کارآفرینی جوان گیلانی با میهمان آمریکایی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک جوان کارآفرین لاهیجانی توانسته با کشت و پرورش لوفا که یک محصول منحصر در آمریکای جنوبی بود برای چندین نفر شغل ایجاد کند و در بازار تولیدات این محصول نقش مؤثری داشته باشد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، حمیدرضا دنیادیده؛ به لاهیجان وارد شوید و بخواهید یادی از نخبگان و تولیدکنندگان جوان کنید، احتمالاً نام سید سبحان سعادت میرقدیم را در ذهن خود مرور خواهید کرد، جوانی که موفقیت‌هایی در تولید و فرآوری «لوفا» در این شهرستان دارد و نگاهی نو به حوزه کشاورزی انداخته و مهمانی را از مناطق گرم و مرطوب آمریکای جنوبی به عروس گیلان در لاهیجان آورده است.

سید سبحان در مزرعه دو هزار متری لوفای خود محصولی را پرورش می‌دهد که در صنایع‌دستی، آرایشی و بهداشتی، اُرتوپدی، محصولات مراقبت از پوست، طراحی داخلی ساختمان، عایق‌بندی صوتی و حرارتی، مواد اولیه برای ساخت تجهیزات مراقبت از بدن، در صنعت تولید صابون و چندین محصول دیگر از آن استفاده می‌شود.

جوان کارآفرین گیلانی برای بیشتر شناختن لوفا ما را به مزرعه خود دعوت می‌کند؛ سید سبحان در همان ابتدای کار می‌گوید: «کشت و پرورش لوفا یکی از گزینه‌های من در ایجاد شغل بوده اما اکنون نه‌تنها یک شغل بلکه به‌عنوان یک راهبرد در توسعه بخش کشاورزی به آن نگاه می‌کند و تمام تلاشش را برای پیشرفت کمی و کیفی این محصول به کار گرفته است.»

مزرعه لوفای سید سبحان چشم‌اندازی از تلاش و امید است، جوانی و تولید است، آینده روشنی است که هم اجر دنیوی دارد و هم به‌قول‌معروف دنیا و آخرت سید سبحان را تضمین می‌کند چراکه این جوان هم نان می‌خورد و هم نان به دیگری قرض می‌دهد.

به گفته سید سبحان سعادت لوفا یک معجزه الهی است و طرح اقتصادی توجیه‌پذیری را دارد و می‌تواند برای بسیاری از کارجویان و تولیدکنندگان یکی از گزینه‌ها باشد.

آن‌طور که این جوان کارآفرین گیلانی مطرح کرده، علاوه بر خواص بهداشتی متعددی که لوفا دارد، مشتقات تولیدشده از آن هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌زند و کاملاً نیز تجدیدپذیر است.

هزینه کم تولید، نیاز کم لوفا به مصرف آب، نیازمندی بازار به مصنوعات لوفا، توسعه بهداشت عمومی و از همه مهم‌تر چندوجهی بودن مشتقات فرآوری شده از لوفا و درآمد سرشار تولید این محصول ازجمله دلایلی بوده که سید سبحان سعادت کشت و پرورش لوفا را به دیگر مشاغل ترجیح داده است.

سید سبحان می‌گوید اولین بار کشت لوفا را از زمینی ۵۰۰ مترمربعی شروع کرده و با هزینه ۵۰۰ هزار تومانی در اولین سال توانسته ۱۰ میلیون میزان درامد کسب کند.

به گفته سعادت، درآمد مقرون‌به‌صرفه و مراحل شیرین کشت و پرورش لوفا موجب شده تا وی به توسعه پرورش لوفا فکر و در تحقق ایده خلاقانه خود عزم جوانی خود را در ثمره شیرین لوفا جزم کند.

لوفای پرورش‌یافته توسط سید احسان سعادت اکنون برای ۱۰ نفر شغل ایجاد کرده و او می‌گوید اگر این محصول بیشتر شناخته شود، دامنه اشتغال‌زایی این محصول تصاعدی رشد خواهد کرد.

در حال حاضر انواع لیف حمام، پدهای لایه‌بردار، برس های پشت شور، صندل‌های طبی، فیس براش دستی و تولید انواع اسکاج محصولاتی هستند که توسط کارآفرین لاهیجانی از تولید لوفا استحصال، تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

این کارآفرین لاهیجی تنها در کشت، پرورش و سودآوری لوفا متوقف نشده و در جهت توسعه کشت لوفا نیز گام‌هایی را برداشته است. برگزاری آموزش پرورش و توسعه کشت لوفا در مناطق مختلف استان گیلان جزئی از منظومه فکری سید سبحان سعادت است. او می‌گوید نه‌تنها این پیشه را به دیگران آموزش می‌دهد بلکه در مراحل پرورش لوفا در کنار مهارت آموزان باقی می‌ماند و حتی محصولاتشان را تضمینی از آن‌ها می‌خرد.

ایده خلاقانه سید سبحان سعادت در پرورش و تولید محصولات لوفا پایه توانسته در نخستین جشنواره جوان خلاق لاهیجی «شهید ابوالحسن کریمی» توجه هیئت‌داوران را نیز به خود جلب کند. این کارآفرین لاهیجی در این جشنواره رتبه نخست جوان خلاق را کسب کرد.

 عزت، کرامت و استقلال هر مناطقی درگرو همت و تلاش مردمان آن مناطق است و فضیلت کارآفرینان و کسانیکه در حوزه اقتصادی تلاش وافر دارند و در کسب روزی حلال و توسعه رزق برای سایرین تلاش می‌کند شایسته تکریم و تجلیل هستند.

تولید، اشتغال و کارآفرینی رکن رکین امروز ایران عزتمند است و برای حفظ استقلال و جلوگیری از هدر رفت سرمایه و نیروی انسانی نخبه و کارآفرین، حمایت‌های حاکمیتی ضرورتی منطقی و غیرقابل‌انکار است.

بی‌شک اگر  سبحان‌های ایران حمایت شوند و کسب‌وکارشان با تسهیلات ارزان و دارای تنفس موردحمایت قرار بگیرند، اشتغال پایدار رقم می‌خورد و به دنبال آن سرمایه ایرانی هم حفظ می‌شود و هم می‌تواند سیر نزول ارز را به سمت کشور سرازیر کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا