درباره تکنیک استار و نحوه استفاده از آن برای موفقیت در مصاحبه بیشتر بدانید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

برای توضیح مفصل تکنیک مصاحبه‌ی STAR و مثال‌هایی از آن، در ادامه با ما همراه شوید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، آیا مصاحبه‌های شغلی برای شما چالش‌برانگیزند؟ آیا با آماده کردن پاسخ‌های مختصر برای سوالات مصاحبه مشکل دارید؟ یا مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید بدون این که مغرور به نظر بیاید، دستاوردهای خود را در طول مصاحبه شغلی به اشتراک بگذارید؟ تکنیک مصاحبه استار (STAR) می تواند به تسهیل فرایند مصاحبه‌هایتان کمک کند. استفاده از این روش برای پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه به شما امکان می‌دهد نمونه‌هایی عینی از نحوه‌ی مدیریت موفق خود در محل کار را به اشتراک بگذارید و نشان دهید که دارای تجربه و مهارت‌های لازم برای این شغل هستید.

تکنیک مصاحبه‌ی STAR چیست؟ 

STAR مخفف عبارت‌های زیر است:

  • Situation: موقعیت؛
  • Task: وظیفه؛
  • Action: اقدام؛
  • Result: نتیجه.

استفاده از این استراتژی به‌خصوص در پاسخ به سؤالات متمرکز بر شایستگی کمک زیادی می‌کند، این سؤالات معمولا با عباراتی مانند «زمانی را توصیف کنید که..» یا «نمونه‌ای از موقعیتی را به اشتراک بگذارید که در آن..» شروع می‌شوند.

تکنیک پاسخ‌دهی STAR روشی برای پاسخگویی به پرسش‌های مصاحبه رفتاری است. سوالات مصاحبه‌ی رفتاری سوالاتی درمورد نحوه‌ی رفتار شما در گذشته است و به نحوه‌ی برخورد شما با موقعیت‌های کاری خاص تاکید زیادی دارند. 

کارفرمایان با استفاده از این تکنیک، مشاغل را آنالیز می‌کنند و مهارت‌ها و ویژگی‌هایی را تعریف می‌کنند که افراد موفق در همان شغل از خود نشان داده‌اند. از جایی که عملکرد گذشته می‌تواند پیش‌بینی خوبی برای عملکرد آینده باشد، مصاحبه‌کنندگان این نوع سوالات را می پرسند تا مشخص کنند که آیا داوطلبان مهارت‌ها و تجربیات موردنیاز برای موفقیت در این شغل را دارند یا خیر.

به عنوان مثال کارفرمایی ممکن است به دنبال نشانه‌هایی از مهارت‌های حل مسئله، توانایی تحلیل، خلاقیت، داشتن پشتکار بعد از شکست، مهارت‌های نوشتاری، مهارت‌های ارائه، کار تیمی، مهارت‌های متقاعد سازی، مهارت‌های محاسباتی یا دقت بالا باشند.

نمونه‌هایی از سوالات مصاحبه‌ی رفتاری شامل موارد زیر است:

  • درمورد موقعیتی توضیح دهید که مجبور بودید کاری را در یک مهلت محدود انجام دهید.
  • آیا تا به حال کارهایی را فراتر از وظایف تعیین‌شده‌ی خود انجام داده‌اید؟
  • وقتی یکی از اعضای تیم از انجام وظایف خود در پروژه امتناع می‌کند چه می‌کنید؟

برخی از مصاحبه‌کنندگان سؤالات خود را با استفاده از تکنیک STAR آماده می‌کنند. با این حال متقاضیان شغلی نیز می‌توانند از تکنیک مصاحبه‌ی STAR برای آماده شدن برای سؤالات مصاحبه‌ی رفتاری کمک بگیرند.

مفاهیم کلیدی در تکنیک  STAR

STAR  مخفف ۴ مفهوم کلیدی است که به پیش‌تر آن‌ها اشاره کردیم. هر مفهوم نشان‌دهنده‌ی قدمی است که متقاضی شغل می‌تواند هنگام پاسخ دادن به سوال مصاحبه رفتاری از آن کمک بگیرد و با انجام هر ۴ مرحله، پاسخ جامعی را ارائه دهد. ۴ مرحله‌ی ذکرشده به شرح زیر است:

۱. موقعیت (Situation): موقعیتی که در آن کاری را انجام داده‌اید یا در محل کار با چالشی مواجه شده‌اید را توصیف کنید. به عنوان مثال در حال کار بر یک پروژه‌ی گروهی بوده‌اید، یا با یکی از همکارانتان درگیری داشتید. این موقعیت را می‌توان از یک تجربه‌ی کاری، فعالیت داوطلبانه یا هر رویداد مرتبط دیگری انتخاب کرد. تا حد ممکن دقیق باشید؛

۲. وظیفه (Task): سپس وظیفه یا مسئولیت خود را در آن موقعیت توصیف کنید. شاید مجبور بودید به گروه خود کمک کنید تا پروژه را در یک مهلت محدود به پایان برسانند، درگیری با یک همکار را حل کنید یا به  فروش هدف خود برسید؛

۳. اقدام (Action): در این مرحله توضیح می‌دهید که چگونه آن وظیفه را انجام داده‌اید یا تلاش کرده‌اید تا با چالشی روبه‌رو شوید. به جای کاری که تیم، رئیس یا همکارتان انجام داده‌اند، روی کاری که خود انجام داده‌اید تمرکز کنید. به جای گفتن «ما این کار را انجام دادیم»، بگویید «من این کار را انجام دادم»؛

۴. نتیجه (Result): در نهایت، نتیجه یا نتایج حاصل از اقدام انجام‌شده را توضیح دهید. ایده‌ی خوبی است که بر آن‌چه انجام داده‌اید یا آموخته‌اید تأکید کنید.

آمادگی برای مصاحبه با استفاده از این تکنیک

از آن‌جا که از قبل نمی‌دانید مصاحبه‌گر شما از چه تکنیک‌هایی برای مصاحبه استفاده خواهد کرد، چندین سناریو از مشاغلی که داشته‌اید تهیه کنید.

۱. لیستی از الزامات شغلی تهیه کنید: ابتدا فهرستی از مهارت‌ها ویا تجربیاتی که برای شغلی که متقاضی‌اش هستید تهیه کنید. بررسی آگهی‌های شغلی برای تشخیص مهارت‌ها و الزامات موردنیاز می‌تواند کمک زیادی کند. بدین ترتیب می‌توانید رزومه خود را با موارد ذکر شده در پست مطابقت دهید.

۲. فهرستی از مثال‌ها تهیه کنید: سپس، نمونه‌هایی خاصی از موقعیت‌هایی که آن مهارت‌ها را نشان داده‌اید را در نظر بگیرید و برای هر مثال، موقعیت، وظیفه، عمل و نتیجه تعیین کنید.

۳. مهارت‌های خود را با شغل مطابقت دهید: اطمینان حاصل کنید هر نمونه‌ای که انتخاب می‌کنید تا حد ممکن با شغلی که برای آن مصاحبه می‌کنید مرتبط باشد.

۴. پاسخی را آماده کنید: برای هر مثال پاسخی کوتاه آماده کنید:

  • موقعیت را توصیف کنید (۲ تا ۳ جمله)؛
  • وظیفه‌ی خود را توضیح دهید (‍۱ تا ۲ جمله)؛
  • کاری را که انجام داد‌ه‌اید توصیف کنید (۲ تا ۳ جمله)؛
  • نتیجه را توضیح دهید (۲ تا ۳ جمله).

نکته: همچنین می‌توانید قبل از جلسه‌ی مصاحبه برخی سوالات متداول مصاحبه رفتاری را مرور کنید و سعی کنید با استفاده از تکنیک STAR به هر یک از آن‌ها پاسخ دهید.

نمونه‌هایی از پرسش‌ها و پاسخ‌های مصاحبه با استفاده از تکنیک STAR

نمونه سؤال ۱: موقعیتی را مثال بزنید که مجبور بودید وظیفه‌ای را در مهلت محدودی تکمیل کنید. شرایط را توصیف کنید و توضیح دهید که چگونه آن را مدیریت کردید.
پاسخ: من معمولا ترجیح می‌دهم کارم را به صورت مرحله‌ای برنامه‌ریزی کنم و آن را بخش‌بندی کنم تا به پایان برسانم، ام با این حال می‌توانم در مهلت‌های زمانی محدود نیز به نتایج باکیفیت بالا برسم. یک بار در شرکت سابق، یک کارمند چند روز قبل از پایان مهلت، یکی از پروژه های خود را ترک کرد. از من خواسته شد که مسئولیت آن را به عهده بگیرم و تنها چند روزفرصت داشتم تا درمورد پروژه اطلاعات کسب کنم و آن را تکمیل کنم. پس یک کارگروه ایجاد کردم، وظایف را محول کردم و همه با یک روز فرصت کار را تکمیل کردیم. در واقع فکر کنم زمانی که تحت فشارر مهلت‌های زمانی سفت‌و سخت کار می‌کنم، حتی پیشرفت هم می‌کنم.

نمونه سؤال ۲: وقتی یکی از اعضای تیم سهم خود را از کار انجام نمی‌دهد چه می‌کنید؟
پاسخ: وقتی چالش‌ها یا مسائل تیمی وجود دارد، من همیشه تمام تلاشم را می‌کنم تا در صورت نیاز به عنوان رهبر تیم قدم بردارم. فکر می‌کنم مهارت‌های ارتباطی‌ام کمک می‌کند رهبر و نظم‌دهنده‌ای مؤثر باشم. به عنوان مثال یک بار زمانی که روی یک پروژه‌ی تیمی کار می‌کردم، دو نفر از اعضای تیم درگیر مشاجره‌ای شدند و هر دو از انجام تکالیفشان سرباز زدند. هر دوی آن‌ها از حجم کاری خود ناراضی بودند، بنابراین جلسه‌‌ای برای تیم ترتیب دادم که در آن همه‌ی تکالیف را دوباره بین اعضای تیم تقسیم کردیم. این امر همه را  راضی‌تر کرد و پروژه‌ موفقیت‌آمیز بود.

نمونه سؤال ۳: درباره‌ی زمانی که در کار ابتکار عمل به خرج دادید بگویید.
پاسخ: زمستان گذشته، به عنوان مدیر امور مشتریان فعالیت می‌کردم و از مدیر اجرایی برای یکی از مشتریان اصلی در یک آژانس تبلیغاتی پشتیبانی می‌کردم. مدیر اجرایی  تصادف کرد و سه هفته قبل از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ نتوانست در شرکت حاضر شود. داوطلب شدم تا با هماهنگی نظرات تیم‌های خلاقیت و رسانه، ارائه را تکمیل و هماهنگ کنم. جلسه‌ای تشکیل دادم و بحثی را در مورد سناریوهای تبلیغات، برنامه‌های رسانه‌ای و نقش اعضای مختلف تیم در رابطه با ارائه، ترتیب دادم. بنابراین توانستیم درمورد دو مفهوم تبلیغاتی و استراتژی‌های رسانه‌ای مرتبط به توافق برسیم. من یک برنامه‌ی دقیقه‌به‌دقیقه از نحوه‌ی ارائه‌ی تبلیغ فروشمان طرح‌ریزی کردم و این طرح با استقبال گرم تیم مواجه شد. مشتری طرح را دوست داشت و کمپین را پذیرفت و من شش ماه بعد به عنوان مدیر حسابداری ارتقاء یافتم.

کاربردهای بیشتر تکنیک استار

اشتراک دستاوردهای شغلی با تکنیک STAR

یکی از بهترین راه ها برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با فرد مصاحبه‌کننده، تعریف کردن داستان است. هنگام پاسخ دادن به سؤالات، شرحی از کارهایی که انجام دادید و این که چگونه به نتیجه‌ی مثبت دست یافتید، به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، به جای این که فقط زبانی بگویید که می‌توانید کاری را انجام دهید، به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

پاسخ به سؤالات چالش‌برانگیز با تکنیک STAR

هنگامی که از شما سوال چالش‌برانگیزی پرسیده می‌شود، از تکنیک مصاحبه‌ی STAR برای پاسخ دادن استفاده کنید. به کاری که در رابطه با این سوال در محل کار انجام داده‌اید فکر کنید، سپس توضیح دهید که چگونه موقعیت را مدیریت کردید و نتیجه‌ی آن چه بود.

جمع‌بندی

کارفرمایان برای سنجش قابلیت‌ها و مهارت‌های شما در جلسات مصاحبه از تکنیک STAR استفاده می‌کنند. در این تکنیک، باید یک موقعیت خاص را بیان کنید و در نهایت عملکرد موفق خود در رابطه با آن موقعیت را بیان کنید. در این مطلب همراه با مثال، به تکنیک مصاحبه STAR و استفاده از آن در مصاحبه پرداختیم. امیدواریم مطالعه‌ی این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومthebalancemoney.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا