درباره اهمیت ورود نخستین استارت‌آپ‌ به بورس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ورود نخستین استارت‌آپ‌ از بخش تاکسی‌های اینترنتی به بورس توسط جوانانی رقم خورد که زمانی در بازگشت به وطن مردد بودند؛ این اتفاق علاوه بر کارآفرینی و عبور از فرهنگ غلط نفتی، دستاوردهایی برای اکوسیستم استارت‌آپی و اقتصاد کشور خواهد داشت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، عرضه اولیه تپسی در بازار دوم فرابورس اخیرا انجام شد.

47 حقوقی واجد شرایط در این عرضه اولیه شرکت کرده و بیش از 58 میلیون سهم این شرکت را به قیمت 939 تومان خریداری کردند. با این عرضه، در حال حاضر ارزش بازار این شرکت هزار و 100 میلیارد تومان است.

اما این اتفاق از این نظر مهم بود که برای اولین بار سهام یک شرکت استارتاپی در بورس عرضه شد و این اتفاق مسیر سایر استارتاپ ها را هم برای ورود به بورس باز می کند.

تا پیش از این، دارایی‌ شرکت ها براساس ارزش های فیزیکی و مالی ارزش گذاری می شد و از این پس دارایی‌ های نامشهود و ارزش مشتریان شرکت ها هم بخشی از دارایی های آنها محسوب می شود. اما ورود نخستین استارت‌آپ‌ به بورس از ابعاد دیگری هم دارای اهمیت است.

ورود نخستین استارت‌آپ‌ به بورس از چه نظر مهم است؟

امیر ناظمی رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات و معاون وقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این سوال پاسخ می دهد.

وی می گوید: عرضه اولیه سهام (IPO) تپسی اتفاقی مهم را برای اکوسیستم استارت‌آپی رقم زد.

ناظمی با تشریح دلایل خود برای این استدلال توضیح داد:‌ تامین منابع مالی در روزگاری که سرمایه‌گذاری خارجی همچنان امکان‌پذیر نیست، به معنای شروع استفاده اکوسیستم از این منابع است.

وی ادامه داد: سودآوری سرمایه‌گذاری جسورانه وابسته به فرآیند خروج (Exit) مناسب است. در این شرایط عرضه سهام تپسی به معنای افزایش جذابیت ورود سرمایه‌گذاران جسور در اکوسیستم است.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات افزود: ورود به بورس تسهیل‌گر پیوند اکوسیستم‌استارت‌آپی با اقتصاد‌متداول است. این پیوند اهمیتی فراتر از عرضه سهام یک بنگاه دارد.

به گفته وی، سهام شرکت‌های بورسی، در نظام بانکی و تسهیلاتی کشور، از جمله وثائق قابل قبول است که امکان بهره‌گیری بهتر از منابع بانکی را نیز فراهم می‌کند.

ناظمی ادامه داد: رسمیت‌بخشی به دارایی‌ نامشهود در خلال ارزش‌گذاری تپسی منجر به تدوین و به‌کارگیری آیین‌نامه‌هایی شد که از این پس قابلیت استفاده برای سایر استارت‌آپ‌ها را نیز دارد. دارایی‌های نامشهود مانند ارزش‌کاربران یا برند یا شبکه تامین‌کنندگان پلتفرم رسمیت پیدا کردند.

وی یادآور شد: کاربران هر پلتفرمی اصلی‌ترین عامل ارزش‌آفرینی برای یک پلتفرم هستند. کاربر باید این حق را داشته باشد که در ارزشی که خلق می‌کند، شریک باشد. این امر از طریق عرضه سهام در بورس تقویت و امکان‌پذیر می‌شود. راه ناگزیری که سایر پلتفرم‌های بزرگ نیز پیش رو دارند.

تاکسی های اینترنتی از نخستین شرکت هایی بودند که مواجه بین کسب و کارهای سنتی و آنلاین را تجربه کردند.

تغییرات استارت‌آپ‌ پس از بورسی شدن 

یکی از سوالاتی که درباره بورسی شدن استارت‌آپ‌ها مطرح می شود این است که مسیر شرکت پس از این اتفاق چه تغییری خواهد داشت.

مدیرعامل تپسی می گوید: پس از عرضه اولیه و فروش سهام، درآمد این اتفاق صرف رشد زیرساخت‌ها و ورود این شرکت به بازارهای جدیدی خواهد شد.

وی گفت: در قدم اول، تپسی تعداد سفرهای خود را در شهرهایی که حضور دارد، بیشتر خواهد کرد و در ادامه، به ۱۵ تا ۲۰ شهر جدید وارد خواهد شد.

بیشتر بازار تاکسی های اینترنتی در ایران در اختیار دو شرکت بزرگ این حوزه است.

جوانانی که در بازگشت مردد بودند اما راهی جدید در کارآفرینی ایران باز کردند

این اتفاق با خوشحالی معاون رئیس جمهوری نیز مواجه شد و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار تصویری از نامه میلاد منشی‌پور مدیرعامل شرکت حمل و نقل اینترنتی تپسی، در صفحه اینستاگرامش نوشت: داستان تپسی داستان اکوسیستم استارت آپی ایران است. 

وی ادامه داد: اولین بار من با موسسین تپسی سال ۹۳ در خارج از کشور  آشنا شدم، جوانانی که دودل بودند در بازگشت به کشور.  من شور و اشتیاق کارآفرینی را در وجودشان حس می کردم. موفقیت تپسی موفقیت جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور است که در برنامه بازگشت به وطن بازگشته اند و کارآفرینی کرده اند از گردنه های سخت بروکراسی و فرهنگ غلط نفتی جامعه عبور کرده اند و به هدف رسیده اند و راهی را برای سایر استارت آپها باز کرده اند.

وی افزود:‌ من خاطرات زیادی از تپسی دارم از مناظره های تلویزیونی سال ۹۴ تا ناامیدی های مقطعی در بروکراسی ودیوان سالاری موجود اما تپسی نشان داد که می توان با پشتکار از این موانع عبور کرد و فرهنگ جدیدی را در اکوسیستم کارآفرینی ایران ایجاد کرد. در تلاطم های سالیان اخیر من به همراه تپسی بارها سرخورده شدیم اما هیچگاه نا امید نشدیم. 

ورود اولین استارت‌آپ‌ به فرابورس و حرکت در مسیر رسیدن به سهم ۱۰ درصدی بازار ict از GDP

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره عرضه سهام تپسی با اشاره به مشکلات و فرایند‌های بسیاری که برای پذیرش این شرکت در بورس طی شد، می گوید: این‌کار مسیر را برای دیگر شرکت‌ها و استارت آپ‌ها هموار کرده و تپسی خط شکنی کرده است. پذیرش این شرکت به عنوان نخستین کسب و کار دیجیتال، نقطه عطفی برای برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و رشد و شکوفایی کسب و کارهای دیجیتال و شرکت های استارتاپی در کشور بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت با اختیارات اصل 138 و 127، تاکید کرد: دولت فناوری ارتباطات و اطلاعات را یک فرصت برای توسعه کشور می داند و کاملا از کسب و کارهای دیجیتال حمایت می‌کند و امیدوارم با رفع موانع این حوزه شاهد استفاده حداکثری از فناوری برای حل مشکلات کشور باشیم. جوانان ما از جوانان دیگر کشورها چیزی کم ندارند، ما مسوولین نیز باید در کنار این جوانان نخبه قرار بگیریم و موانع سر راه آنها را برداریم.
زارع پور تصریح کرد: امیدواریم با توسعه کسب و کارهای حوزه دیجیتال بتوانیم حجم این بازار را به 10 درصد تولید ناخالص ملی برسانیم و نتیجه آن با خلق ثروت و ایجاد اشتغال و کمک به حل مشکلات کشور در نهایت به مردم برسد.

دیجی کالا دومین استارت‌آپ‌ آماده ورود به بورس

تپسی در حالی اخیرا به بازار دوم فرابورس وارد شده که پیش از این مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده بود: به زودی نام  دیجی‌کالا و تپسی پس از برطرف شدن موانع حضور به عنوان اولین استارت‌‌آپ‌هایی که توانسته‌اند شرایط حضور در بورس را به دست آورند روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.

از 2 سال پیش امیر هامونی، مدیرعامل وقت فرابورس ایران، نوید حضور استارتاپ ها در این بازار را داده و گفته بود: پس از برگزاری جلسات متعدد با این دو استارت‌آپ بزرگ بسیاری از موانع برطرف شده است و یکسری از مشکلات باقی مانده که آنها نیز به زودی برطرف می‌شود. دیجی‌کالا و تپسی در این دوره توانسته‌اند بسیاری از مشکلاتشان برای ورود به بورس را برطرف کنند و حضور آنها روی تابلوی بورس در دستور کاری ما قرار گرفته است.

به نظر می رسد پس از تپسی در آینده نزدیک باید شاهد دومین دیجی کالا به بورس به عنوان دومین استارتاپ باشیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا