حمیدرضا بنفشه: فرآیند‌ مجوزدهی سازمان غذا و دارو به محصولات دانش‌بنیان باید تسریع شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد: برای ورود محصولات دارویی دانش‌بنیان به بازار، در قدم اول نیاز به مجوز سازمان‌های نظارتی همچون سازمان غذا و دارو است که شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل عدم اطلاعات کافی در این حوزه با مشکل مواجه هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا،  «حمیدرضا بنفشه» مدیرکل فناوری وزارت بهداشت در مورد مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برای ورود محصولاتشان به بازار، اظهارکرد: برای اینکه محصول دارویی دانش بنیان‌ها وارد بازار شود، در قدم اول باید از مجوز سازمان‌های نظارتی همچون سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی برخوردارباشند و از سوی دیگر فناوران ما باید جهت ارائه درخواست خود برای اخذ مجوز، آموزش دریافت کنند تا مشکل فرایند اخذ مجوزورود محصولات دارویی دانش بنیان رفع شود.

وی افزود: ما در دانشگاه‌ها آموزش فرایند مجوز جهت اخذ مجوز ورود محصولات دارویی به بازار را در برنامه آموزشی دانشجویان قرار داده ایم. چرا که فناوران از روند این مهم اطلاعات کافی ندارند.

فرایند‌های سازمان غذا و دارو باید تسریع شوند

مدیرکل فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: طبق دستور وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی باید مسیر بین تحقیقات فناوری و سازمان غذا و دارو ایجاد شود و شرکت‌های دانش‌بنیانی را که ما راستی آزمایی می‌کنیم که محصولاتشان از استاندارد‌های لازم برخوردارند، به سازمان غذا و دارو معرفی کرده تا فرایند ورود محصولات به بازار تسریع بخشد.

حمایت از پایان نامه‌های فناوری محور دانشجویان

بنفشه با بیان اینکه درصد قابل توجهی پروژه‌های تحقیقاتی به سوی دانش بنیانی رفته است، اظهارکرد: ما از یک موسسه تحقیقاتی نیمایی برخورداریم که برای اولین بار در این موسسه، اساسنامه فناوری را اضافه کرده ایم و در ساختار آن دو مدیریت فناوری و پژوهش تشکیل داده‌ایم تا از پایان نامه‌های فناوری دانشجویان حمایت ویژه‌ای کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان باید ارزش اقتصادی داشته باشند

وی گفت: مبنای یک شرکت دانش‌بنیان در مرحله اول باید دانشی و مستند علمی و در مرحله بعد ارزش اقتصادی داشته باشد که بدین منظور ما در سال ۱۴۰۰، تعداد ۸ مجوز تشکیل مرکز رشد را ارائه کردیم و در حال حاضر در کشور از ۹۸ مرکزرشد و ۱۱ پارک علم و فناوری برخورداریم.

مدیرکل فناوری وزارت بهداشت تعداد شرکت‌های مستقر درمراکز و رشد پارک‌های علم و فناوری را حدود ۲۲۶۶ شرکت  و اختراعات را ۲۰۴۸ اختراع در کشورعنوان کرد و افزود: برای ما این مهم است که روند اختراعات، پارک‌ها و مراکزعلم و فناوری افزایش داشته باشد و در صورت کند بودن این مهم، شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را نمی‌توانیم محقق کنیم.

به گزارش خبرگزاری آنا، در فرایند تجاری سازی، محصول مبتنی بر بازار عرضه و منجربه به کسب ارزش افزوده می‌شود که در این فرایند تولید، توزیع، بازاریابی، فروش و … صورت می‌گیرد. چرا که بازار به عنوان عامل مهم در فرایند تجاری سازی است؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان براساس نوع کسب و کار شکل می‌گیرند که این مهم چالش بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. تولید محصولات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی با کیفیت و استاندارد جهانی و قیمت تمام شده مناسب، برای تامین نیاز‌های داخلی و ورود به بازار‌های منطقه‌ای و کشور‌های همسایه اهمیت اساسی دارد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا