افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید به یک میلیارد تومان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید حداقل وام اشتغالزایی را ۱۵۰ میلیون تومان با یک ضامن و حداکثر آن را یک میلیارد تومان و یک ضامن به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان عنوان کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، «نعمت الله رضایی» مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در نشست خبری این صندوق با بایان اینکه صندوق مذکور با عمری ۳۰ ساله و تجمیع ۳ صندوق روستایی جوانان و فرصت‌های اشتغال ایجاد شده گفت: اولویت ما اعطای تسهیلات اشتغالزایی در مناطق محروم و همچنین حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خرد و معیشت محور است.

وی افزود: این صندوق از زنجیره‌های تولید و خوشه‌های کسب و کار حمایت می‌کند، این طرح‌ها عمدتا زودبازده و با سرانه اشتغال پایین هستند ما طرح‌های اشتغالی که تسهیلات دریافت می‌کنند، تا ۲ سال به طور مستمر تحت نظارت و پایش داریم تا مطمئن شویم به اشتغال پایدار منجر شده اند و همچنین بتوانم آمار دقیقی از اشتغال ارائه دهیم.

رضایی با تأکید بر توجه ویژه صندوق کارآفرینی امید به اشتغال بانوان ادامه داد: ۴۷ درصد شاغلانی که با تسهیلات صندوق مشغوئل به کار شده اند را بانوان تشکیل می‌دهند ضمن اینکه ۳۲ درصد کارآفرینانی که با تسهیلات صندوق امید اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده اند، بانوان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰.۶ درصد افرادی که با طرح‌های اشتغالزایی ذیل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید مشغول به فعالیت اقتصادی می‌شوند، عمدتا در مشاغل خرد، کوچک و متوسط (SME ها) هستند اظهار کرد: تا کنون از ۷۲ هزار طرح اشتغالزایی حمایت شده و ۸.۵ هزارمیلیارد تومان تسهیلات اشتغال داده ایم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به حذف اعطای وام‌های ضروری از فعالیت‌های صندوق اشاره و تأکید کرد: از این پس تمرکز این صندوق بر اعطای تسهیلات کارآفرینی است و ۹۸ درصد وام‌های اعطایی صدوق امید را تشکیل می‌دهند.

وی مرجع تعیین رقم تسهیلات اشتغالزایی را آزمون وُسع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و اظهار کرد: در تسهیلات اشتغالزایی تا ۱۵۰ میلیون تومان با یک ضامن به هر متقاضی تسهیلات می‌دهیم؛ البته سقف وام اشتغال صندوق امید یک میلیارد تومان است که به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان باید یک ضامن ارائه شود.

این مقام مسئول تعداد اشتغال امسال از محل احیای کارگاه‌های غیر فعال را ۲۱۴ هزار شغل با ۳۵۷ طرح احیا شده دانست و گفت: به این طرح‌های متوقف شده ۶۲۴ میلیارد تومان تسهیلات داده ایم، ولی با احیای این پروژه ها، ۸ هزارمیلیارد تومان به بازار بازگشته است به عبارت دیگر صندوق کارآفرینی امید تنها با سهم ۲۳ درصدی طرح‌های متوقف شده را احیا کرده است.

وی بر اهتمام وام گیرندگان به بازپرداخت تسهیلات تأکید و اظهار کرد: صندوق امید کمترین میزان معوقات را دارد و مشکلی در وصول مطالبات نداریم.

به گفته رضایی ۳۴ درصد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی ۲۶ درصد در بخش صنعت و ۵۰ درصد در بخش خدمات است.

وی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: بر اساس اعلام رئیس جمهور صندوق‌های پیشرفت و عدالت سال آینده در تمام استان‌ها ایجاد می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: در حالی که سال گذشته بانک‌ها ۳ هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند، اما تنها ۴.۵ درصد آن به بنگاه‌های کوچک و متوسط بود در حالی که در کره جنوبی ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به SME‌ها اختصاص داشت؛ ضمن اینکه ۶۵ درصد منابع بانکی سال قبل، سرمایه در گردش بنگاه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها تحت نظارت شورای عالی اشتغال راه اندازی می‌شود و ما در صندوق کارآفرینی امید از سال بعد تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت فعالیت می‌کنیم به هر استان به طور متوسط هزار میلیارد تومان اعتبارات میدهیم که اگر در کنار سایر منابع قرار گیرد مجموعا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده به بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط تسهیلات داده خواهد شد.

رضایی یادآور شد: در ۱۰ ماهه امسال ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده که ۱۰۷ هزار شغل در پی آن ایجاده شده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا