حامد باقری فراهانی: خروجی دانشگاه‌ها باید افراد کارآفرین باشند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: انتظار داریم خروجی دانشگاه‌ها افراد کارآفرین باشند، چون در مولفه های آموزشی و ساختاری دانشگاه علمی و کاربردی این ظرفیت وجود دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، حامد باقری فراهانی روز پنجشنبه در آیین معارفه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: آنچه در دانشگاه‌های دیگر آرزو و دست نایافتنی است، در این دانشگاه محقق شده که همان ارتباط علم با صنعت است.

وی تصریح کرد: به واسطه فقدان شناخت عمیق از ماهیت ساختار و فرآیندهای کاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مجموعه آموزش عالی و اداری از ظرفیت ها و توان این دانشگاه کمتر استفاده شده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: اغلب دانشگاه های کشور امکانات مجهزی دارند که همین مسئله بار مالی و مشکلاتی برای دولت دارد، اما مدیریت منابع بر ساختار دانشگاه علمی و کاربردی حاکم است.

وی تاکید کرد: در برخی حوزه های شغلی هیچ معارضی در کنار دولت نداریم که بتواند بار آموزش را به دوش بکشد و دولت باید نقش تصدی گرایانه در آموزش ها داشته باشد.

دانشگاه علمی کاربردی رویکرد نیازآفرینی را پیش گرفته است

باقری فراهانی با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی رویکرد نیازآفرینی در پیش گرفته است اظهار داشت: باید از هم‌اکنون آموزش شغل‌هایی را که در آینده به وجود می آید در برنامه ریزی آموزشی طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرای سیاست های غلط، با کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه علمی و کاربردی مواجه هستیم و محدود کردن  مراکز و ماموریت گرایی تصمیم درستی نبوده که باید اصلاح شود.

مراکز آموزشی علمی کاربردی کم نمی شود

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد:  کاهش کیفیت و کم شدن مراکز آموزشی در این دانشگاه انجام نمی شود، بلکه برنامه صحیح درستی و مبتنی بر آنالیز شغلی باید داشته باشیم و با روش های علمی از مشاغل به محتوای آموزشی برسیم.

وی با اشاره به اینکه در مراکز آموزش خصوصی و حقوقی می توانیم با بهترین برندها همکاری آموزشی داشته باشیم افزود: باید در مدت پنج سال آینده حدود ۴۰ مرکز برند آموزشی داشته باشیم تا به دانشگاه‌های سراسری سطح کشور تنه بزنند.

باقری با اشاره به ارتباط صنعت با مراکز دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: این دانشگاه در توسعه کشور نقش موثری می تواند ایفا کند، بنابراین رشته های آموزشی کسب و کارهای خانگی، مراکز نوآورای و فناورانه و آموزش‌های کوتاه مدت در این دانشگاه دنبال و راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به معارفه رییس جدید دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمان اظهار داشت: از حسن خلق ریاست قبلی و اجرای سیاست های ابلاغی دانشگاه تشکر می کنیم و برای ریاست جدید که چهره علمی و ارزشی است و تجربه میدانی در عرصه صنعت دارند و آرزوی موفقیت می کنم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین در جمع خبرنگاران بیان کرد: بخش های بزرگی از بازار کار ما فعالیت های سنتی دارند و فرهنگ دانش بنیان هنوز نهادینه نشده و ماهیت دانشگاه علمی کاربردی با فناوری و دانش بنیان نزدیک و در این موضوع پیشتاز است.

دریافت مجوز فعالیت ۱۱ خانه خلاق 

وی با اشاره به راه اندازی خانه های خلاق در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجوز ۱۱ خانه خلاق از معاون علمی ریاست جمهوری گرفته شده که سه خانه در مراحل نهایی راه اندازی است و امیدواریم تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز کنند تا شرکت های دانش بنیان در آنها راه اندازی شود.

باقری گفت: دوره های کوتاه مدت به دلیل اینکه مهارت مورد نیاز را به سرعت برای ایجاد شغل متقاضیان فراهم کنند مسیر کوتاه تر و اثر بخش تری هستند و در مجموعه آموزش های کوتاه مدت آموزش های ضمن خدمت بانوان، آموزش تخصصی برای کارگران و غیره را داریم و الویت دانشگاه در چند سال اخیر بوده است و سهم آن در آموزش های علمی و کاربردی ارتقا پیدا کرده است.

شهریه مهرماه دانشگاه علمی کاربردی تغییر نمی کند

وی تصریح کرد: برای مهرماه افزایش شهریه در دانشگاه علمی و کاربردی نداریم و برای ترم بهمن پیشنهاد افزایش شهریه را به هیات امنای دانشگاه دادیم که باید بررسی و تصویب شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: حدود ۹۰۰ برنامه درسی مقطع دار و ۸۰۰ برنامه کوتاه مدت داریم که در مدت ۹ ماهه مدیریت جدید دانشگاه ۱۲۰ برنامه جدید بر اساس نیاز آفرینی در حوزه تجارت الکترونیک، مسائل سایبری و غیره طراحی شده که از مهرماه امسال دانشجو می پذیرد.

باقری افزود: دانشگاه علمی و کاربردی به دنیال بازنگری برنامه های درسی است که دانشجویان به سمت مهارتها و آموزش های بروز و نیاز بازار کار تحصیل می رود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۷ هزار مدرس دارای مجوز در دانشگاه‌های علمی کاربردی داریم اما هر نیم سال تحصیلی حدود ۲۰ هزار استاد و بر اساس دوره های آموزشی سر کلاس درس می‌روند و بیش از  ۲ هزار و ۱۰۰ مدرس با تجربه و خبره نیز با این دانشگاه همکاری دارند.  

فقدان نیروی متخصص از معضلات صنایع کرمان است

سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمان نیز گفت: با صنعت بیگانه  نیستم و آشنایی دارم قبل از وارد شدن به حوزه آموزش عالی در این بخش کار کردم و دانشگاه علمی و کاربردی برای پر کردن بعد مهارتی و تقویت دانشجویان در سیستم آموزش عالی است.

مسعود ایرانمنش افزود: سیستم  آموزش عالی زیاد منعطف نیست و باید برای وارد کردن دانشجویان به بازار کار خود را بروز کند.

 وی تصریح کرد: در کنار تمام برنامه های آموزشی دروس غیرضروری به چشم می خورد که باید حذف و اصلاح شوند و بیشتر به جنبه های کاربردی و تخصصی توجه کنیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمان بیان کرد:  این دانشگاه علاوه بر پویایی و کوتاه بدون دوره ها و حذف موارد غیرضروری، بیشتر به بخش خصوصی متکی است که نشان می دهد وظیفه دولت در برنامه ریزی آموزی در دانشگاه به خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه هرم نیروی انسانی مناسب نیست اظهار داشت: یکی از معضلات صنایع نداشتن متخصص های ماهر است و افراد ماهر کمتر بومی استان در صنایع و شرکت ها هستند و تربیت نیروهای متخصص در صنعت بسیار لازم است.

ایرانمنش تعامل با دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی، بروز کردن برنامه  ها و توانمند کردن موسسات و تاکید کرد و نظارت بر فعالیت های آموزشی برای حفظ کیفیت را از جمله برنامه های در دستور کار خود دانست.

در این آیین که در محل مرکز علمی کاربردی هواپیمایی ماهان برگزار شد از زحمات محسن شمسی تجلیل به عمل آمد و مسعود ایرانمنش به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمان معرفی شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا