مرتضی ذاکریان: ۸۶۷میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و کارآفرینی در خراسان جنوبی پرداخت شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۸۶۷ میلیارد تومان تسهیلات در راستای اشتغال‌زایی، کارآفرینی و تولید از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ در استان پرداخت شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، «مرتضی ذاکریان» بعدازظهر شنبه در کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: تسهیلات بند الف تبصره بودجه ۱۴۰۰ برای حمایت از تولید و اشتغال اختصاص داده شده است.

وی بیان داشت: تسهیلات موضوع این بند در راستای اشتغال‌زایی و رشد تولید در بنگاه‌های اقتصادی با حمایت از طرح‌های نیمه تمام و همچنین کسب و کارهای خرد و خانگی در قالب طرح‌های پشتیبان و پیشران منطبق بر ظرفیت و اولویت‌های منطقه‌ای قابل پرداخت است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان‌کرد: در راستای اجرای این قانون در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ جلسه کمیته استانی و ۴۱ جلسه کارشناسی ذیل کمیته و ۹ جلسه ویدئو کنفرانسی با معاونت سیاست گذاری وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شده است.

ذاکریان اظهار کرد: اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۴۰۰ تخصیص یافته به استان هشت هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال بوده است.

جذب ۱۰۰ درصد تسهیلات تخصیصی تبصره ۱۸

وی عنوان کرد: دو هزار و ۸۸۹ طرح اولویت دار در بخش‌های پیشران اقتصادی به ارزش ۲۲ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال در کمیته‌های استانی مصوب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: طرح‌های پرداختی یک هزار و ۳۳۶ مورد به مبلغ ۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه نسبت مبلغ پرداختی به تخصیص استان ۱۰۰ درصد بوده است، عنوان کرد: با اجرای طرح‌ها پنج هزار و ۳۴۴ فرصت شغلی جدید ایجاد شده و ۴ هزار و ۲۳۴ فرصت شغلی نیز تثبیت شده است.

پروژه‌های جهاد کشاورزی پیشتاز در بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ۱۸

ذاکریان با اشاره به اینکه بیشترین طرح‌های پرداختی مرتبط به بخش کشاورزی با ۵۰۷ طرح بوده است، تصریح کرد: کمترین این طرح‌ها نیز مربوط به پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی به تعداد ۹ طرح بوده است.

به گفته وی بیشترین درصد جذب این تسهیلات نیز مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارک علم و فناوری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد و بهزیستی استان با توجه به حجم اعتبارات مصوب بوده و در مجموع عملکرد همه دستگاه‌های متولی در جذب این تسهیلات بسیار خوب بوده است.

وی افزود: در سال جاری هم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ به خراسان جنوبی اختصاص یافته که تاکنون ابلاغی در این زمینه نداشته‌ایم.

احصای مشکلات

وی به مشکلات احصا شده در بخش‌های مختلف برای پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ اشاره کرد و عنوان کرد: محدودیت پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای طرح‌های احیا و مرمت قنوات با توجه به شرایط کم آبی در استان می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: انصراف متقاضیان تسهیلات مشاغل خرد و خانگی به علت الزام بانک به تأمین سهم آورده متقاضی به میزان ۲۰ درصد و عدم تأمین آن از سوی متقاضیان از دیگر مشکلات احصاء شده است.

ذاکریان بیان داشت: مشکلات ارزش گذاری طرح‌های حوزه فناوری اطلاعات جهت تأمین وثیقه؛ با توجه به اینکه دارایی‌های متقاضیان طرح‌ها عمدتاً از نوع نامشهود می‌باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: طرح‌های مصوب استانی در حوزه پارک علم و فناوری می‌بایست ابتدا به تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران رسیده و سپس طرح‌های تأیید شده مجدد به استان ابلاغ گردد که موجب زمان‌بر شدن فرایند می‌شود.

وی ادامه داد: عده زیادی از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، توانایی بازپرداخت و رغبت لازم را برای دریافت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ را با توجه به بالاتر بودن نرخ سود آن را ندارند.

ذاکریان همچنین گفت: بانک‌های خصوصی در این استان همراهی و عملکردی در زمینه پرداخت تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: به علت لزوم تسویه یکجای ۱۵۰ میلیون تومان سهم دولت توسط متقاضی در پایان دوره مشارکت و عدم تقسیط آن و از طرف دیگر شرایط بهتر سایر انواع تسهیلات متقاضیان تسهیلات بازآفرینی شهری از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ استقبال نمی‌کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا