مهدی کیائی: صدور مجوز آموزشگاه فنی در استان فارس طرف مدت سه روز انجام می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس گفت : بیش از ۷۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه ای عملی هستند، ما در صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد اقدام به تسریع روند کرده و مجوز آموزشگاه‌های آزاد ظرف سه روز صادر می‌شود و پس از فعالیت بر عملکرد آنها نظارت می‌کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس، به نقل از ایرنا، رهام کیائی روز چهارشنبه همزمان با فرا رسیدن هفته ملی مهارت در نشستی خبری با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام ” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” مزین شده است، اظهار کرد: بی‌تردید پرداختن به ارتقای مهارت نیروی انسانی کارجو و شاغل در بازار کار می تواند به بالا بردن ضریب کیفیت در تولید و خدمات و نیز ایجاد مسیری مطمئن در جهت تحقق اهداف عالیه مندرج در شعار سال منتج گردد.

به گفته وی  در همین راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس در جهت کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی خود با رویکردی فعال، هدفمند و اثربخش، گام‌های قابل توجهی را برداشته است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: عمده هدف این اداره کل تأمین نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار با هدف افزایش سطح بهره وری منابع انسانی در حوزه های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر است‌.

وی اضافه کرد: گسترش چتر مهارتی با در نظر گرفتن مشاغل آینده و آینده مشاغل از اولویت‌های دولت سیزدهم است و در ۵۰ مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و ۹۰۰ مرکز آموزشی آزاد این مهم در فارس دنبال می‌شود.

این مقام مسیول گفت: جامعه هدف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای محدود نیست و حد و مرزی ندارد و همه افراد و صنوف و گروه‌های شغلی، جنسی و … می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در فارس فعال است.

کیائی یادآور شد: سال گذشته ۵۰ هزار نفر در دوره‌های مهارتی بخش دولتی شرکت کرده و بیش از ۷۰ درصد موفق به اخذ مدرک شدند و امسال نیز شمار این افراد را سعی کرده‌ایم به ۷۵ هزار نفر افزایش دهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه داد: از سنین ۱۲ تا ۶۰ سال می‌توانند در دوره‌های آموزشی ما شرکت کنند و بیش از ۵۰ درصد شرکت کنندگان ما دانشجویان هستند و شرکت کنندگان در دوره‌ها در پایان در آزمون سنجش مهارت شرکت کرده و در صورت کسب نمره لازم موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی می‌شوند.

او تاکید کرد: آموزش جوار کارگاهی از تاکیدات این اداره کل است و این طرح مصوب شده که برای صنوفی که بتوانند کارگاه آموزشی مجهز داشته باشند، مجوز صادر شود و در ۹ ماه اخیر ۱۲۰ مجوز جوار کارگاهی در استان صادر شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس افزود: طرح «سرباز ماهر»، مورد تاکید مقام معظم رهبری است و سربازان در طول خدمت موظف به کسب حداقل یک مهارت هستند ، سربازان با داشتن مهارت لازم پس از پایان سربازی می‌توانند وارد بازار کار شوند ، در فارس آموزش سربازان را در نمایندگی‌های ایران خودرو داریم.

وی اضافه کرد: این اداره کل با همکاری استانداری، فرمانداری ها و اعضای شوراهای مهارت در سطح استان و شهرستان های تابعه، موضوعات مهمی اعم از همسو سازی فعالیت آموزش های مهارتی توسط دستگاههای مربوطه، آینده پژوهی مشاغل، ایجاد بسترهای آموزشی برای بسط و توسعه فرصت های شغلی پایدار مبتنی بر سند آمایش استان و ظرفیت های منطقه‌ای، پشتیبانی از توسعه بخش خصوصی بویژه توسعه آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد را در دستور کار قرار داده است که نتایج آن در نهایت می تواند زمینه ساز ارائه آموزشهایی هدفمند، پویا و مبتنی بر بازار کار آینده باشد.

کیائی عنوان کرد: نظر به پیشرفت تکنولوژی و تخصصی شدن مشاغل این اداره کل بر آنست تا با تغییر کاربری کارگاه‌ها و به روز کردن تجهیزات و اتخاذ رویکرد به سمت آموزش در حوزه تکنولوژی های نو همچون انرژی خورشیدی، هوشمند سازی ساختمان، رباتیک و تقویت حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز زمینه های فناوری اطلاعات و برق و الکترونیک شرایط جدیدی را رقم بزند.

 وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری با دستگاههای اجرائی بخش دولتی و خصوصی اعم از کمیته امداد استان، آموزش و پرورش استان، پارک علم و فن آوری، بیمارستان پیوند ابو علی سینا شیراز، کانون مساجد استان فارس، بسیج سازندگی استان فارس، بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و کارخانجات مخابراتی ایران از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

کیائی اضافه کرد: برگزاری رویدادها اعم از جشنواره تولید محتوا در سطح استان و حضور در جشنواره ملی، رونمائی از ۲۴۱ استاندارد آموزشی سند حرفه های مربوط به رشته‌های هتلداری و گردشگری، نفت و گاز و کشاورزی، برگزاری اولین دوره جامع آموزش‌های کارآفرینی حوزه جنوب کشور، اجرای آموزشهای فنی و حرفه ای در یگان‌های نظامی و انتظامی  استان ویژه پرسنل وظیفه آجا،فراجا و سپاه پاسداران استان فارس در راستای تحقق تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

وی در رابطه با توانمند سازی دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها گفت: اجرای طرح‌های ملی در سطح سازمان و اداره کل با محوریت ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان، دانشگاهیان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و ایجاد فرصت مهارت آموزی برای جوانان در اوقات فراغت تابستان در سطح تمامی مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در اولویت این اداره کل بوده و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و مجمع خیرین تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی مهارت آموزی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل از ایام اوقات فراغت تابستان آغاز شده است.

کیائی بر ضرورت توسعه آموزش‌ها در صنایع و صنوف تأکید کرد و گفت: تأسیس ۱۱۹ مرکز مهارت آموزی در سطح صنایع و صنوف استان فارس  در ۶ ماهه اخیر، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با اتاق اصناف و اتحادیه های فعال در سطح استان و شیراز و گزاری رویدادهای هم اندیشانه همچون برگزاری همایش هم اندیشی اتحادیه صنف باطری ساز و خدمات برق و الکترونیک اتومبیل شیراز در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در هفته ملی مهارت از دیگر فعالیت‌های این اداره کل قلمداد می‌شود.

وی در رابطه با حمایت از بخش خصوصی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد در سطح استان گفت: صدور مجوز ۳۲۳ موافقت نامه اصولی منجر به صدور پروانه تاسیس ۱۱۵ واحد آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد جدید در سطح استان شده و همچنین پیگیری‌های لازم برای آخرین مراحل تشکیل مجمع خیرین مهارتی استان فارس صورت گرفته است.

وی به ایجاد فرصت و ظرفیت‌های ویژه برای المپیادهای استانی، ملی و بین المللی مهارت اشاره کرد و گفت: شرکت ۷ نفر از کارآموزان برگزیده استان فارس در اردوهای آماده سازی کشور برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت در کشور چین و کسب مقام دوم جهانی مسابقات روبوتکس ترکیه در شهر آنتالیا توسط تیم اعزامی از آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای روبیان شیراز همراه با مجموعا احراز ۵ مقام جهانی در حوزه های مختلف  این دوره از مسابقات از دیگر دستاوردهای این اداره کل محسوب می شود.

او با اشاره به پذیرش بدون کنکور مدال آوران مسابقات ملی و بین المللی مهارت و ادامه تحصیل در یک مقطع تحصیلی بالاتر گفت: توسعه و ترویج آموزشهای فنی وحرفه‌ای در اولویت این اداره کل قرار دارد و بر همین اساس پیگیری تأسیس مراکز جدید آموزش فنی و حرفه ای در سطح شهرستان های فاقد مرکز اعم از زرقان، مهر، گراش، آغاز فاز عملیاتی پروژه مرکز تخصصی هتل‌داری و گردشگری شیراز پس از یک دهه توقف و همچنین رونمایی از ۲۴۱ استاندارد سند حرفه توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس  صورت گرفته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: فعال نمودن تمامی پروژه های عمرانی استان در ۶ ماهه اخیر که تا قبل از آن کلیه پروژه ها در وضعیت غیر فعال قرار داشتند و ترمیم و مرمت ابنیه، تکمیل تجهیزات آموزشی تعدادی از کارگاههای آموزشی فعال و پر متقاضی در سطح شهرستان‌های استان و پیگیری دریافت تجهیزات مرکز تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی کازرون در ۶ ماهه اخیر بالغ بر تامین ۲۹ میلیارد تومان تجهیزات از طرف شرکت گاز استان از اقدامات ما به شمار می‌رود.

این مسوول تصویب اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان در جهت تقویت فضای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان‌های رستم و ممسنی را از دیگر فعالیت‌های این اداره کل دانست و گفت: تبدیل مرکز تخصصی برق و الکترونیک خلیج فارس شیراز به عنوان محل پایلوت آموزش های مهارتی پتروشیمی و تجهیز کارگاههای آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات مربوط به جامعه نابینایان و ناشنوایان هم از مهمترین اقدامات ما قلمداد می‌شود.

وی در خصوص برگزاری برنامه‌های هفته ملی مهارت گفت: در این هفته برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که برگزاری اولین نشست شورای مهارت استان در دولت سیزدهم در استانداری با هدف انسجام بخشی بین دستگاههای اجرائی مرتبط با موضوع مهارت آموزی از مهمترین برنامه‌ها محسوب می‌شود.

کیائی بیان کرد: همچنین در هفته ملی مهارت آئین غبار روبی از قبور مطهر شهداء و دیدار با خانواده های معزز شهداء جانبازان و ایثارگران برگزار خواهد شد و گروه‌های جهادی ارائه خدمات آموزشی به روستاها و مناطق محروم اعزام می‌شوند.

وی برگزاری نمایشگاه مجازی عکس و فیلم مهارتی را از دیگر رویدادهای این هفته دانست و گفت: تولید محتوا و تکثیر در فضای مجازی با موضوع ترویج و نهادینه سازی گفتمان مهارت در سطح جامعه، برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان ” سفری از کارمندی به کارآفرینی” به مناسبت هفته ملی مهارت، برگزاری میز ارتباط مردمی و سخنرانی در محل مصلاهای نماز جمعه شهرستان های استان، برگزاری آئین افتتاح آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و افتتاح مرکز مهارت آموزی جوار کارخانه سیمان شیراز و برگزاری آئین گرامیداشت هفته ملی مهارت از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت به شمار می‌رود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا