رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره: ۴۲ هزار عضو رسمی داریم/ بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته روان‌شناسی و مشاوره مشغول به تحصیل هستند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با طرح ارائه شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حوزه علمیه مستقلا مجوز مشاوره مبتنی بر رویکرد دینی و اسلامی صادر نماید مخالف است‌. 

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره روز سه شنبه مورخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ دکتر محمد حاتمی رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به همراه آقای دکتر عبداللهی معاون حقوقی، آقای دکتر آقا یوسفی عضو هیأت بازرسان و دکتر مصباح مشاور رییس سازمان در محل حوزه علمیه با آیت‌الله اعرافی عضو مجلس خبرگان و ریاست حوزه علمیه دیدار و درباره همکاری های دو جانبه گفت و گو کردند.

در این دیدار رئیس سازمان وضعیت روان‌شناسی و مشاوره کشور و تاریخچه تأسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و چشم‌انداز روان‌شناسی و مشاوره در جامعه را ارائه و گفت استانداردسازی، صدور مجوز فعالیت‌های روان‌شناسی و مشاوره، نظارت بر هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره، توانمندسازی و به‌روزرسانی آگاهی‌های روان‌شناسان و مشاوران از وظایف اصلی سازمان است و در کنار آن دفاع از حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران نیز از وظایف ما محسوب می‌شود.

اولین مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره بعد از انقلاب در بنیاد شهید شکل گرفت و همین امر کمک کرد تا سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. در ابتدا درباره خدمات روان‌شناسی و مشاوره مخالفت‌هایی وجود داشت، اما با فرهنگ‌سازی و ارائه تعریف صحیح از خدمات روان‌شناسی و مشاوره که همان بهزیستی زندگی و رفتار سالم است، نظر مسئولان و مردم به این رشته جلب شد. طی این سال‌ها رویکرد مردم نسبت به روان‌شناسی تغییر کرده است و این باور منفی که روان‌شناسی فرهنگ غربی را ترویج می‌کند از بین رفته است به‌طوری‌که امروز روزانه ۱۵۰ هزار مشاوره روان‌شناسی در کشور ارائه می‌شود.

کرونا کارآمدی رشته را بیشتر کرده است. همکاران من در طی ۲ سال گذشته خدمات زیادی در شرایط بحران به مردم ارائه داده‌اند. مجموعا با عملکرد مثبت سازمان، همکاری روان‌شناسان و مشاوران نظر حاکمیت نسبت به علم روان‌شناسی و مشاوره تغییر کرده است.

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای مرکزی تأیید فرمودند، مردم برای حل مسائل خانوادگی به روان‌شناسان و مشاوران مراجعه نمایند. البته ایشان فرمودند، روان‌شناسان و مشاوران باید به دیانت مردم و حساس بودن وظیفه خطیر خود آگاه باشند.

 رییس سازمان گفت: در شرایط کنونی روان‌شناسی علم محبوب خانواده‌هاست. ما در فضای مجازی و حقیقی با پیج‌ها و افرادی مواجه شده‌ایم که بر خی با دنبال‌کننده‌های بالا فعالیت می‌کنند و خود را روان‌شناس و مشاور معرفی می‌نمایند. پیگیری‌هایی انجام دادیم و متوجه شدیم که این افراد پروانه فعالیت ندارند، بلکه از افسار گسیختگی این فضای مجازی استفاده کرده‌اند و حرف‌های مردم پسند را بیان کرده و سوءاستفاده‌های عاطفی، فرهنگی، مالی و… نموده‌اند.

طی چند سال مسئولیتم عمدتا در جلسات مسئولان یا مردم گلایه‌هایی از بعضی روان‌شناسان و مشاوران داشتند، مطالبی گفته می‌شود که با فرهنگ ما سنخیت ندارد، براساس اسناد موجود درسازمان روان‌شناس‌نماها موجب بدنام شدن روان‌شناسی و مشاوره شده‌اند و اینجا هم حقوق مردم و هم حقوق روان‌شناسان و مشاوران ضایع شده است و ما در اقدامی مهم و برنامه‌ریزی شده تعدادی از این افراد را به مردم معرفی کردیم‌ که خوشبختانه با موجی از حمایت مردم مواجه شدیم و در آینده مقابله با آنان را ادامه می‌دهیم تا ریشه این بدنامی روان‌شناسی و مشاوره خشک شود.

از زمانی که مسئولیت سازمان را برعهده گرفتم توجه داشتم، رشته روان‌شناسی و مشاوره باید بومی شود و اصولا خدمات روان‌شناسی و مشاوره باید در بستر فرهنگ اسلامی-دینی ارائه شود. این حرف ما نیست در تمام  دنیا روان‌شناسی در بستر فرهنگ بومی ارائه می‌شود. خوشبختانه کسانی که عضو سازمان هستند یا پروانه از سازمان دارند، با مفاد منشور اخلاقی سازمان نظام آشنا هستند و با آموزش‌های مداوم کمترین خطا را دارند.

آنچه گلایه جامعه است، مربوط به همین روان‌شناس نماها است. با تصویب شورای مرکزی، کمیسیون روان‌شناسی و مشاوره اسلامی را راه‌اندازی کرده‌ایم که این کمیسیون با حضور اساتید روان‌شناس و مشاور حوزوی مطالبات حوزه و سازمان را ساماندهی می‌نمایند.

جلساتی هم تشکیل شده است. انجمن روان‌شناسی اسلامی از انجمن‌های فعال ما است. انجمن و کمیسیون محل ارتباط و اتصال ما به حوزه است. بیش از ۱۰۰ نفر از روحانیون عضو سازمان و بعضا دارای پروانه هستند و خوشبختانه این عزیزان از شخصیت‌های فرهیخته هستند.

ما اکنون ۴۲ هزار عضو رسمی داریم و بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته روان‌شناسی و مشاوره مشغول تحصیل هستند. اگر این سرمایه اجتماعی بزرگ سامان‌دهی شود و جایگاه آنان در نظام سلامت از نظر اشتغال و سایر امور خوب سامان‌دهی شود یک فرصت برای نظام است. اما اگر سامان‌دهی نشود و وزارت بهداشت بر نگاه درمان‌محور خود همچون گذشته تکیه کند و به پیشگیری اهمیتی ندهد و دنبال حذف روان‌شناسی و مشاوره باشد مطمئنا تبدیل به یک تهدید خواهد شد.

رشته کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شده است در سازمان تمام واحدهای درسی ارزیابی شد. خوشبختانه واحدهای درسی کاملا با ضوابط و معیارهای سازمان و وزارت علوم تطبیق دارد و کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی به‌عنوان یک مقطع از نظر سازمان مورد قبول واقع شد. اما، غیرمرتبط هستند باید مانند همه متقاضیان غیرمرتبط در آزمون علمی-حرفه ای شرکت نمایند و در صورت قبولی به کمیسیون‌ها در جهت دریافت پروانه معرفی شوند.

باید اینجا ادغان کنم با توجه به قانون سازمان و فرمایشات مقام معظم رهبری مسأله‌ سلامت مردم بسیار مهم است. ما هیچ‌گاه از ضوابط خود عدول نخواهیم کرد و همه باید از این احساس مسئولیت ما خوشحال باشند.

خوشبختانه تأکید می‌کنم چند سالی که بنده در سازمان هستم روان‌شناسان و مشاوران دارای پروانه حوزوی قانون مدارترین و منظم‌ترین روان‌شناسان ما بوده‌اند و در قضیه کرونا بسیار به مردم کمک کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

اخیرا مطلع شدیم، نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر اعطای مجوز مشاوره مبتنی بر رویکرد دینی و اسلامی ذیل ماده ۳ قانون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به مجلس ارائه داده‌اند که حوزه مستقلا مجوز مرکز و فعالیت صادر نماید. باتوجه به آن‌چه گذشت ما تعامل و همکاری گسترده‌ای داریم. فعلا به صلاح نیست چنین اختیاراتی به حوزه داده شود، این دوگانگی در پویایی رشته و بومی‌سازی آن لطمه وارد می‌آورد و اصولا حوزه، ساختار لازم و نظارتی ندارد و اگر وارد چنین امری شود و نهایتا از اهداف دوطرف دور خواهیم شد

به‌زودی گزارشی مکتوب از وضعیت سلامت روان جامعه و آسیب‌های روانی-اجتماعی و همچنین برنامه‌های مقابله با آسیب‌های روانی-اجتماعی تقدیم حضورتان خواهد شد.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به‌عنوان متولی روان‌شناسی و مشاوره نیازمند حمایت حضرت‌عالی و حوزه علمیه است.

در ادامه حضرت آیت الله اعرافی سخنان بسیار مهمی را ایراد فرمودند که جداگانه منتشر می‌شود.

برای مطالعه اخبار مربوط به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا