دکتر حسین وظیفه دوست: جایگزین «برند» در فرهنگستان زبان فارسی واژه «ویژند» است

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی بازاریابی ایران، گفت: در کشور با ابر چالشهای متعددی در بازاریابی مواجهیم که عدم توجه و اهتمام به برندسازی در صنعت و کسبوکارها یکی از مهمترین این چالشها است.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، حسین وظیفهدوست، ضمن بیان اینکه محصولات یا شرکتی که برند میشود بسیاری از هزینههای تبلیغاتی آن کاهش پیدا کرده و عمدتا فرایند فروش آن تسریع میشود، افزود: در این خصوص متاسفانه عملکرد قابل قبولی نداشتهایم که بخشی از آن بهعلت برخی ملاحظاتی است که سازمانهای دولتی در ارتباط با این موضوع دارند و آن هم به خاطر برداشت نادرستی است که بهوجود آمده است.
وی با بیان اینکه گزینه جایگزین برند در فرهنگستان زبان فارسی واژه «ویژند» است، تصریح کرد: این واژه از ویژه استخراج شده و لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در سطح منطقه و بینالملل جایگاه خاصی داشته باشیم.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، عدم معرفی برندی مناسب که در سطح منطقه بتواند بدرخشد را از دیگر چالشها عنوان کرد و گفت: نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه هنوز جایگاه بازاریابی در کشور و در بین دولتمردان تبیین نشده است.

وظیفهدوست، معرفی یک روز به نام روز بازاریابی را از دیگر پیگیریهای این انجمن دانست و ادامه داد: در این خصوص پیگیری و جلسات متعددی با شورای عالی فرهنگی انجام شد اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: دکتر روستا یکی از بزرگترین بازاریابهای کشور روز ۲۰ آذرماه از دنیا رفت و سعی داریم این روز را به نام روز بازاریابی جا بیندازیم.
ورود غیرحرفه ایها چالش دیگر حوزه بازاریابی
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، ورود غیر حرفهایها را به حوزه بازاریابی از دیگر چالشها برشمرد و یادآور شد: از سالها قبل تلاش شده است تا بتوان مقولهای را تحت عنوان نظام بازاریابی در کشور جا انداخت و به مثابه نظام پزشکی، روانشناسی و مهندسی بتوان نظام بازاریابی را رسمیت داد تا از ورود غیر حرفهایها به این حرفه مهم جلوگیری شود، اما تاکنون نتیجهای نداشته است.
وظیفه دوست متذکر شد: در صورتی که اینگونه شود در بخش دانشافزایی در این رشته در چارچوب همایشها و چه در بخش عملکرد اجرایی شرایط و بستری فراهم میشود قانونمند و در عین حال علمی که بتوان بازاریابی محصولات دانشبنیان و محصولاتی که حتی شرکتهای کوچک و متوسط عرضه میکنند را در صحنه جهانی معرفی کنیم و بهطور قطع کمک بزرگی به صادرات کشور خواهد بود.
صادرات و ورود به بازارهای بینالملل دیگر چالش بازایابی
وی مشکلات در حوزه صادرات را ابرچالش دیگر بازاریابی دانست و تاکید کرد: باید توانمندی خاصی توسط بازاریابها بهوجود بیاید تا با بازاریابی بینالمللی شرایطی فراهم کنند که ما در عرضه و معرفی محصولات با جایگاه بینالمللی دچار مشکلات نباشیم.
رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران با بیان اینکه صادرات در حوزه مسائل نفتی، میعانات گازی و یا سایر محصولات مانند زعفران مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: دلیل این امر این است که در بازاریابی بینالملل آنطور که باید عملکرد مطلوبی نداشتیم.
وظیفه دوست در بخش دیگری از صحبتها با تاکید بر اینکه عدم وجود مشاغل کاملا علمی مقولهای است که باید به آن توجه شود و انجمن بهدنبال آن است که نسبت به رفع آن اقدام کند، عنوان کرد: انجمن علمی بازاریابی ایران متشکل از اساتید و فرهیختگان این حوزه و شخصیتهای حقوقی است که در این زمینه فعالیت میکنند.
وی گفت: در حقیقت تلفیق کاملا مناسبی از اساتید دانشگاه و نیروهای متخصص در این زمینه است و در سالهای اخیر بهدنبال این بوده تا بتواند معرفی مناسبی از ایران در سطح بینالمللی در جذب توریسم داشته باشد و در حوزههای مختلف مربوط به گردشگری و عرضه خدمات به سایر کشورها، اقدامات اولیه خوبی انجام داده که نیازمند توجه دولتمردان است.
انتهای پیام/