ایجاد ۲ دانشکده مهارت و کارآفرینی برای توسعه اقتصادی جزیره قشم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 رییس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد ۲ دانشکده مهارت و کار آفرینی در حوزه‌های حمل و نقل دریایی و شیلات و آبزی پروری با هدف توسعه ظرفیت‌ها و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز بخش‌های اقتصادی در جزیره قشم خبر داد.  

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، این مطلب را «محمد مهدی طهرانچی» در جلسه‌های با حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: این جزیره نیازمند توسعه و پیشرفت بیشتر در حوزه‌های آموزش و پروش و به ویژه حوزه بهداشت و درمان برای ارایه خدمات بهتر به ساکنان آن است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال این هستیم تا با کمک خیرین، یک بیمارستان آموزشی با هدف توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در جزیره قشم طراحی و احداث کنیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: همچنین در آینده نزدیک با افزوده شدن رشته‌های روان شناسی سلامت و روان‌شناسی بالینی به رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم می توان برای راه‌اندازی یک مرکز تخصصی حوزه سلامت روان در جزیره برنامه‌ریزی کرد.

به گفته طهرانچی، استفاده از نیروی انسانی متخصص، فناوری های روز، برندسازی و خوراک استاندارد مورد نیاز آبزیان چهار اولویت اصلی برای توسعه فعالیت صنایع شیلات و آبزی پروری در جزیره قشم است.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم در آینده یک مرکز مطالعات آینده پژوهی و قشم شناسی با هدف تبیین نظام اقتصادی، تجاری، توسعه سرمایه‌گذاری و مستندات علمی و تاریخی در جزیره احداث شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم و استان هرمزگان برای همکاری و فعالیت مشترک برای توسعه منطقه آزاد قشم آمادگی کامل دارند.

در ادامه این نشست عادل پیغامی عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود در جزیره قشم اظهار داشت: در شرایط فعلی و با وجود منابع خدا دادی بی نظیر در این منطقه نیازمند مطالعات گسترده در حوزه‌های مختلف و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه بیشتر جزیره قشم هستیم.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، افزود: در حال حاضر قشم قطب اصلی آموزش پزشکی در جنوب کشور است و با توجه به ظرفیت های موجود امکان توسعه این حوزه نیز فراهم می‌باشد.

پیغامی با بیان اینکه جزیره قشم در حوزه صنعت شیلات و آبزی پروری نیز دارای موقعیت مناسبی است، تصریح کرد: با فراهم کردن شرایطی برای استفاده از فناوری های روز، تربیت نیروی انسانی متخصص و حرکت به سوی تکمیل چرخه تولید و ارزش افزوده محصولات شیلاتی و صنایع دریا محور، می توانیم شاهد افزایش اشتغالزایی و توسعه متوازن در قشم باشیم.

در ادامه این جلسه مختار گرشاسبی، سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گزارشی از توانمندی‌های اقتصادی این منطقه در حوزه های مختلف صنعتی و بازرگانی ارایه کرد.

مهدی نصیری، مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در گزارشی به تشریح منابع و طرح‌های پیش‌بینی شده، اقدامات زیرساختی صورت گرفته و ظرفیت‌های موجود در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدید پذیر جزیره پرداخت.

در بخش پایانی این جلسه نیز محسن اتابکی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم نکاتی را درباره مزیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری موجود در منطقه مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌‌های عبوری از آبراهه بین‌‌المللی و پارک‌‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌‌های انرژی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا