اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای غیر دانش‌بنیان‌ها

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارایه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به غیر دانش‌بنیان‌ها در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، تحقیق و توسعه یکی از مهم ترین ابزارهای ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان‌ در بسیاری از کشورهای جهان است و بهترین بستر برای رشد این بخش، بنگاه های تجاری(شرکت های بزرگ و کوچک) هستند که برای گسترش بازار و دیگر اهداف مدنظر خود به دنبال تحقیق و توسعه هستند.

 رسیدن به این هدف نیازمند حمایت دولت ها از این بخش با استفاده از ابزارها و مشوق های موجود مانند مالیات است، هدف از به کارگیری مشوق های مالیاتی تحقیق و توسعه، تحریک فعالیت های تحقیق و توسعه به وسیله کاهش موانع مالیاتی برای بنگاه های تجاری است.  

در همین راستا مجلس شورای اسلامی در طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب کرد که معادل هزینه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه خود صرف می‌کنند از میزان مالیات‌ مقرر آنها کاسته شود.

بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان «معادل هزینه انجام‌شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطا و معادل آن از مالیات قطعی‌شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

اعتبار مالیاتی نوعی امتیاز است که دولت تحت عنوان مشوق در حوزه ای مشخص، مثلاً در زمینه تحقیق و توسعه به شرکت‌ها می دهد.

بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از این امتیاز برخوردار می شوند اما به گفته رضا اسدی فرد رییس شرکت‌ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به ابلاغ این قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌های غیر دانش بنیان نیز ارایه می شود.

وی درمورد اعطای این امتیاز به شرکت‌های غیر دانش‌بنیان‌ اظهار داشت: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه پیش از اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، فقط برای دانش بنیان ها ارایه می شد اما با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان برای توسعه نوآوری در کشور، اعتبار مالیاتی تحقیق وتوسعه برای دانش‌بنیان‌ ها نیز ارایه می شود.

رییس شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این اعتبار به این صورت اختصاص می یابد که اگر شرکت های غیر دانش‌بنیان‌ طرح های تحقیق و توسعه داشته باشند که مورد تایید کارگروه شرکت های دانش بنیان باشد، هزینه آن به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده و ارایه می شود.

اسدی فرد یادآور شد: البته این امر آیین نامه هایی نیاز دارد که در چند ماه آینده با سازمان امور مالیاتی در این خصوص به تفاهم می رسیم و اجرای آن در آینده ای نزدیک انجام می شود.

وی درخصوص استفاده شرکت‌ها از این اعتبار مالیاتی هم گفت: محدودیتی درمورد استفاده از این اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های کوچک و بزرگ، دولتی وغیر دولتی وجود ندارد، همه شرکت‌ها می توانند از این خدمات استفاده کنند، فقط محدودیتی که وجود دارد اینکه حتما باید صرف تحقیق و توسعه شود.

رییس شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این قانون واقعا می تواند کشور را از جنبه نوآوری تکان دهد، تصریح کرد: در کل کشور با اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ به دلیل امکانات خوبی که در آن پیش بینی شده از نظر نوآوری یک پوست اندازی می کند.

اسدی فرد یادآور شد: براساس مصوبات کارگروه، حفظ و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است، این کارگروه به هیچ عنوان به دنبال افزایش کمی شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای این قانون نیست اما ‌شرکت‌های دانش‌بنیان‌ باید حتما واحد تحقیق و توسعه برای خود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اینکه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه دارد، بنابراین درخصوص هزینه های انجام شده و کاهش ریسک تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و غیر دانش‌بنیان‌ کمک می کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا