سورنا ستاری: برج‌های فناوری استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس جمهور از برنامه‌های آینده این معاونت را ایجاد برج‌های فناوری استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اعلام کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور برج فناوری در کنار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، تفاهم نامه حمایت از ساخت برج‌های فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امضا شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با یادآوری این‌که حمایت از ساخت بار اول و تحقق قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اولویت‌های اصلی برای پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق قرار دارد، افزود: با توجه به شعار سال جاری و به ثمر نشستن تلاش‌های جدی و پیگیری‌های مستمر، قانون جهش تولید دانش بنیان ابلاغ شد تا روند تازه‌ای در تحولات جدید در اقتصاد، فرهنگ کسب وکار و رویکرد جامعه به سرمایه انسانی رقم بخورد. این قانون روزآمد و مترقی ماحصل پیگیری های معاونت علمی و فناوری در طول ۳ سال در تعامل و تلاش سازنده مجلس شورای اسلامی است.

ستاری با بیان این‌که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعددی برای رونق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد می‌کند، ادامه داد: در این قانون، موضوع تامین سرمایه و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری به یاری این قانون، می‌توانند از حمایت‌های مالی نهادهای مالی همچون بانک‌ها نیز برخوردار شوند.

ساخت برج‌های فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان

وی به ایجاد برج های فناوری و نوآوری در پهنه‌های شهری به عنوان محور اصلی این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: این معاونت از محصولاتی که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، حمایت می کند و این حمایت،  تا زمانی که تولید آن محصول، بار اول محسوب شود، ادامه خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: به این طریق از نیازهای بخش‌های راهبردی کشور مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی  حمایت می شود، توسعه تولیدات بار اول و بی نیازی از واردات، نیازمند حمایت و همراهی تمامی دستگاه ها است.

به گفته ستاری، بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان محصول دانش‌بنیان که برای بار اول در کشور ساخته می‌شود و دارای مشابه داخلی نباشد، با تأیید کارگروهی زیر نظر شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان متشکل از نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده دستگاه اجرایی متقاضی، الزام به برگزاری مناقصه نبوده و موارد مورد معامله موضوع این ماده، با مؤسسات و شرکتهای دانش‌بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و شرکت‌های خلاق، بدون انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، زیرساخت های فناورانه محدودیتی برای استقرار در شهرها نخواهند داشت، احداث برج‌های فناوری را گامی در این راستا عنوان کرد و گفت: اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه زیرساخت های لازم، ارائه خدمات برای تبدیل ایده به محصول یا خدمت و توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق است.

ربیس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: در تلاش هستیم تا زیرساخت های استقرار و خدمات مورد نیاز برای تولید ایران‌ساخت، با هزینه کم و به آسانی در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار بگیرد.

ستاری با بیان این که برای بار اول در کشور برج فناوری در کنار دانشگاه امیرکبیر ایجاد می‌شود، افزود: این اقدام زمینه ساز ترویج یک فرهنگ خواهد بود تا در کنار تمامی دانشگاه های سراسر کشور این زیرساخت ها ایجاد شود. زیرساخت‌هایی که در اختیار صاحبان ایده های نوآورانه و دانشگاه قرار بگیرد تا تولید محصول دانش بنیان و ایران ساخت محقق شود.

استقرار شرکت‌ها در مجتمع فناوری نشان

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طبق این تفاهم نامه همکاری که به امضای ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، آیت ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه و محمدرضا موتمن صالحی مدیرعامل و کاظم قلم چی سهام‌دار شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان رسید، زمینه برای توسعه فضاهای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در فضاهای شهری فراهم شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان متولی توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، نسبت به‌تعیین و معرفی برج‌های فناوری و مجتمع‌های منتخب برای استقرار شرکت‌ها و خرید دفتر کار توسط شرکت‌ها در این ساختمان‌ها، تشویق و ترغیب شرکت های دانش بنیان در خصوص معرفی و استفاده از خدمات بانک، در نواحی نوآوری اطراف دانشگاه‌ها اقدام می‌کند.

بانک سپه نیز در این تفاهم نامه همکاری، نسبت به ارائه خدمات ریالی و ارزی بانکی، و سایر خدمات اقدام می‌کند. سرمایه‌گذار نسبت به‌سرمایه‌گذاری در نواحی نوآوری اطراف دانشگاه‌ها جهت احداث مجتمع‌ها و برج‌های فناوری اقدام خواهد کرد. واحدهای این مجتمع‌ها به عنوان دفاتر کار به‌شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارایه می‌شوند.

در این تفاهم نامه همکاری، مجتمع فناوری نشان که در ۴۸ واحد، واقع در ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌عنوان پروژه پایلوت اولیه تعریف و در قالب این تفاهم‌نامه به‌متقاضیان خرید واحد در این مجتمع فناوری توسط بانک تسهیلات پرداخت می‌شود.

همکاری در راه اندازی و تجهیز کارخانه هوشمندسازی و نوآوری

در این مراسم همچنین با هدف توسعه نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، تفاهم نامه همکاری میان ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تدبیر تراکنش ایرانیان با هدف راه اندازی و توسعه کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امید بوم منعقد شد.

توسعه و استقرار شتاب دهنده‌های شرکتی و مراکز نوآوری، واحدهای فناور و خلاق  پاسخ به نیازهای فناورانه و اولویت‌های حوزه هوشمندسازی کشور به اتکای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، حمایت از شکل‌گیری و توسعه کسب و کارهای جدید نوآورانه و فناورانه و دارای ظرفیت ملی و بین المللی از محورهای این تفاهم نامه همکاری است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا