شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی ستاره دار می‌شوند

تنها رسانه اختصاصی برخط موتورسیکلت در ایران

مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» معاونت علمی گفت:در صدد هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان با پتانسیل صادراتی را رتبه بندی کنیم تا برند ملی در این زمینه ارتقا یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، عماد احمدوند مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این باشگاه اظهار کرد: تقریباً دوسال است که فعالیت‌های باشگاه صادرات دانش‌بنیان با پیشنهاد و راهبری دبیر ستاد فناوری نانو و حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی آغاز شده است. هدف اصلی این باشگاه کمک به تغییر نگرش سایر کشورها نسبت به توانمندی‌های فناورانه ایران و ارتقای برند ملی است.

وی با بیان اینکه در این مدت، حدود ۱۳۰۰ شرکت مورد ارزیابی فنی قرار گرفته‌اند، تأکید کرد: باشگاه صادرات دانش‌بنیان درصدد است علاوه بر رتبه بندی شرکت‌های با پتانسیل بالا، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی و برای هر شرکت، برنامه توانمندسازی ارائه دهد.

معیارهای ارزیابی دانش‌بنیان‌های صادراتی

وی با بیان اینکه در ماه‌های نخست طرح، دستورالعمل‌ها و شاخص‌های ارزیابی تدوین شدند، گفت: معیارهای ما برای رتبه‌بندی شرکت‌ها، در سه محور اصلی شامل فنی، شرکتی و بازار طراحی شده است و هر محور، از چند شاخص تشکیل شده است. اولین محور، به دنبال تعیین سطح فناورانه محصولات شرکت است. در این محور، مشخص می‌شود که محصولات شرکت از نظر میزان پیچیدگی فنی و میزان وابستگی به واردات در چه سطحی قرار دارند و همچنین وضعیت آن‌ها از نظر دریافت گواهی‌نامه‌های بین‌المللی و ثبت پتنت امتیازدهی می‌شود.

احمدوند خاطر نشان کرد: برای شرکت‌هایی که امتیاز لازم در محور فنی را کسب کنند، ارزیابی در محورهای شرکتی و بازاری انجام می‌شود. در محور شاخص‌های شرکتی نیز وضعیت واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت بررسی و نسبت این واحد به کل نیروهای شرکت با یک فرمول مشخص امتیازدهی می‌شود. در این مرحله همچنین زیرساخت‌های فروش و خدمات پس از فروش خارجی، سایت اینترنتی شرکت و استانداردهای شرکتی ازجمله ایزو (ISO) مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرد.

مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانش بنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نهایتاً یک سوم امتیازها در رتبه‌بندی باشگاه صادرات دانش بنیان به وضعیت فروش داخلی و خارجی شرکت اختصاص می‌یابد.

توزیع ستاره‌ها بین شرکت‌های صادراتی

مجری طرح باشگاه صادرات دانش‌بنیان گفت: تاکنون ۱۳۰۰ شرکت مطرح و برتر را از بین ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان مورد ارزیابی فنی قرار داده و ۹۴۵ شرکت را به طور کامل ارزیابی و رتبه‌بندی کرده‌ایم.

احمدوند با بیان اینکه شرکت‌ها بر اساس امتیازهایی که کسب می‌کنند در یکی از سطوح پنج ستاره تا دو ستاره عضو باشگاه می‌شوند، گفت: شرکت‌های پنج ستاره باید حداقل ۸۰ درصد امتیاز کل و ۶۰ درصد امتیاز فنی را کسب کنند و سابقه صادرات حداقل یک میلیون دلار داشته باشند.

شروط احراز هر سطح در باشگاه صادرات دانش بنیان

وی گفت: از ۹۴۵ شرکت که تاکنون در باشگاه صادرات دانش‌بنیان ارزیابی شده‌اند، ۶ شرکت در سطح ۵ ستاره شناخته شدند؛ همچنین تعداد شرکت‌های چهار تا دو ستاره به ترتیب، ۵۲ شرکت، ۲۵۴ شرکت و ۱۹۱ شرکت است؛ از سوی دیگر ۲۵۴ شرکت نیز به عنوان مستعد عضویت در باشگاه شناخته شدند و ۱۸۸ شرکت نیز حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند.

مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کار ارزیابی در باشگاه به صورت مستمر انجام می‌شود و آمار شرکت‌ها ثابت نیست، تاکید کرد: کار باشگاه صادرات دانش‌بنیان صرفاً رتبه‌بندی نیست، بلکه در این باشگاه عارضه‌یابی‌هایی صورت می‌گیرد و گزارش‌های تحلیلی به نهادهای سیاست‌گذار و حامی داده می‌شود که بتوانند حمایت‌های خود را متناسب با نیازهای هر شرکت تنظیم کنند.

احمدوند با بیان اینکه در باشگاه تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ها و اقدامات صادراتی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، متمرکز بر شرکت‌های دارای قابلیت باشد، گفت: نشست دیپلماسی نوآوری که طی سه روز متوالی با میزبانی و مدیریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و با حضور بیش از ۴۰ نفر از سفرا و سرکنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در همین راستا بود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا