مجتبی خیام نیکویی: ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تاسیس می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون وزیر جهاد گفت: بنابر انتظارات مقام معظم رهبری تا پایان سال حداقل یک هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تاسیس می شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به امنیت غذایی در کشور گفت: سال گذشته جنگ اوکراین و روسیه نشان داد که داشتن پول الزاما نمی‌تواند امنیت غذایی یک کشور را تامین کند، کشوری که نتواند در حد نیاز خود محصولات راهبردی غذایی را تامین کند، نمی‌تواند ادعای استقلال داشته باشد، استقلال سیاسی کشور در گرو استقلال اقتصادی است و باید در تولید محصولات راهبری روی پای خودمان بایستیم.

او با بیان اینکه سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود، گفت: تولید غذای کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است، بخشی از این افزایش تولید ناشی از بالارفتن سطح زیر کشت بود و بخش دیگر ناشی از رسوخ فناوری و دانش در بخش کشاورزی است.

خیام نکویی گفت: برای جبران کمبود ۲۰ درصد تولید در بخش کشاورزی سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود، ۳۳ درصد ارز اختصاص یافته برای واردات صرف واردات روغن، کنجاله و نهاده دامی می‌شود، بیش از ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است و الگوی نامناسبی برای مصرف در این حوزه داریم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد، گفت: براین اساس سالانه ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن غذا مورد نیاز کشور خواهد بود که این امر بدان معناست که باید برای تولید ۵۰ میلیون تن غذا در کشور چاره‌اندیشی کنیم‌.

او ادامه داد: الگوی مصرف غذایی مردم کشور نیازمند اصلاح است، حدود ۳۰ درصد ضایعات بخش کشاورزی است که این میزان معادل غذای ۱۸ میلیون نفر است که در مقایسه با سایر کشور‌ها عدد بسیار بالایی است، اگر هر ایرانی روزی یک قاشق برنج دور بریزد، غذای ۲۳ هزار نفر را از بین برده است، حیف و میل غذا در ایران باید کاهش پیدا کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است، گفت: این سند در مرحله نهایی شدن است، باید ریل‌گذاری برای حداقل ۱۰ سال آینده در زمینه امنیت غذایی در کشور صورت بگیرد، رئیس اجرای سند الگوی کشت در استان‌ها شخص استاندار است.

او در خصوص مصوبه الگوی کشت گفت: اگر بتوانیم با اجرای الگوی کشت ظرف دو سال آینده آمار واقعی از سطوح زیر کشت، میزان تولید و تمام داده‌های تاثیرگذار در بخش کشاورزی را بهینه کنیم، یعنی برنامه‌ریزی درست بوده است، لذا چند رویکرد برای تدوین سند الگوی کشت در نظر گرفته شده است که طبق توافق با وزارت نیرو ۷۲ میلیارد مترمکعب آب  به بخش کشاورزی در کشور اختصاص پیدا کرده که باید ظرف چهار سال به ۶۰ میلیارد متر مکعب برسد، یعنی سالانه سه میلیارد متر مکعب آب باید در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم.

خیام نکویی در خصوص بحث دانش بنیان در زمینه کشاورزی گفت:تراز ۱۰ برابری تولید تولید کننده نمونه با متوسط تولید در کشاورزی نشان دهنده ورود علم در بخش کشاورزی و ترویج است.

به گفته او، در صورتی که ۱۰ درصد از ظرفیت‌های بالقوه بهره وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش‌بنیان‌ها  بالفعل شود، کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

خیام نکویی گفت: بسیاری از کشور‌های پیشرفته به دنبال دانش بومی ما در قنات و مدیریت بخش کشاورزی ما در گذشته هستند که فعالیتی پایدار بوده است. اگر این دانش ما را اروپایی‌ها داشته اند از آن استفاده می‌کردند.

او دستیابی به گونه‌های کم آب بر را یکی از اساسی‌ترین مباحث در زمینه اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: ما مجموعه‌ای از گراس‌ها را در اختیار داریم که علاوه بر مناطق سردسیر در بسیاری از نقاط کشور می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و یک جایگزین مناسب برای علوفه باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت:ما در حال حاضر در زمینه علوفه با مشکل جدی در کشور روبرو هستیم و می‌توانیم این گراس‌های کم آب بر را جایگزین علوفه‌های پر آب بر کنیم.

او گفت: مقام معظم رهبری از ما انتظار دارند تا پایان امسال حداقل یک هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تاسیس کنیم که توقع داریم با مساعدت رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی حداقل ۶۰ شرکت در این استان تاسیس شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا