بهمن عبدالهى: تاسيس تعاونی‌های دانش‌بنیان می‌تواند زمینه ایجاد درآمد را برای صاحبان ايده به وجود آورد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کارشناسان تاسیس شرکت‌ها و تعاونی‌های دانش‌بنیان را در اشتغال کارجویان و فارغ التحصیلان موثر می دانند و بر ضرورت حمایت از ایده‌های علمی نخبگان و درآمدزایی برای فارغ التحصیلان صاحب ایده در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید دارند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات کوچک و متوسطی هستند که با هدف تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و توسعه و بومی سازی فناوری‌ها تشکیل می شوند و از ریسک پایین سرمایه‌گذاری برخوردارند.

امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام” تولید،‌دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شده تا تولید و اشتغال پایدار در قالب فعالیتهای دانش‌بنیان نمود و گسترش بیشتری یابد.

 در بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان راهبردی در جهت حرکت صحیح اقتصاد کشور تاکید شده است.

در راستای نامگذاری شعار سال، اتاق تعاون ایران به عنوان بخش مردمی تعاون کشور، تقویت و محوریت تعاونی‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیتهای بخش تعاون در بخش تولیدات دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.

بهمن عبدالهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران، یکی از الزامات تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین را بهره‌گیری از توانمندی بخش مردمی تعاون می داند و می‌گوید: شرکت‌ها و تعاونی‌های دانش‌بنیان، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی را در راستای گسترش اختراع و نوآوری دنبال می‌کنند.بر همین اساس اتاق تعاون ایران در سال‌های گذشته ایجاد و حمایت از تعاونی‌های متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های دانش‌بنیان و استارت آپ ها را در دستور کار خور قرار داده است.

وی معتقد است: اقتصاد دانش‌بنیان کلید رشد و شکوفایی اقتصاد ایران در قرن جدید است و رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان در سال جاری می تواند بستر مناسبی برای توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، با توجه به آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان، راه اندازی شرکت‌ها و تعاونی‌های دانش‌بنیان می تواند زمینه ایجاد درآمد و اشتغال پایدار را برای صاحبان ایده و فارغ التحصیلان خلاق و نوآور به وجود آورد.

عبدالهی همچنین با تاکید بر شبکه‌سازی تعاونی‌های دانش‌بنیان از راه اندازی اتحادیه سراسری تعاونی‌های دانش بنیان و فناور خبر می دهد.

پیش از این مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ـ از فعالیت ۱۰۱ تعاونی دانش‌بنیان در کشور خبر داده و گفته بود:” بخشی از سبد اشتغال  کشور در بخش تعاون را می توان از طریق تعاونی‌های دانش‌بنیان محقق کرد.”

صندوق کارآفرینی امید نیز در راستای حمایت مالی از طرح‌های دانش‌بنیان، پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع خود به طرح‌های دانش‌بنیان را نوید داده است.

آنطور که نعمت الله رضایی ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ـ به ایسنا گفته با توجه به نام‌گذاری شعار سال، صندوق کار مشترکی را با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری آغاز کرده و  قرار است ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق به طرح‌های دانش‌بنیان اختصاص یابد ولی با توجه به اینکه طرح‌های دانش‌بنیان در ابتدا باید مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرند، طی فراخوانی طرح‌های دانش‌بنیان در بستر سامانه‌ای که به زودی معرفی خواهد شد ثبت می شوند تا بررسی اولیه طرح‌ها و داوری آنها انجام گیرد و پس از پذیرفته شدن طرح‌ها، به افراد واجد شرایط تسهیلات پرداخت شود.

در حال حاضر کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، سوئیس و فنلاند از کشورهای مطرح و شناخته شده در حوزه اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌روند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش‌بنیان نقش بسزایی در پایداری اقتصاد داشته و راهکاری موثر در اشتغالزایی و درآمدزایی برای کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می روند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا