افتتاح مراکز کارآفرینی و نوآوری در استان خراسان رضوی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر به استان خراسان رضوی، در قالب ویدئو کنفرانس، از 3 مرکز نوآوری و کارآفرینی استان خراسان رضوی را در قالب ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از برنا، سورنا ستاری در افتتاح این مراکز، از دست اندرکاران راه اندازی این ۳ مرکز قدردانی و بیان کرد: امسال بر روی چند موضوع خیلی بیش تر از موضوعات دیگر تمرکز داریم که امنیت غذایی توسعه گیاهان دارویی، فناوری‌های حوزه کشاورزی و تامین غذا از آن جمله است. هوش مصنوعی و معدن جزو دیگر اولویت‌های حمایتی هستند.

وی با بیان این‌که توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مبتنی بر مزیت‌های سرزمینی در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد، افزود: استان خراسان رضوی و شرق کشور، در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی و حوزه معدن ظرفیت‌های خوبی دارد و بر همین اساس، در هر منطقه توسعه فناوری‌ها را مبتنی بر ظرفیت‌ها و مزایای آن منطقه دنبال می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که به صنایع فرهنگی و خلاق به ویژه در دانشگاه هایی که ظرفیت علوم انسانی دارند توجه و تمرکز داریم افزود: خواهشم این است که در حوزه ایجاد خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق اهتمام ویژه ای صورت بگیرد.

افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری

در نخستین بخش از این برنامه، مرکز نوآوری دانشگاه حکیم سبزواری با مساحت تقریبی 500 متر مربع افتتاح شد.

احداث این مرکز نوآوری، طی تفاهم نامه‌ای با حمایت 15 میلیارد ریالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 1398 آغاز و در شهریور 1400 به مرحله نهایی رسید. این مرکز نوآوری، با تصویب هیات امنا دانشگاه در ساختار سازمانی دانشگاه تعریف شد.

در حال حاضر 12 هسته نوآور در این مرکز نوآوری استقرار دارند که 3 هسته نوآور در مرکز کارآفرینی و نوآوری در حوزه الکترونیک، 6 هسته نوآور در مرکز کارآفرینی و نوآوری در حوزه بازیافت پسماند های صنعتی، کشاورزی و معدنی و 3 هسته نوآور در مرکز کارآفرینی و نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استقرار دارند.

توسعه فعالیت‌های گناباد در حوزه گیاهان دارویی

گناباد دارای ظرفیت بسیار خوبی در رشد اقتصاد گیاهان دارویی است و در این خطه بیش از ۶۰۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده است. در سال ۱۳۹۹ با اعطای مجوز و حمایت ۱۰ میلیارد ریالی در فضای ۳۵۰ متر مربع طراحی و ساخته شد و پس از استقرار تیم های فناور و خلاق افتتاح رسمی این مرکز نوآوری با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در قالب ویدئو کنفراس صورت گرفت.

در همین راستا و به جهت افزایش بهره وری در زمینه گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری ‌و بهره مندی از نیروی انسانی و متخصصین اقدام به ایجاد مرکزنوآوری گیاهان دارویی  کرده است، همچنین با فراهم آوردن زیرساخت های آزمایشگاهی برای فرآوری و فناوری گیاهان دارویی سعی دارد تا با کمک به افزایش سهم صادرات گیاهان دارویی، موجبات اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم در این منطقه را فراهم کند.

در حال حاضر تعداد ۳ هسته فناور در زمینه فراوری گیاهان دارویی در این مرکز مستقر هستند و از اهداف این مرکز، حمایت از ایده های نو در زمینه گیاهان دارویی بالاخص گیاهانی چون آنعوزه، باریجه، بنه، کلپوره، کتیرا و سماق است.

افتتاح فاز دوم مرکز نوآوری ترشیز کاشمر

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین فاز دو مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز کاشمر را به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

فاز نخست این مرکز نوآوری سال 1398، پس از فعالیتی سه ساله با عقد تفاهم‌نامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۸، با در اختیار گرفتن فضایی با زیربنایی بالغ بر ۶۰۸ متر مربع و تجهیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

در این مرکز نوآوری، 12 شرکت مستقر هستند که در زمینه‌های کشاورزی، صنایع خلاق، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و ساختمان در فضایی به مساحت 1020 متر مربع فعالیت می‌کنند.

بازدید از کارخانه نخ‌ریسی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش پایانی سفر یک روزه به استان خراسان رضوی از محل کارخانه نخ ریسی مشهد بازدید کرد. در این بازدید ارزیابی‌های اولیه برای تغییر کاربری و احداث کارخانه نوآوری صورت گرفت و مقدمات آن فراهم شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
برنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا