اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاون استاندار، مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی و روسای مراکز دانشگاهی در پارک علم و فناوری کردستان تشکیل شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از خبرگزاری دانشجو، در ابتدای جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، قادرزاده رییس پارک علم و فناوری کردستان با تقدیر از اهتمام ویژه استاندار به این موضوع، همراهی و همکاری همه سازمان‌ها را در جهت تحقق شعار سال ضروری دانست و تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را گامی لازم و مهم به منظور هماهنگی، سیاست‌گذاری و بسیج همه امکانات استان در مسیر توسعه دانش بنیان معرفی کرد.
قادرزاده گفت: بر اساس درخواست وزارت علوم و به دستور وزیر کشور، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها ایجاد خواهد شد، تا زمینه‌ی به کارگیری توانمندی‌های استانی در مسیر توسعه استفاده شود و در این راستا با همت و تعامل استانداری، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط کردستان و با نظارت پارک علم و فناوری در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان، کمیته‌هایی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف جهت پیشبرد سیاست؛ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تشکیل می‌شوند.

قادرزاده با اشاره به اهمیت تشکیل این ستاد جهت جلوگیری از موازی کاری، گفت: ارتقای دانش و نوآوری واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان باید به صورت جدی دنبال شود.

رییس پارک علم و فناوری کردستان تصریح کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به منظور تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری تشکیل می‌شود. استان کردستان با توجه به ظرفیت این زیست‌بوم در حوزه معادن، کشاورزی، صنعت و صنایع دستی می‌تواند با استفاده از فناوری در زمینه تجاری‌سازی و همچنین بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اعتقاد وزارت عتف در دوره جدید بر این است که برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، همه شهرستان‌ها باید مرکز رشد یا نوآوری داشته باشند و در زمینه صدور مجوز برای این مراکز هیچ مشکلی وجود ندارد.

قادرزاده با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال گذار از اقتصاد نفتی به دانش‌بنیان است، افزود: ۴۰۰ هزار شغل مستقیم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند. و در پارک علم و فناوری کردستان بیش از ۱۲۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان فعال هستند که بیش از ۸۰۰ جوان نخبه و فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این واحدها فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت زیرساخت و ماموریت‌گرایی سرلوحه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری است، افزود: خوشبختانه طرح‌هایی در وزارت عتف و معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری در حال تدوین و اجراست که برخی از آنها می‌تواند به تغییر بنیادین در نگرش به اقتصاد دانش‌بنیان منجر شود. از جمله این طرح‌ها طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)، شبکه‌سازی بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری و نوآوری و ایجاد سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) است که همه این طرح‌ها در راستای حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری می‌باشد.

در این جلسه کمال حسینی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان نیز گفت: تقویت رابطه صنعت، دانشگاه و دولت برای نهادینه‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضرورت دارد و این ستاد باید ضمن تسهیل‌گری و انجام هماهنگی‌های لازم زمینه تحقق این مطلوب را فراهم کند.

وی افزود: همه ادارات موظف هستند با پارک علم و فناوری به عنوان دبیرخانه، همکاری لازم را داشته و حمایت ویژه‌ای از کسب و کارهای دانش‌محور و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در عرصه تولید داشته باشند.

در ادامه حسینی تشکیل این ستاد راهبردی و عملیاتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نهادینه‌سازی اقتصاد دانش بنیان راهبردی موثر و بسیار کلیدی و کاربردی برای رفع مشکلات اقتصادی استان است و باید به صورت عملیاتی در این راستا قدم برداریم.

معاون استاندار کردستان در پایان خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق شعال سال، ضمن تداوم حمایت‌های اثر بخش از فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی مطلوب هستیم و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی باید برای آینده تداوم بخش باشد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری دانشجو
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا