دکتر محمد حاتمی: موضوع توانمندسازی مراکز مشاوره در همایش ملی «آسیب‌شناسی روانی و مداخلات روانی-اجتماعی دوران کرونا» بحث خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

صبح پنجشنبه 10 شهریور 1401 اولین همایش ملی «آسیب‌شناسی روانی و مداخلات روانی-اجتماعی دوران کرونا» برگزار شد.

دکتر محمد حاتمی ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که در حاشیه این همایش ملی برگزار شد، سوال‌های خبرنگار کارآفرینی پرس را پاسخ داد. با ما همراه باشید.

کارآفرینی پرس: آیا مراجعه‌کنندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی قرار دارند؟

دکتر محمد حاتمی: ما در خصوص بیمه‌های پایه و تکمیلی از همان روز اول به آقای رئیس جمهور نامه نوشتیم که بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم که خدمات روان‌شناسی و مشاوره را برای بیمه‌های پایه و تکمیلی وضع کنند ولی متاسفانه نه در این دولت و نه در دولت قبلی اجرا نشده است. ما پیشنهاد دادیم و آقای رئیس جمهور نیز به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور دادند و در شورای عالی بیمه سلامت این موضوع مورد بحث قرار گرفت و چون متضمن بار مالی بود طی یک نامه‌ای که وزیر بهداشت به وزیر اقتصاد نوشتند که سازمان برنامه و بودجه یک یارانه‌ای را به بیمه‌های خدمات درمانی و بیمه‌های تامین اجتماعی بدهد تا خدمات روان‌شناسی و مشاوره تحت بیمه‌های پایه و تکمیلی قرار بگیرد. اما، تا الان این اتفاق نیفتاده است.

یکی از مباحث جدی ما هم در این همایش همین موضوع است که در گزارش پایانی قطعا قید خواهد شد. البته بنده قبلا خدمت سردار سپهر این موضوع و اسناد و مدارکی که در مورد بیمه‌های تکمیلی وجود دارد را داده‌ام که در ستاد ملی کرونا این موضوع مطرح شود و قطعا دستوری که آقای رئیس جمهور با نظر مثبت دادند به هر حال ناشی از پیگیری‌های بود که انجام شده است. اما خیر تاکنون اتفاق نیفتاده است و این صحبت شما هم درست است که در شرایط بحران حتی خود آقای رئیس جمهور هم می‌تواند دستوراتی بدهند تا این مساله حل بشود که مردم مخصوصا مردم کم درآمد و مردمی که واقعا تمکن مالی پایینی دارند بتوانند از خدمات روان‌شناسی و مشاوره استفاده کنند و این‌طور نباشد که خدمات روان‌شناسی و مشاوره یک کالای لوکس باشد که فقط افرادی که تمکن مالی دارند استفاده کنند.

کارآفرینی پرس: در شرایط بحرانی نیاز به ابزارهای مدیریتی است تا مراکز بتوانند مجموعه خود را بگردانند. برای این موضوع و تحلیل کسب‌وکار به‌صورت علمی (به فرض “SWOT” و “PESTEL”و ابزارهایی علمی که برای تحلیل کسب‌وکار وجود دارد) آیا دوره‌هایی برگزار می‌شود؟ یا در برنامه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور قرار دارد که یک مقدار مراکز قوی‌تر شده تا تعطیل نشوند؟

دکتر محمد حاتمی: موضوع دوره‌های توانمندسازی در همین کنگره نیز بحث خواهد شد و انشاالله در این سند قید می‌شود.

کارآفرینی پرس: حضرتعالی تیرماه نامه‌ای را برای آقای دکتر مخبر معاونت ریاست جمهوری برای دریافت تسهیلات کم‌بهره برای مراکز روان‌شناسی و مشاوره ارسال کردید به چه نتیجه‌ای رسید؟

دکتر محمد حاتمی: تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند ۱8 درصد است و قبلا هم با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری جلساتی داشتیم آن‌ها در حد ۱۲ درصد هم موافقت دارند، اما واقعیت تسهیلات ۱۲ درصد هم برای مراکز مشاوره خیلی بالا است. ما به‌دنبال این هستیم که تسهیلات کم‌بهره‌تری بگیریم. قرار است جلسه‌ای با آقای مخبر داشته باشیم و این مسئله و اسناد و مدارک و توجیهاتی که سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور دارد، بتوانیم قانع کنیم تا تسهیلات مناسب‌تری دریافت کنیم.

برای مطالعه اخبار مربوط به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا