سورنا ستاری: شورای راهبری شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از تشکیل شورای راهبردی ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: دبیرخانه این شورا در معاونت علمی است و رئیس‌جمهوری رئیس این شورا است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری، با بیان اینکه هنوز از سوی رئیس‌جمهوری قانون جهش تولید دانش‌بنیان ابلاغ نشده است، افزود: احتمالا این قانون در هفته جاری ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ آن از برنامه‌های اولیه ما تشکیل شورای “راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان” خواهد بود.

وی با بیان اینکه این شورا با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: ما سعی خواهیم کرد اولین جلسه با حضور ریاست جمهوری شود و جلسات دیگر در خدمت معاون اول رئیس جمهوری باشیم و جلسات این شورا نیز به صورت منظم برگزار خواهد شد.

ستاری اظهار کرد: در کنار تشکیل این شورا، تدوین ۱۲ آیین‌نامه اجرایی و تعدادی دستورالعمل این قانون را در دستور کار داریم که کارهای مقدماتی آن در حال اجرایی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه این شورا زیر نظر رئیس‌جمهور است و معاونت علمی، دبیرخانه شورا را بر عهده دارد، یادآور شد: در این شورا به مسائل مربوط به اجرای این قانون و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، طرح جهش تولید دانش‌بنیان که با اصلاحاتی در جلسه ۱۱ اردیبهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه ۲۱ اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

در این قانون تاکید شده، کلیه دستگاه‌های اجرایی سالانه فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی‌های فناورانه داخلی و خلأهای موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیره‌های تأمین هر کدام را با تعیین اولویت‌ها به شورای “راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان” بعدی ارائه دهند. رعایت الزامات زیر در این راستا ضروری است:

تعیین اقلام با ارزبری بالای یک میلیون (۱,۰۰۰,۰۰۰) دلار
تعیین موارد آسیب‌زای تأمین ایـن محصـولات از خارج در شرایط تحریم و غیر آن
پیش‌بینی تناسب واردات این محصولات با روند تحولات کشور در حوزه فناوری
تناسب با ظرفیت بازار داخلی و صادراتی
میزان حساسیت و نقش محصول در حوزه امنیت غذایی، دفاعی، سلامت، صنعت و امنیت کشور

شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور (نایب رئیس شورا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر مسؤولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای این قانون را به عهده دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز مسؤول پیگیری اجرای مصوبات شورا از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

همچنین تاکید شده هرگونه استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج در این قانون و متناسب با ویژگی‌ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضا جهت تصویب به شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

کلیه دستگاه‌های مجری این قانون نیز موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون، به شورای راهبری فناوری ‌ها و تولیدات دانش‌بنیان اطلاع‌رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و در صورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یکبار برگزار می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا