۴ قطب فناوری و نوآوری تخصصی تا پایان سال ۱۴۰۱ ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری، ۴ قطب فناوری و نوآوری تخصصی تا پایان امسال ایجاد می‌شود تا نقش‌ پژوهشگاه‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری ارتقا یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و حل مسایل کلان کشور به کمک سرمایه‌های دانشی از جمله اهدافی است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ بر آن تاکید شده است.

بر همین اساس، هیات وزیران در آیین‌نامه‌ ابلاغی خود به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ به این وزارت‌خانه ماموریت داده است تا نقش آفرینی پژوهشگاه‌های مستقل یا وابسته به دانشگاه‌ها در زیست بوم فناوری و نوآوری را ارتقا دهد و به سمت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و حل مسایل کلان کشور حرکت کند.

چند سالی است بر موضوع دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های توسعه گرا تاکید می شود. اینکه این مراکز می توانند ایفاگر نقشی اجتماعی و اقتصادی بر اساس نیازهای جوامع پیرامونی خود باشند.

دولت ها نیز برای تقویت کارکردهای آموزشی و پژوهشی برنامه‌های ملی و فراملی طراحی و اجرا می‎‌کنند. در ایران هم با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری این برنامه‌ها شکلی منسجم و هدفمند به خود گرفت و با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان این روند شتاب گرفت.

در آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف شده است تا به طراحی و ایجاد قطب های فناوری و نوآوری تخصصی متشکل از شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی، مراکز رشد تخصصی، دفتر مالکیت فکری و انتقال فناوری تخصصی اقدام کند.

وزارت علوم موظف است دستورالعمل قطب های فناوری و نوآوری را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ آیین نامه، تدوین و ابلاغ کند.

دستگاه های اجرایی ذیربط هم مجازند در تامین منابع مالی و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد قطب های فناوری و نوآوری با وزارت خانه همکاری کنند. وزارت به نحوی برنامه ریزی کند که تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۴ قطب فناوری و نوآوری تخصصی در کشور ایجاد شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا