درباره بارگذاری تولیدات صادراتی شرکتهای دانشبنیان در سایت وزارت امور خارجه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بارگذاری محصولات صادراتی شرکتهای دانشبنیان در سایت وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: رویکرد وزارت خارجه بازاریابی برای شرکتهای دانشبنیان در دنیا است اما باید استراتژی و چشم انداز مرکز را روی تقویت بخشهایی تعریف کنید که مورد نیاز کشور هستند.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایمنا، مهدی صفری بعد از ظهر امروز -بیست و نهم مردادماه- در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: زحماتی که سالهای گذشته در شهرک علمی تحقیقاتی کشیده شده است، امروز با عشق و علاقه مطرح میشود و همین موضوع ۷۰ درصد عامل موفقیت به شمار میآید.
وی حمایت از بخش خصوصی را دیگر امتیاز فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دانست و افزود: از زمانی که مقام معظم رهبری حمایت از شرکتهای دانشبنیان به ویژه صادرات آنها را مطرح کردند، جلسهای در تشکیلات وزارت خارجه از فروردینماه شکل گرفت و در نشستهای هفتگی با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و علوم، موضوعات گوناگون در این زمینه مطرح و ارزیابی میشود.
وی با اشاره به دستور معاون علم و فناوری رئیس جمهور درباره ارزیابی شرکتهای دانشبنیان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۵۰ شرکت دانشبنیان ارزیابی شدند که به زودی این تعداد به ۶۵۰ شرکت افزایش یابد و مشخصات محصولات تولیدی این شرکتها را روی سایت وزارت امور خارجه بارگذاری میشود.
وی از بارگذاری تمام مزایدههای کشورهای دنیا در سایت وزارت امور خارجه خبر داد و تاکید کرد: در نشست با سفرا اقدامات انجام شده برای بازاریابی محصولات شرکتهای دانشبنیان در هر یک از قارهها مورد ارزیابی قرار گرفت و در صورت نیاز کشورها به دست کم سه محصول دانشبنیان، جمهوری اسلامی ایران در آنها مراکز نوآوری و نمایشگاهی از محصولات شرکتهای دانش بنیان ایجاد خواهد کرد.
وی حجم صادرات ۵۴ میلیون دلاری شرکتهای دانشبنیان اصفهان را قابل قبول دانست و ادامه داد: ارزش افزودهای که صادرات این محصولات ایجاد میکند در مقایسه با محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی قابل توجه است.
صفری درباره رقابت شهرکهای علمی و تحقیقاتی کشورهای همسایه از جمله ترکیه با ایران گفت: بسیاری از این شرکتهای دانشبنیان، اروپایی یا آمریکایی هستند و با هدف استفاده از نیروی کار ارزانتر در مناطق دیگر فعالیت میکنند در حالی که ما خودمان این پروژهها را تعریف کردیم همانگونه که نخستین بار در فناوری نانو وارد شدیم و صفر تا صد این فناوری را در کشور بومی کردهایم.
وی از تلاش وزارت خارجه برای افزایش صادرات محصولات دانشبنیان خبر داد و تاکید کرد: شرکتهایی که توان صادراتی داشته باشند میتوانند محصولات خود را برای بارگذاری در سایت وزارت امور خارجه ارائه دهند در این صورت اطلاعات آنها برای تمام سفرا و رایزنان اقتصادی قابل دستیابی است.
وی با اشاره به اهمیت ارزآوری برای کشور گفت: صادرات، واردات، صدور خدمات مهندسی و انتقال تکنولوژی از مهمترین راهکارهای ارزآوری برای کشور به شمار میروند به ویژه در زمینه تولید مواد اولیه داروهای شیمیایی نیاز جدی برای کاهش وابستگی به واردات در کشور وجود دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه تولید محصولاتی مانند تجهیزات سرچاهی و کاتالیستها خاطرنشان کرد: شرکتهای دانشبنیان باید به سوی تولید محصولات مورد نیاز کشور هدایت شوند به عنوان مثال در مقوله بهداشت، شرکتهای داخلی در تولید دارو و تجهیزات پزشکی از توانمندی مناسبی برخوردار هستند و لازم است که تکنولوژی مورد نیاز کشور تعریف شود و در اختیار دانشجویان در بخش پزشکی، دارو و تجهیزات قرار گیرد.
وی از شرکتهای دانش بنیان خواست از عملکرد جزیرهای بپرهیزند و تاکید کرد: رویکرد وزارت خارجه برای دانش بنیانها در دنیا بازاریابی است اما باید استراتژی و چشمانداز مرکز را روی تقویت بخشهایی تعریف کنید که مورد نیاز کشور هستند به عنوان مثال در صورتی که دو پالایشگاه دیگر به طرفیت کشور اضافه شود به یکی از تولیدکنندگان فرآوردههای نفتی تبدیل خواهیم شد.
پایان پیام/