۰۱ ارائه و با پیگیری‌های انجام شده توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، رؤسای دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و کشاورزی و منابع طبیعی و سایر همکاران دانشکده کشاورزی در بهمن‌ همان سال به سرانجام رسید.

وی عنوان کرد: چشم‌انداز مدرسه عالی مهارتی کشاورزی تبدیل «دانش به مهارت» و «خوداشتغالی» است تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و سایر افراد شرکت‌کننده در دوره‌های مهارتی توانایی «حل مسئله» داشته باشند و در نهایت بستری برای «کارآفرینی» و درآمدزایی مهیا شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بیان کرد: مخاطبان دوره، مجموعه دانشجویان این واحد دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان، کارکنان و استادان، فعالان بخش کشاورزی و دامداری و عموم مردم خواهند بود. مزایای درنظرگرفته شده برای مهارت آموزان، علاوه بر یادگیری مهارت‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شامل اعطای گواهی معتبر قابل ترجمه در پایان دوره همراه با تعیین سطح مهارت آموز، گواهی حضور معتبر قابل ترجمه و مدرک معتبر قابل ترجمه از سازمان فنی و حرفه‌ای در صورت شرکت در آزمون نهایی است.

مظهری مطرح کرد: آزمایشگر خاک و گیاه، تولید ارگانیک سبزیجات در منازل، پرورش سبزه‌های نوروزی مدرن، کشت کار گندم، دیم کار گندم، پرورش‌دهنده گیاهان آپارتمانی در منزل، پرورش‌دهنده توت‌فرنگی، کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک توت‌فرنگی، تفکیک‌کننده و بازیافت کننده زباله در مبدأ و تولید محصولات ارگانیک، تولیدریزسبزی (میکروگرین)، پژوهش در علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیطی، هرس درخت پسته، پسته کار، تکثیرکننده و پرورش‌دهنده کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، مبارزه با علف‌های هرز مناطق خشک و نیمه‌خشک، جیره نویسی دام و طیور، طراحی گلخانه هیدروپونیک، تعمیرکار تجهیزات، تأسیسات و ادوات گلخانه‌های کشت خاکی و کشت بدون خاک، طراح و مجری احداث گلخانه، مجری احداث و طراحی گلخانه‌های کشت خاکی و کشت بدون خاک، آشنایی با کسب‌وکار کشاورزی و بازاریابی در کسب‌وکار، دوره‌های تصویب شده و آماده برگزاری در مدرسه عالی مهارتی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هستند.

وی ادامه داد: دوره کوکداما (سبزه‌های مدرن نوروزی) ۱۶ اسفند سال گذشته با شرکت ۱۴ نفر از علاقه‌مندان و دوره هرس درختان پسته نیز ۲۱_۲۲ اسفند با شرکت هشت نفر از علاقه‌مندان برگزار شد. مدرسه عالی مهارتی کشاورزی با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و تخصصی و ایجاد شرایط کارآموزی در مراکز کشاورزی مدرن این امکان را برای کارآموز دوره مهارتی ایجاد می‌کند تا از نزدیک و به‌صورت تخصصی روی هدفی متمرکز شود. با یادگیری مهارت‌های کشاورزی فرد صاحب تخصصی می‌شود و می‌تواند سال‌ها از آن استفاده و از شاخه به شاخه‌ای دیگر نرود. با مهارت فرا گرفته فرد قادر خواهد بود برای خود کسب‌وکار راه‌اندازی کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا