لزوم تدوین استراتژی جامع صنعتی در کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران از نبود استراتژی صنعتی مصوب در کشور انتقاد کرد و گفت: این موضوع سبب شده تکلیف سرمایه‌گذار و کارآفرین مشخص نباشد و به همین دلیل سرمایه‌گذار و کارآفرین نمی‌داند تا کجا می‌تواند رشد کند و بزرگ شود که با آن برخورد نشود؟

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، طبق دیدگاه کارشناسان، یکی از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار شناسایی و تقویت پیشران‌های رشد است. پیشران‌ها آینده اقتصادی هر جامعه‌ای را تعیین می‌کنند. مسیر رشد اقتصادی هر کشور در آینده کوتاه مدت و حتی بلندمدت تا حد زیادی تحت تاثیر نقشی است که بخش‌های پیشران ایفا خواهند کرد و به همین دلیل شناسایی پیشران‌های رشد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در توضیح پیشران رشد اقتصادی گفته می‌شود که پیشران‌ها بخش‌هایی هستند که می‌توانند با نرخی بیش از متوسط اقتصاد رشد کنند. علاوه بر آن، بخش‌هایی که بتوانند با ایجاد تقاضا برای سایر فعالیت‌های اقتصادی، موجب رشد سایر بخش‌ها شوند نیز به تعبیری یک بخش پیشران محسوب می‌شوند.

مطابق آمارها، از بین ۹۰ هزار واحد تولیدی کشور، فقط سه هزار واحد بالای ۱۰۰ نفر کارکن و کمتر از ۱۰۰ به بالا یک هزار نفر کارکن دارند و همین تعداد کم پیشران‌ها سهم عمده بازار را در اختیار دارند؛ این در حالی است که به‌طور مثال در صنایع لوازم خانگی، قطعه‌سازی، شیشه و بلور، دارو، شوینده و شیرینی و شکلات، فقط یکی از پیشران‌ها سهم عمده بازار را در اختیار دارد.

پیشران‌ها گرچه سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی ندارند، اما سهم عمده‌ای در صنعت و بازار دارند. پیشران‌ها دارای سهم بالا در اشتغال هستند و زنجیره ارزش فوق‌العاده زیادی دارند.

بر این اساس، روشنگری و تببین جایگاه و نقش پیشران های اقتصادی در توسعه ملی و اقتصاد کشور بسیار مهم است.

در این پیوند، «حمید رضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب و بیان اینکه «برخی برخوردها با صنعتگران و سرمایه‌گذاران از ابتدای انقلاب تاکنون اشتباه بوده» بسیار راهگشا بود و تاکنون هیچ کس در کشور چنین موضوعی را عنوان نکرده بود.

وی با بیان اینکه همین یک جمله می‌تواند تکلیف بسیاری مسائل را در کشور روشن کند، تاکید کرد: باید با دید خوب نسبت به سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور برخورد کرد، هرچند هنوز عکس چنین تفکری در بسیاری سازمان‌ها و ارگان‌ها و در بدنه دولت و حاکمیت حاکم است.

غزنوی یادآور شد: برخی سیاستمداران ما حواسشان نیست که مشروعیت خود را از همین مردم گرفته‌اند، ین در حالی است که یک دید ارباب- رعیتی نسبت به سرمایه گذاران دارند و این دید ترغیب‌کننده و تهییج‌کننده نیست و باید برعکس شود. این مساله حتی شامل پایین‌ترین رده‌های مدیریتی در سطح اداره‌جات کشور می‌شود و باید رفتاری مناسب با سرمایه‌گذاران داشته باشند.

وی تصریح‌کرد: ما نیازمند یک اکوسیستم خوب به این منظور هستیم تا سرمایه‌گذاری در کشور شکل گرفته و حفظ شود و اینها مسائل زیرساختی است که باید حل شود.

جرات و جسارت سرمایه‌گذاری را از بین نبریم

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: در شرایط متزلزل و گاه نامناسب اقتصادی، اداره امور اقتصادی از سوی کارآفرینان و پیشران‌ها ملزومات خود را می‌طلبد. در این راستا شاید نیاز باشد راهکارهایی اتخاذ کرد که بعضا با دستورالعمل‌ها و مقررات همخوانی ۱۰۰ درصدی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: وقتی پیشران اقتصادی انتخاب می‌کنیم، در صورتی که دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و بازرسی دید منفی به سرمایه‌گذاران (یعنی احتمال اینکه آنها تخلف می‌کنند) را تغییر ندهند، جرات و جسارت سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از بین می‌رود.

غزنوی تصریح‌کرد: بر این اساس، دستگاه‌های یاد شده و سایر مسوولان ضمن موافقت و حمایت از پیشران‌ها، باید مراقب و حافظ آنها نیز باشند. زیرا صنعتی که می‌خواهد در شرایط تحریمی و همچنین محدودیت‌های داخلی و دستوری اقتصاد پیشقراول باشد، با آسیب‌های بیشتری نیز مواجه است.

وی، پیشرانان را سرداران حوزه اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه اولویت نخست ما باید حوزه اقتصاد مولد باشد، بر این اساس باید مراقب بود تا به سرمایه، اعتبار و آبروی پیشران‌ها لطمه وارد نشود.

انتقاد از نبود استراتژی جامع صنعتی در کشور

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه از نبود استراتژی صنعتی مصوب در کشور انتقاد کرد که سبب شده تکلیف سرمایه‌گذار و کارآفرین مشخص نباشد.

وی افزود: به همین دلیل سرمایه‌گذار و کارآفرین نمی داند تا چه زمان امنیت سرمایه‌اش برقرار است و تا کجا می‌تواند رشد کند و بزرگ شود که با آن برخورد نشود؟

غزنوی تصریح‌کرد: امروز و از آنجایی که استراتژی صنعتی نداریم، اقتصادمان کلان، بزرگ و مقاوم نشده است. زیرا درخت اقتصادمان را قوی و تنومند نکرده‌ایم تا در ناملایمات و تلاطمات دوام بیاورد و زنجیره ارزش و خوشه‌های صنعتی وابسته به آن آسیب نبیند.

وی بیان‌داشت: از آنجایی که در سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ و قوی بین‌المللی در کشور ایجاد نکردیم و برند بین‌المللی نداریم، اقتصادمان دستخوش ناملایمات شده است؛ بر این اساس شاهدیم حتی یک حرف و نوشته در سطح جهان می‌تواند اقتصاد ما را متزلزل کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران ادامه‌داد: این در حالی است که اگر دغدغه رهبر معظم انقلاب در نگاه درون‌گرا و برون‌محور را مورد توجه قرار داده و استراتژی صنعتی داشتیم، شاید در مدت دو تا سه سال می‌توانستیم یک صنعت را مقاوم‌سازی کنیم و تا امروز صنایع مقاوم زیادی در کشور داشتیم.

وی گفت: نزدیک به ۳۰ رشته صنعتی اصلی در کشور وجود دارد و اگر اصل منابع را چند سال در صنعت ساختمان سازی، خودرو، فولاد، لوازم‌خانگی، نساجی و غیره طبق برنامه قرار می‌دادیم و رانت‌های مولد ایجاد می‌کردیم، امروز صاحب صنایع پیشران قوی بودیم و حتی همه طرف‌های خارج از کشور را به‌واسطه آنها می‌توانستیم پای میز مذاکره بیاوریم.

غزنوی یادآور شد: این پیشران‌ها هستند که می‌توانند در عرصه بین‌المللی فعالیت کرده، صادرات داشته و زنجیره ارزش ایجاد کنند، اما آنچه مشهود است عملکرد ما تاکنون در خصوص پیشران‌ها درست و مناسب نبوده است و باید چشم مان را درست باز کنیم.

وی معتقد است: تاکنون، یا علم لازم را داشته اما به درستی عمل نکرده‌ایم و یا اینکه نگاهی به تجربه کشورهای پیشرفته و موفق در این زمینه نداشته ایم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران یادآور شد: در جهان هیچ کشوری قدرتمند نمی‌شود مگر اینکه ارتزاق بیش از حد و حصر از نفت داشته و یا صنعتی شده باشد، اما شاهدیم امروز نفت به محدودیتی برای کشورمان تبدیل شده است.

وی ادامه‌داد: حتی بسیاری کشورهای نفت‌خیز، از طریق پول نفت سهامدار شرکت‌های بزرگ جهان شده‌اند، اما ما همه پول نفت را استفاده و حتی خرج بودجه جاری کشور کرده‌ایم.

راهی جز صنعتی شدن نداریم

غزنوی تاکید کرد: امروز فقط یک راه برایمان باقی مانده و آن، صنعتی شدن است؛ لذا باید یک بازنگری اساسی در راهی که تاکنون در پیش گرفته بودیم داشته باشیم.

وی گفت: کشورهای پیشرفته صنعتی جهان همچون آلمان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین، هند و آمریکا، تمرکزشان بر استراتژی صنعتی، مشخص شدن صنایع پیشران و صیانت از شرکت‌های خانوادگی بخش خصوصی بوده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران یادآور شد: در حالی که در کشوری نظیر آمریکا، حتی پلیس نیز دست بخش خصوصی است و از سوی این بخش اداره می‌شود، اما در کشورمان تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس در اختیار دولت است.

وی اضافه‌کرد: به نظر می‌رسد در کشورمان ارکان حاکمیت در حفاظت از بخش خصوصی و صیانت از پیشران‌ها یک‌دست و هماهنگ نیستند و با کمال تاسف باید گفت در بسیاری موارد فکر برخی کارگزاران، گنجایش پولی بیش از حقوق‌شان را ندارد!

غزنوی تاکید کرد: ما باید بتوانیم یک مدل بومی سازی شده ارائه کنیم که اشکالات راه‌هایی که کشورهای پیشرفته رفته‌اند در آن احصا شده باشد، اما با همین مدل مردم‌مان ثروتمند شوند.

وی مشکل امروز کشور را مشکل تولید ثروت عنوان کرد و گفت: به همین دلیل شاهدیم بانک های ما فقیرند (به معنای اینکه قدرت بلامنازع اقتصادی نیستند)، دولت و مردم ما نیز فقیرند، در صورتی که اگر مشکل تولید ثروت حل می شد امروز دست‌کم فرمانروای اقتصادی منطقه بودیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: امروز هرچند از لحاظ سیاسی، فرهنگی و نظامی در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، اما از نظر اقتصادی فرمانروا نیستیم. در صورتی که کشورمان به قدری از نظر منابع ثروتمند است که می‌توانیم فرمانروایی اقتصادی را رقم بزنیم.

وی تصریح‌کرد: پیداست آنانی که برنامه‌ریز حوزه اقتصاد مولد در کشور بودند، درست است که شاید چیزهای زیادی بلد بوده‌اند، اما نتوانستند از کشور یک کارگاه تولید ثروت بسازند.

غزنوی معتقد است: در کشور نیازمند ابرکارخانه‌ها و شرکت‌های یک میلیارد دلاری به‌ویژه در حوزه دیجیتال هستیم و در غیر این صورت اقتصادمان مولد نخواهد شد.

وی ادامه‌داد: در این زمینه مجلس، دولت و قوه قضائیه تلاشی برای ایجاد و تشکیل ابرکارخانه‌ها نداشته‌اند و عملکرد صفر و حتی زیر صفر در این زمینه داشته‌ایم. حتی تفکراتی در این حوزه‌ها داریم که گرچه نیات خیرخواهانه داشته‌اند، اما در جهت عکس عمل کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا