نیما باقری فرحبخش: متقاضیان اعزام به خارج فقط از طریق کاریابی‌های مجاز اقدام کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کاریابی‌های غیرمجاز با استفاده از اسم همنام کاریابی مجاز، اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان شغل می‌کنند، گفت: متقاضیان شغل و به‌ویژه اعزام به خارج حتما مجوز موسسه کاریابی را به طور دقیق استعلام کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، نیما باقری فرحبخش، بزرگترین معضل کاریابی در کشور را مربوط به کاریابی‌های غیرمجاز دانست و افزود: مراکز کاریابی غیرمجاز در بخش مشاوره داخلی، اعزام به خارج، عرصه اشتغال، کار آفرینی و روابط کار از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و با دریافت پول‌های کلان و یا حتی بدون پول بسیاری از افراد را به طرف خود جذب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی متقاضیان برای کاریابی و اعزام به خارج باید به دفاتر واقعی و قانونی درج شده در سایت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم مراجعه کنند، افزود: ثبت شرکت تحت هر عنوانی، دلیل بر مجوز فعالیت شرکت نبوده و فعالیت‌های اعزام نیروی کار و اعزام دانشجو به خارج از کشور باید با مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همراه باشد.

باقری فرحبخش با بیان اینکه اعزام فارغ التحصیلان اشباع شده ارشد و دکتری در رشته های فنی، مهندسی، هنر و سایر رشته ها دغدغه ما است، خاطرنشان کرد: با همکاری دفاتر کاریابی، فارغ التحصیلان ارشد و دکتری را بدون نیاز به زبان کشور مقصد و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به کشورهای سوئد، فنلاند و دانمارک اعزام می کنیم.

وی با بیان اینکه این روند در دنیا با تفاهم نامه های بین المللی در حال اجرا است ،افزود: با توجه به شرایط ایران، این مساله بر عهده بخش خصوصی واگذار شده است که در این راستا آذربایجان شرقی بالاترین آمار اعزام نیرو به کشورهای اسکاندیناوی را دارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های آذربایجان شرقی با بیان اینکه چون تب مهاجرت و اعزام نیروی کار به خارج از کشور بالاست و بر این اساس فرصت طلبان نیز در کمین این افراد نشسته اند، با تاکید بر اینکه افراد گول وعده های پوچ و مبالغ گفته شده را نخورند، گفت: شرکتی در استان گلستان با استفاده از اسم همنام کاریابی معتبر تبریزی افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان از متقاضیان کار کلاهبرداری کرده است؛ بنابراین متقاضیان کار حتما قبل از پرداخت هر گونه وجهی ابتدا مجوز دار بودن موسسه را از وزارت کار و تعاون و متقاضیان تحصیل نیز از وزارت علوم استعلام کنند.

وی ادامه داد: در این راستا برای جلوگیری از سوءاستفاده فرصت طلبان، با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دادگستری استان، افراد خبره ای به عنوان «کارشناس رسمی دادگستری در امور مهاجرتی و کاریابی» تعیین می شوند تا جلوی هرگونه سوء استفاده از افراد گرفته شود.

باقری فرحبخش خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر نیز تفاهم نامه ای با وزارت خارجه منعقد کرده ایم تا کانالی ایجاد کنیم که کارآفرینان ساکن خارج از کشور از مبادی قانونی بتوانند پول شان را به داخل کشور انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای اسکاندیناوی برای استخدام در شغل هایی از جمله پزشکی و دندانپزشکی و پرستاری آزمون هایی اخذ می کنند و در صورت قبولی فرد مبادرت به استخدام می کنند، یادآور شد: از طریق مکاتبات بین وزارت خانه ای به دنبال برگزاری این آزمون ها در داخل کشور هستیم تا متقاضیان با دست پر و مدارک آماده به خارج بروند.

باقری فرحبخش با تاکید بر همکاری مسئولان استانی برای برگزاری این نوع آزمون ها در داخل کشور و به ویژه آذربایجان شرقی گفت: این امر باعث می شود علاوه بر کل ایران، از کشورهای همجوار نیز برای آزمون به استان بیایند که ضمن توسعه اقتصادی، باعث رونق گردشگری نیز می شود.

به گزارش ایرنا، مطابق آمارها در حال حاضر حدود ۸۵۰ کاریابی داخلی و حدود ۱۲۰ کاریابی خارجی به صورت مجاز در کشور فعالیت می کنند، اما در میان موسسه های مجاز، موسسه هایی هستند که از دغدغه بیکاری متقاضیان سوء استفاده کرده و اقدام به ایجاد کاریابی های غیر مجاز کرده اند.

هدایت کارجو به سمت کار یکی از وظایف کاریابی ها است؛ در این میان کاریابی های غیر مجاز با وعده و وعید های سرخرمن به متقاضیان کار بر خلاف وظایف خود حرکت می کنند و متاسفانه تعداد قربانیان این موسسه ها قابل توجه است.

 همزمان با آغاز فصل گرما و مراجعه بیشتر نیروی کار به کاریابی ها، تعداد کاریابی های غیر مجاز هم افزایش می یابد؛ در شرایطی که با تورم نیروی کار فارغ‌التحصیل و نرخ بیکاری این گروه از جامعه مواجه هستیم، بازار اعزام نیروی کار برای سودجویان جذابیت پیدا کرده و به همین دلیل کلاهبرداران در این زمینه فعال شده اند.

 برخی آمارها حکایت از این دارد که تعداد کاریابی های غیر مجاز ۲۰ برابر مجازها است؛ از آنجایی که فعالیت کاریابی های غیر مجاز تبعات مالی و اخلاقی غیر قابل جبرانی دارد، ضروری است با این کاریابی ها مقابله شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا