بررسی آینده‌ی منابع انسانی داده محور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب، مقاله‌‌ای از برنارد مار (Bernard Marr)، نویسنده، آینده‌پژوه، مشاور استراتژی و تکنولوژی در مجله‌ی فوربز (Forbes) را آورده‌ایم که آینده‌ی منابع انسانی داده محور (Data-driven HR) را بررسی می‌کند. با ما همراه باشید. 

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، امروزه با گسترش تکنولوژی، از تحلیل داده‌ها و علم داده در زمینه‌های مختلفی از جمله منابع انسانی استفاده می‌شود که می‌تواند بهبودهای قابل توجهی را در این حوزه به‌دنبال داشته باشد.

طی چند سال اخیر شاهد پیشرفت‌هایی باور‌نکردنی در حوزه‌ی داده‌ها، تحلیل و هوش مصنوعی بوده‌ایم. نگرانی قابل درکی در‌مورد تأثیر فناوری بر مشاغل انسانی وجود دارد، هرچند که در دوره‌ی هیجان‌انگیزی برای مشاغل و کارمندان قرار داریم.

منابع انسانی داده‌محور و هوشمند، بسیاری از روش‌های خدمت‌رسانی تیم‌های منابع انسانی به کارمندان سازمان را تغییر می‌دهد. فناوری به سرعت در حال تغییر است، بسیار سریع‌تر از آن چیزی که ۵ سال قبل پیش‌بینی شده بود. تغییرات فناوری به این معناست که عملکرد تیم‌های منابع انسانی در سال‌های آینده نیز تغییرات بسیاری خواهد داشت. 

با وجود غیر‌قابل پیش‌بینی بودن آینده، برخی چیز‌ها در‌مورد آینده‌ی منابع انسانی داده‌محور، واضح ‌و شفاف هستند. ۳ پیش‌بینی مهم عبارت‌اند از:

۱. منابع انسانی نقش منحصر‌به‌فردی در دنیای مبتنی بر داده خواهد داشت

مانند هر بخش دیگری در کسب‌و‌کار‌ها، گسترش تحلیل داده، دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا و ابزار‌های هوش مصنوعی در آینده بر نحوه‌ی عملکرد منابع انسانی تأثیر‌گذار خواهند بود.

در این محیط در حال تغییر، برقراری تعادل میان فناوری (به‌خصوص خودکار‌سازی یا اتوماسیون) و نقش انسان، تبدیل به چالش بزرگی برای تیم‌های منابع انسانی خواهد شد. بزرگ‌ترین چالشی که تیم‌های منابع انسانی در آینده با آن رو‌به‌رو می‌شوند، پیشرفت نکردن تیم‌های منابع انسانی همراه با فناوری و یادگیری مهارت‌های جدید مانند تحلیل داده‌ها و یافتن جایگاه منحصر‌به‌فرد کارمندان در سازمان است.

در حال حاضر تیم‌های فناوری باید به این موضوع فکر کنند که منابع انسانی در آینده دست‌خوش چه تغییراتی می‌شود. چه بخش‌هایی خودکار‌سازی یا اتوماتیک می‌شوند و چه بخش‌هایی قابل خودکار‌سازی نیستند. آن‌ها باید سهم منابع انسانی از محیط کار آینده را بیابند.

تصور این‌که زمانی برسد که منابع انسانی قابل حذف شدن از سازمان‌ها باشد بسیار بعید بود. بدون شک در آینده نقش منابع انسانی از وظایف نظارتی در حوزه‌ی مدیریت افراد که می‌توانند به‌راحتی خودکار‌سازی شوند، به فعالیت‌هایی تغییر می‌کند که به سازمان در رسیدن به اهدافش کمک خواهد کرد. منابع انسانی باید ارزش‌های واقعی و مزایای منحصر‌به‌فردی را ارائه دهد که توسط هیچ بخش دیگری از سازمان قابل ارائه نباشد.

۲. منابع انسانی باید در همگام شدن با خودکار‌سازی از همه جلو‌تر باشد

هیچ راه گریزی از فرایند خودکار‌سازی وجود ندارد. بنابراین برای همه‌ی افراد در هر شغل و صنعتی مهم است که پیامد‌های یک دنیای خودکار‌سازی شده را در نظر بگیرند و ببینند که خودکار‌سازی چگونه بر شغل و آینده‌ی شغلی آن‌ها در آینده تأثیر می‌گذارد.

منابع انسانی به خودکار‌سازی وابسته خواهد شد. متخصصان منابع انسانی باید راه خود را به این دنیای جدید پیدا کنند، علاوه بر این باید مهارت‌های ضروری برای مشارکت در موفقیت سازمان را به کارمندان سازمان خود آموزش دهند. اگر یک متخصص منابع انسانی هستید و راه دنبال کردن تغییرات در منابع انسانی داده محور را نمی‌دانید، اصلا نترسید. ای۳ مرحله به شما کمک می‌کند تا نقش منحصر‌به‌فرد خود را در سازمان کشف، و با سرعت بیش‌تری پیشرفت کنید.

۱. آینده‌ی شغلی خود را در نظر بگیرید

درباره‌ی این موضوع فکر کنید که چه میزان از کار‌هایی که هر‌روز انجام می‌دهید تکراری است. همچنین در نظر بگیرید که چه کارهایی می‌تواند توسط الگوریتم‌های هوشمند یا روبات‌ها انجام شود. در حال  حاضر نیز امکان خودکار‌سازی کامل یا جزئی بسیاری از وظایف منابع انسانی وجود دارد. حوزه‌هایی که کامپیوتر‌ها هنوز در آن نا‌توان هستند عبارت‌اند از: خلاقیت، حل مسئله و برقراری ارتباط در سطوح انسانی، این سه مهارت در منابع انسانی بسیار حیاتی هستند. منابع انسانی به کمک این حوزه‌ها می‌تواند ارزشی واقعی برای سازمان داشته‌باشد. بنابراین طبیعی است که مهارت‌های خود را در این حوزه‌ها توسعه دهید و نقش خود را به گونه‌ای تغییر دهید که الگوریتم‌ها و روبات‌ها در انجام بیش‌تر وظایف شما نا‌توان باشند.

۲. به داده‌ها مسلط شوید

لازم نیست تبدیل به یک دانشمند داده شوید. این موضوع اهمیت بسیاری دارد که درک خوبی از قابلیت‌های داده‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها برای حل مشکلات داشته‌باشید. مثلا کارآمد‌تر شوید و کارمندان خود را هم فعال‌تر کنید. ثابت کردن این‌که می‌توانید سواد داده را برای حل مشکلات کلیدی به‌کار بگیرید، روش مطمئنی برای موفقیت در عصر اطلاعات است.

۳. با هوش مصنوعی دوست شوید

میزان استفاده از هوش مصنوعی با سرعتی باور‌نکردنی در حال افزایش است، محبوبیت بالای دستیار‌های هوش مصنوعی مانند الکسا (Alexa) و سیری (Siri) نشان‌دهنده‌ی این امر است. این نوع فناوری در محل کار نیز به‌سرعت رواج می‌یابد و قابل درک است که بسیاری از مشاغل را نگران می‌کند. تیم‌های منابع انسانی باید در پذیرش و به‌کار‌گیری هوش مصنوعی پیشقدم شوند. آن‌ها باید به دیگران نشان دهند که همکاری با هوش مصنوعی می‌تواند کارایی افراد را افزایش دهد و در موفقیت سازمان سهیم باشد.

۳. آینده‌ی منابع انسانی داده محور روشن است

داده‌ها و اعداد چیزی نیستند که باعث نگرانی یک متخصص منابع انسانی شوند. بیش‌تر متخصصان منابع انسانی روی یک چیز تمرکز دارند و آن هم انسان‌هاست. آن‌ها به جای تحلیل مجموعه‌های داده، تعاملات و ارتباطات انسانی علاقه‌مند هستند. اگر فکر می‌کنید برای حفظ شغل خود به عنوان یک متخصص منابع انسانی باید تبدیل به یک دانشمند داده شوید، نگران نباشید. این عقیده کاملا اشتباه است.

خبر خوب این است که بسیاری از ابزار‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که وارد بازار می‌شوند، می‌توانند داده‌ها را به طور خودکار برای شما تحلیل کنند و داده‌های ارزش‌مندی را به شما تحویل دهند. با توجه به این‌که ماشین‌ها کار تحلیل داده‌ها و آمار‌گیری را انجام می‌دهند، متخصصان منابع انسانی می‌توانند بر کاری که در آن بهترین هستند، یعنی کار با افراد تمرکز کنند.

جمع‌بندی

امروزه با گسترش استفاده از داده‌ها، مشاغل زیادی از جمله کارشناسان منابع انسانی نیاز دارند که همگام با تکنولوژی حرکت کنند و خود را با تغییرات هماهنگ کنند. یکی از ابزارهایی که کارشناسان منابع انسانی برای مدیریت داده‌ها استفاده می‌کنند، نرم افزار جذب و استخدام (ATS) است. در این مطلب توضیح دادیم منابع انسانی داده محور چه آینده‌ای خواهد داشت چگونه باعث بهبود عملکرد تیم‌های منابع انسانی می‌شود. نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومforbes.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا