تخصیص منابع جدید مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان با تصویب دولت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها کار کرده است که این میزان ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق است و امیدواریم بتوانیم سرمایه صندوق را افزایش بدهیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر، در چهارمین دورهمی شرکت‌ها و دانشجویان فعال در زیست بوم فضایی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: حدود ۱۲ سال از زمان تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها در حالی می‌گذرد که امروز ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند.

وی، سلامت، دارو، فرآورده‌های پزشکی تا کشاورزی و فناوری اطلاعات و فناوری‌های پیشرفته را از زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها دانست و ادامه داد: در آن زمان تصویب شده بود صندوق نوآوری و شکوفایی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان تاسیس شود، در حالی که در اروپا چنین صندوقی وجود نداشته است. قرار بود بعد از اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان سالانه نیم درصد از بودجه عمومی به این حوزه اختصاص یابد که محقق نشد.

ملکی‌فر گفت: طبق آمارها، فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و برآورد می‌شود که میزان فروش این شرکت‌ها در سال جاری، بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان شود.

به گفته وی، از ۳ هزار میلیارد تومان فقط ۲۶۰۰ میلیارد تومان محقق شد و سالانه نیم درصد نیز محقق نشده است.

وی گفت: امسال در قانون جهش، ۲ منبع برای افزایش سرمایه صندوق پیش‌بینی شده است که یکی از آنها تعرفه‌ای است که از محل واردات ماشین‌آلات و دیگری تعرفه کالاهای واسطه‌ای نیمه‌خام است.

ملکی‌فر گفت: سال گذشته رهبر انقلاب به این نکته اشاره کردند که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ملی یک درصد است که این میزان به معنای اقتصاد دانش‌بنیان نیست و بایستی ظرف ۵ سال آینده این میزان به ۵ درصد برسد.

وی تصریح کرد: دو ماه پیش تصویب شد که سرمایه صندوق به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۳ منبع سرمایه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

ملکی‌فر گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها کار کرده است که این میزان ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق است و امیدواریم بتوانیم سرمایه صندوق را افزایش بدهیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا