ساخت ۳۰ کارگاه در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به افتتاح ۴۴ پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان همزمان با دهه فجر گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

 به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، رسول سواری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی بعد از انقلاب تأسیس شد و ظرفیتی خوبی را برای استقرار صنعت در تمامی شهرستان‌های کشور و حتی روستاها ایجاد کرده است، اظهار داشت: در گذشته اگر کسی می‌خواست یک واحد صنعتی در یک شهرستان و حتی در شهر اصفهان ایجاد کند، کار سختی پیش‌رو داشت.

وی افزود:پیش از انقلاب اکثر واحد‌های صنعتی دولتی بود و یا توسط حاکمیت ایجاد می‌شد و بخش خصوصی توان ایجاد واحد صنعتی را نداشت و به عنوان یک دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی در بعد از انقلاب می‌توان بر روی آن تمرکز کرد.

سواری با بیان اینکه امروز در استان اصفهان ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد، ۷۶ شهرک و ناحیه به بهره‌برداری رسیده و زمین واگذار شده است، گفت: مساحت کل شهرک‌های صنعتی استان بیش از ۱۲ هزار هکتار است که از این مقدار، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین خالص صنعتی قابلیت واگذاری را دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیان کرد: از مجموع زمین‌های خالص صنعتی حدود ۶ هزار ۳۹۲ هکتار به حدود ۱۲ هزار متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی واگذار شده و از این تعداد، حدود ۷ هزار ۷۵ واحد آن به بهره‌برداری رسیده و تولید اتفاق افتاده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

وی با تأکید بر اینکه واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بر اساس ضوابط و مقررات زیست محیطی انجام می‌شود، عنوان کرد: واحدهای صنعتی و متقاضیان زمین باید تأییدیه‌های سازمان محیط زیست و سازمان غذا و دارو را دریافت کنند و اولویت ما برای استقرار صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، با شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه واحدهای فعال و واحدهای صادرات محور است که در این مورد نیز صنایع کم آب‌بر و غیر آلاینده از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

سواری ادامه داد: در شهرستان‌های مختلف استان در همه حوزه‌ها از جمله غذایی و دارویی، فلزی و نساجی، برق و الکترونیک، سلولزی، کانی غیرفلزی و شیمیایی و خدماتی برای ایجاد واحدهای صنعتی زمین تخصیص پیدا کرده است که در این خصوص نیز اولویت واگذاری زمین با شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات محور و غیرآلاینده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه شهرک فناوری با مساحت ۶۰۰ هکتار به طور انحصاری در سطح کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته و پذیرای واحدهای فناور و دانش بنیان است، گفت: در این شهرک ساختمان مرکز خدمات فناوری و کسب و کار برای مشاوره کسب و کار به واحدهای صنعتی با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع احداث شده و ظرفیت ۴۰ دفتر مشاوره را دارد و در حوزه‌های تخصصی کسب و کار از جمله بازار، حقوق و مدیریت به واحدهای صنعتی استان مشاوره کسب و کار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در دهه فجر معاون علمی رئیس جمهور از شهرک فناوری بازدید به عمل می‌آورد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل این شهرک داشته باشیم.

به ازای هر لیتر آب ۲۰۰ نفر اشتغال در هر واحد صنعتی ایجاد می‌شود

سواری با اشاره به زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان گفت: ۷۹۸ لیتر آب برای ایجاد و استقرار واحدهای صنعتی اختصاص داده‌ایم، به ازای هر لیتر آب ۲۰۰ نفر اشتغال در هر واحد صنعتی ایجاد می‌شود، این رقم ۴ برابر نرم کشوری است، در کشور به ازای هر لیتر آب ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان یاد گرفته‌ایم با کم آبی سازگاری داشته باشیم و صنایع به این سمت رفته‌اند تا بهره‌وری در حوزه آب را بالا ببرند و اشتغال را به ۴ برابر در سطح نرم ملی رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برای بیش از ۱۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است که در ازای آن ۷۹۸ لیتر آب تأمین کرده‌ایم، عنوان کرد:صنعت و صنایع کوچک در حوزه آب مورد بی‌مهری دستگاه‌های مسؤول قرار گرفته‌اند و دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو با توجه به اشتغالی که ایجاد می‌کنیم تعامل ندارند.

سواری ادامه داد: در حوزه کشاورزی به ازای هر یک لیتر آب یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود اما در صنعت با یک لیتر آب ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود، انتظار داریم دستگاه‌ها کمک کنند تا تأمین آب برای واحدهای کوچک و متوسط تأمین شود.

۶۲ شهرک در استان اصفهان به زیرساخت گاز مجهز شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: برای شهرک‌های صنعتی استان ۹۷۴ مگاوات برق و ۸۰۰ هزار متر مکعب در ساعت گاز فراهم کرده‌ایم و ۶۲ شهرک در استان اصفهان به زیرساخت گاز مجهز شده است.

وی تصریح کرد: با وجود همه تأکیدات بر ایجاد اشتغال و حمایت از تولید، در تابستان محدودیت مصرف برق و در زمستان محدودیت مصرف گاز برای صنایع کوچک اعمال می‌شود و یک مشکل برای این واحدها است و از آن طرف از این واحدها انتظار می‌رود که اشتغال ایجاد کنند.

سواری با بیان اینکه صنایع به آلودگی هوا متهم می‌شوند، گفت: بر اساس آمار محیط زیست کمتر از ۱.۵ درصد آلایندگی موجود مربوط به صنایع کوچک است و کل صنایع کوچک استان را اگر بخواهیم آلایندگی‌شان را جمع کنیم از یک واحد صنعتی بزرگ کمتر است.

۷۰۰ هکتار فضای سبز در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ایجاد شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ هکتار فضای سبز در شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شده است، افزود: ۱۵ تصفیه‌خانه فاضلاب در مدار است و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی به شبکه فاضلاب وصل هستند و در سال جدید نیز ۱۵ شبکه فاضلاب در دستور کار است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه ۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی با ۵۵ پرسنل و ۳۹ خودرو در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند و امسال ۴ دستگاه دیگر به این خودروها اضافه می‌شود، گفت: مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی برای ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی در حال انجام است و طراحی ۱۰ تصفیه‌خانه جدید در دستورکار قرار دارد.

سواری با اشاره به اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی برای استحصال پساب تصفیه‌خانه‌ها عنوان کرد: ۶۶ لیتر از پساب تصفیه خانه شهرضا را خریداری کرده‌ایم که یک کار محیط زیستی است و آن را استحصال می‌کنیم و در حد آب صنعتی به واحدهای صنعتی در شهرک رازی تخصیص داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اضافه کرد: چهار تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی در حال مطالعه است و در آینده نزدیک در کلیه تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی استحصال پساپ انجام می‌شود.

وی با اشاره به ارزیابی ریسک ۴۰ واحدهای شیمیایی پر خطر در شهرک صنعتی رازی توسط مشاور شرکت شهرک‌ها بیان کرد: کمیته پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تشکیل شده است.

افتتاح ۴۴ پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان در دهه فجر

سواری با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان در دهه فجر ۴۴ پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان با اعتباری بالغ بر۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح خواهد کرد، گفت: این پروژه‌ها شامل آبرسانی، تأسیسات برق و گاز، تصفیه‌خانه فاضلاب، ساختمان‌های اداری و نگهبانی و محوطه‌سازی شهرک‌های صنعتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان  با بیان اینکه در ۱۶ شهرستان این پروژه‌ها افتتاح می‌شود، تصریح کرد: اولویت اصلی ما در شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های اساسی است و در هر شهرک صنعتی نیاز اساسی وجود داشته تعریف پروژه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی واحدهای صنعتی به خدمات حمایتی در حوزه نرم‌افزاری نیاز دارند، گفت: دفتر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی، برای ۲ هزار و ۹۵۶ نفر از شاغلان واحدهای صنعتی ۱۴۶ دوره آموزشی به صورت حضوری و مجازی در زمینه‌های مدیریتی، کارشناسی، مهارتی و کارآفرینی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و بخش خصوصی برگزار کرده است.

سواری افزود:  در ۹ ماهه امسال برای ۱۷۶ نفر از مدیران واحدهای صنعتی ۹ تور صنعتی به منظور تغییر نگرش و تبادل تجربیات و آشنایی با عوامل موفقیت واحدهای نصعتی برای بهبود تولید برای واحدهای صنعتی برگزار شده است و ۳۵۷ بسته بیمه‌نامه خاص صنایع کوچک با تسهیلات ارزان برای تسهیل در تولید واحدها صادر شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان  با اشاره به رویداد استارت‌آپی فرش‌آپ در شهرستان کاشان با همکاری دانشگاه کاشان عنوان کرد: در این رویداد ۴ ایده برتر شناسایی شد تا در صنعت به کمک تولیدکنندگان فرش بیاید، علاوه بر این در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از چهار پایان‌نامه حمایت کرده‌ایم.

تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی

وی درخصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تأکید داریم شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان حضور پیدا کنند چرا که در عمل ارتباط دانشگاه با صنعت اتفاق می‌افتد و امیدواریم با توسعه شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی بتوانیم شهرک‌های صنعتی را به عنوان یک پیشران اقتصادی در کشور و استان معرفی کنیم.

 سواری ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در سال جاری ۴۰ شرکت مستعد را شناسایی و تأییدیه دانش‌بنیانی برای ۳۹ شرکت اخذ شد و در حال حاضر ۱۶۵ واحد دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان مستقر هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان  با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در شهرک‌های صنعتی استان ۴۲۰ پلاک اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان رزرو شد و قراردادها در حال انعقاد است، گفت: ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در استان استقرار دارند و همه اینها توان حضور در شهرک‌های صنعتی را ندارند.

ساخت ۳۰ کارگاه در شهرک‌های صنعتی استان برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه برخی از واحدها توان خرید زمین ندارند، عنوان کرد: امسال ساخت ۳۰ کارگاه برای شرکت‌های دانش بنیان را آغاز کرده‌ایم و در مرحله ساخت است و امیدواریم تا اوایل سال آینده آماده بهره‌برداری و واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی حضور پیدا کنند، می‌توانند واحدهای سنتی را توسعه دهند و به سمت رشد علمی حرکت کنند.

سواری با اشاره به برگزاری رویداد ملی تبادل فناوری بنگاه‌های کوچک و متوسط در استان اصفهان، بیان کرد: ۲۱ استان در این رویداد شرکت داشتند و ۱۵۶ نیاز فناورانه در این رویداد ارائه و در این راستا ۴۰ تفاهم‌نامه منعقد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با تأکید بر اینکه استقرار واحدهای صنعتی سنتی در شهرک‌های صنعتی در مقابل شرکت‌های دانش بنیان سبب یک تبادل فناوری می‌شود، گفت: مطالعات ۱۲ خوشه سنگ و طلا، آجر، محصولات پلاستیکی، فرش ماشینی کاشان، حوله‌بافی خمینی شهر، باند و گاز کردآباد، ملحفه درچه، نساجی دهق، کفش اصفهان، گلاب و عرقیات کاشان و لبنیات گلپایگان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده و خوشه پوشاک خورزوق، گز اصفهان و فرش دستباف نائین نیز در دست اجراست.

زمین‌های فاقد کار اجرایی در شهرک‌های صنعتی استان خلع ید می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آزادسازی و خلع ید اراضی فاقد اقدام در شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: برای آزادسازی و خلع ید اراضی فاقد اقدام در شهرک‌های صنعتی، حدود ۴۰۰ قرارداد در جلسات هیأت حل اختلاف و داوری مطرح و اقدامات لازم برای برای آزادسازی ۳۲۰ فقره از این قراردادها انجام شده و در مراکز قضایی استان در حال پیگیری است.

سواری بیان کرد: افرادی که در ۴ سال گذشته زمین‌های شهرک‌های صنعتی را در اختیار گرفته و توان اجرایی ندارند، می‌توانند بدون نیاز به اقدام قضایی این زمین‌ها را تحویل دهند و اگر توان اجرا دارند برنامه‌شان را به صورت زمان‌بندی برای بهره‌برداری به شرکت شهرک‌ها ارائه دهند.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: شرکت شهرک‌ها به دنبال پس گرفتن زمین‌ها نیست، اما با توجه به اهمیت این زمین‌ها برای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی لازم است این زمین‌ها حتماً به کارگاه‌ها و صنایع فعال اختصاص یابد.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اصلی ما تاریخ قرارداد است و قراردادهای دهه ۸۰ و ۹۰ در حال بررسی و خلع ید است، گفت: واحدهایی که کمترین ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی داشته باشند در اولویت بازپس‌گیری قرار دارند.

خلع ید ۲۶ هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی استان در سال جاری

سواری ادامه داد: ۵۵۰ پرونده با احتساب پرونده‌های گذشته در محاکم قضایی در دست پیگیری است و حدود ۲۰ هکتار زمین انصرافی داشته‌ایم و امسال نیز ۲۶ هکتار زمین خلع ید شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: واحدهایی داریم که متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان هستند اما زمین نداریم و این محدودیت سبب شده که با جدیت بیشتری برای خلع ید اقدام کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا