سورنا ستاری: خانه‌های خلاق و نوآوری بازار آینده صنعت بیمه را تضمین می‌کند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ایجاد مراکز و خانه خلاق نوآوری در صنعت بیمه قدم بزرگی در بروز تحولات فناورانه و ورود نوآوری ها و خلاقیت‌ها به صنعت بیمه است،

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی که با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق امضا شد، با اشاره به تحولات فناورانه رخ داده در صنعت بیمه، اظهار داشت: این صنعت با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها در مسیر خوبی قرار گرفته است، اما سرعت بروز تحولات و همراهی این صنعت با فناوری‌های روز کمی پایین است که باید با همکاری هم و همدلی این عقب ماندگی را جبران کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ایجاد مراکز و خانه خلاق نوآوری در صنعت بیمه را که یکی از مفاد این تفاهم نامه همکاری است، قدم بزرگی در بروز تحولات فناورانه و ورود نوآوری ها و خلاقیت‌ها به صنعت بیمه دانست و این تحولات را در دو بخش خصوصی و دولتی فعال در حوزه بیمه ضروری خواند.

ستاری ادامه داد: معضلات فعلی و پیش روی تحولات فناورانه در صنعت بیمه را چند سال پیش در بانکداری و روزهای آغازین ورود فین تک ها به این حوزه تجربه کردیم؛ اما توانستیم این مراکز را به صنعت بانکداری وارد کنیم و شاهد تحولات نوآورانه ای در این حوزه باشیم. همان روزهای نخست مقاومت های جدی برای بروز تحولات فناورانه در صنعت بانکداری و توسعه زیست بوم تاکسی های آنلاین وجود داشت؛ اما امروز صنعت بانکداری با حمایت ویژه بانک مرکزی خواهان بهره گیری از خدمات فین تک ها است.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: در صنعت بیمه هم به شکل گیری فین تک ها برای تسهیل دسترسی ها به خدمات بیمه‌ای، حمایت‌های بیمه‌ای از تولید بار اول، بهره گیری از فناوری های روز در صنعت بیمه مثل هوش مصنوعی، دیجیتال و صنایع خلاق، قیمت گذاری‌های واقعی و ورود فناوری و نوآوری به ارایه این خدمات کارآمد در زندگی روزمره مردم نیازمندیم تا بتوانیم صنعت بیمه را در مسیر نوآوری و تحولات فناورانه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ورود نوآوری و فناوری به صنعت بیمه تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد بازارهای جدید در این حوزه دارد، اما این کار نیازمند تغییرات بنیادی در ساختار نظام بیمه ای و تحول در نگاه‌های سنتی حاکم مدیریتی چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی است. این تغییرات می تواند اعتبار صنعت بیمه را در جامعه ارتقا دهد.

ستاری توسعه را موضوعی فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ تغییرات نوآورانه و فناورانه در صنعت بیمه شکل گرفته است و باید با یک هم دلی و هم افزایی تلاش کنیم همه ظرفیت های بیمه ای کشور را در این حوزه فعال کنیم و به کار ببندیم تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. این کار به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان حوزه آی تی کمک می کند و از مهاجرت آنها پیشگیری خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه نوآوری خود یک قانون است و کسی نمی تواند در مقابل آن بایستد و مانع تحقق آن شود، بیان کرد: نوآوری بزرگ ترین شاخص تفاوت میان انسان و دیگر موجودات است. این مفهوم به بروز تحولات کمک می کند. در زیست بوم فناوری و نوآوری هم استارتاپ ها به عنوان نماد جدی و واقعی نوآوری شناخته می شوند به همین دلیل ورود آنها به صنعت بیمه ناخودآگاه تحولات فناورانه و نوآورانه را در این عرصه رقم خواهد زد.

رییس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: شکل گیری خانه های خلاق و نوآوری و مراکز نوآوری در این حوزه می تواند ایده های نو و خلاقیت ها و شیوه های نوین بیمه گری را در کشور توسعه دهد. اگر بخش دولتی هم کنار این خلاقیت ها بایستد رشد و رونق این ایده ها قطعی است. البته باید خلاقیت ها و نوآوری ها در سایه قوانین پذیرفته شده بیمه ای بروز یابد.

ستاری همچنین عنوان کرد: بروز تحولات فناورانه و نوآورانه در صنعت بیمه مزایایی چون توسعه اشتغال، افزایش بهره وری ساختارهای بیمه ای و رشد و توسعه درست و اصولی این صنعت دارد.   

توسعه خدمات بیمه ای در بحث تولید بار اول شرکت های دانش‌بنیان و خلاق

مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی هم در این آیین با اشاره به بیان اینکه این تفاهم نامه به دنبال توسعه مطلوب دیجیتالی کردن خدمات بیمه‌ای، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و خلاق و رفع معضلات و چالش های موجود در این صنعت با کمک نوآوری و فناوری است، گفت: ایجاد خانه های خلاق و نوآوری و مراکز نوآوری بهترین راهکار برای تحقق این اهداف است. خانه های نوآوری شروع خوبی برای بروز تحولات نوآورانه در صنعت بیمه هستند.

وی افزود: صنعت بیمه یک صنعت بزرگ و همه گیر است و برای افزایش ضریب نفوذ این صنعت در جامعه و بخش اقتصادی باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خلاق استفاده کنیم. این کاربه تسهیل گری در دسترسی مردم به خدمات بیمه ای کمک می کند.

به گفته بهزادپور، توسعه فناورانه و نوآورانه صنعت بیمه به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق نیاز دارد. یکی از اولویت های ما توسعه خدمات بیمه ای در بحث تولید بار اول شرکت هایی است که توانایی پذیرش خطر و ریسک تولید محصول خود را ندارند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: خدمات بیمه ای در دنیا استانداردهای مشخصی دارد که باید در کنار این تحولات نوآورانه سعی کنیم خود را به این استانداردها نزدیک و ایران را به یکی از کشورهای دارای صنعت بیمه مطلوب و جهانی در سطح منطقه تبدیل کنیم.

وی همچنین گفت: توسعه و رونق بازار آینده صنعت بیمه در گرو استفاده از فناوری و نوآوری در کشور و استفاده از همه ظرفیت های موجود است.

مفاد تفاهم نامه 

بر اساس این تفاهم نامه که به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی رسید؛ معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری متعهد شده است «حمایت از راه‌اندازی مراکز نوآوری، خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه فناوری‌های بیمه با مشارکت بخش خصوصی و سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری و تسهیل و تسریع در صدور مجوز به آنها» را تسهیل کند و همچنین از ایجاد محیط‌های آزمون‌گری امن(سندباکس) برای بررسی ایده‌های جدید و خلاق در حوزه صنعت بیمه هم حمایت کند.

«حمایت از برگزاری فراخوان‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای مرتبط با حوزه فناوری‌های بیمه با هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در قالب مدل‌های موجود و شبکه‌سازی بازیگران زیست‌بوم نوآوری به منظور رفع چالش‌های فناورانه بیمه و ترغیب سرمایه‌گذاران به فعالیت در این حوزه»، «حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های فناوری بیمه (اینشورتک) با رویکرد طراحی و اجرای مدل‌های نوین بیمه»، «شناسایی و احصای اولویت‌ها و نیازهای بیمه‌ای متناسب با محصولات بیمه‌ای مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری (شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور) به منظور توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور»، «حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها در صنعت بیمه و شتاب‌دهی و توسعه کسب و کارهای نوپا در بازار بیمه» و «شناسایی مدل‌های نوین بین‌المللی بیمه‌های کاربردی در زمینه‌های مرتبط با حوزه فناوری» دیگر ماموریت‌ها محول شده به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل این تفاهم نامه است.

تعهدات مشترک دو نهاد برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با کمک شرکت‌های دانش بنیان و خلاق شامل «همکاری برای اصلاح یا تدوین قوانین، مقررات و بخش‌نامه‌های مرتبط برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، شرکت‌های فناوری بیمه(اینشورتک‌ها) و کسب و کارهای نوپا(استارت‌آپ‌ها) در صنعت بیمه و رشد و توسعه محصولات و خدمات نوین بیمه‌ای نوآورانه مختص زیست بوم نوآوری»، «شناسایی و بازنویسی قوانین، مقررات و بخش‌نامه‌های متضاد و مانع برای رشد محصولات و خدمات بیمه‌ای محصولات نوآورانه و دانش‌بنیان نظیر بازنگری در آیین‌نامه‌های تخصصی بیمه برای ایجاد ظرفیت محاسبه ریسک و صدور بیمه‌نامه‌های نوین توسط شرکت‌های فناوری بیمه(اینشورتک)»، «همکاری در زمینه شناسایی ایجاد و توسعه ظرفیت‌های بیمه‌ای نوین در حوزه فناوری‌های کلیدی و اولویت‌دار با ریسک متوسط و بالا اعم از فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، هوایی، فضایی و حمل و نقل هوشمند و حوزه سلامت با رویکرد استفاده از بیمه به عنوان ابزار مدیریت ریسک در توسعه فناوری‌های نوین» و «ایجاد سازوکارهایی برای توسعه محصولات جدید بیمه‌ای به ویژه در زمینه بیمه مسئولیت محصولات و خدمات دانش‌بنیان، بیمه حمایت از سرمایه‌گذاری خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان (تأمین مالی جمعی) و توسعه ابزارهای پوشش ریسک صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان» می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا