محمد حسین ایمانی: تعدد دستگاه‌های اجرایی قانون مالکیت فکری موجب سردرگمی ایده‌پردازان است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: در قوانین جاری کشور در مورد مالکیت فکری قانون داریم و دستگاه‌های مختلف مانند وزارت دادگستری، ارشاد و علوم، قوه قضائیه و سازمان استاندارد مسوولیت اجرای آن را برعهده دارند اما تعدد مراکز باعث سردرگمی ایده پردازان شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت مساله مالکیت فکری اظهار داشت: سازمان جهانی مالکیت فکری (World Intellectual Property Organization) که یکی از سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد است، با هدف ترویج و توسعه بحث مالکیت فکری تاسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۰ میلادی تصمیم گرفت که روزی را به نام روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهد، این سازمان هر ساله شعارهای مختلفی دارد تا کشورهای عضو وایپو (WIPO) پیرامون آن برنامه داشته باشند. شعار امسال این سازمان نیز “مالکیت فکری و جوانان، نوآوری برای آینده بهتر” است.

وی افزود: ایران نیز به عنوان کشور در حال توسعه و جوان باید به بحث خلاقیت جوانان توجه زیادی داشته باشد و ضمن فراهم ساختن زمینه های لازم برای شکوفایی استعداد جوانان برای ارائه ایده های خلاقانه بیش از سایر کشورها بحث مالکیت فکری را دنبال کند و به آن بها دهد زیرا جوانان دارای انرژی زیاد و قدرت تخیل بالا برای ارائه خلاقیت در فضای تکنولوژی و دنیای ارتباطات هستند.

ایمانی بیان کرد: جوانان مهارت های زیاد خلاقانه در دنیای امروز دارند و روحیه بلندپروازانه آنها تضمینی برای پیشرفت کشورها محسوب می شود. همه این مسائل ایجاب می کند که مالکیت فکری، مسیری آگاه بخشی و هدایت کننده ایده های خلاق را شکل دهد. به عبارت دیگر، آگاهی از قوانین و مقررات مالکیت فکری می تواند مسیر خلق و نوآوری را در حوزه های مختلف ایجاد و آن را تبدیل به یک آگاهی عمومی کند.

وی اظهار داشت: اکنون دغدغه عمده ایده پردازان خلاق، بحث مالکیت ایده هایشان است زیرا خلاقیت از درون افراد بیرون می آید و شخص به درستی خود را مالک آن خلاقیت می داند؛ بنابراین دغدغه اصلی او این است که ایده اش در دسترس دیگران قرار بگیرد ولی مالکیت آن خدشه دار نشود، اکنون کشورها برای رفع این دغدغه سازمانی به نام «سازمان مالکیت فکری» دارند.

ایمانی گفت: این افراد نمی دانند برای حمایت از این مساله به کجا مراجعه کنند؛ از این رو اکنون ما دغدغه فزاینده ای در بین ایده پردازان خلاق داریم که عمدتا جوانان هستند. در این بین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به مسوولیت اختصاصی که در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با محوریت ایده های خلاقانه و نوآورانه دارد، به این مساله ورود پیدا کرده و اقداماتی نیز پیرامون تحقق این مساله انجام داده است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این حرکت حمایت کرده و همه پارک ها را برای توجه بیشتر به سمت این موضوع سوق داده است.

وی افزود: آگاهی از قوانین و مقررات مالکیت فکری می تواند در حوزه های مختلف مسیری برای خلق و نوآوری ایجاد کند و پشتوانه ای برای اهمیت دادن به تولید بر مبنای دانش بنیان باشد.

ایمانی درباره ضمانت های اجرایی حوزه مالکیت فکری گفت: اکنون در قانون پیش بینی های لازم پیرامون این مساله شده است اما بحث بر سر این است که چگونه این قانون اجرا شود. در حال حاضر ما در اجرای قانون مشکل داریم. اهمیت این مساله باعث شد تا پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بنابر جایگاه علمی که دارد، هماهنگی های لازم میان دستگاه های مختلف کشور برقرار کند. پیرامون تحقق این مساله جلسه های بسیار خوبی نیز با قوه قضائیه، وزارت ارشاد و دادگستری برگزار کردیم و آیین نامه هایی را نیز در این حوزه پیشنهاد داده ایم و پیش بینی می کنیم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی بتواند مکمل قوانین موجود باشد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در همایش مالکیت فکری صنایع خلاق و فرهنگی، مسوولان و دست اندرکاران، محققان داخلی و خارجی حضور دارند و قرار است به این موضوع پرداخته شود، مباحثی مانند چالش های حقوقی و آموزشی این حوزه و همچنین مالکیت فکری از منظر اقتصادی و رویکردهای توسعه ای با تاکید بر صنایع خلاق و فرهنگی، سیاست های معاونت فناورانه وزارت علوم و موضوع های دیگر مطرح خواهد شد، امیدواریم این مباحث بتوانند دریچه ای را به سوی آینده بهتر برای بحث مالکیت های فکری در کشور فراهم کند.

ایمانی در پاسخ به این سوال که برگزاری چنین همایشی چقدر می تواند به تحقق شعار امسال” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” کمک کندگفت: رهبر معظم انقلاب همواره به تولید بر محور دانش بنیان تاکید فراوان داشته اند. ما در ایران همیشه تولید را داشته ایم اما ایشان تاکید داشته اند که باید به سمت تولید با محوریت علم و دانش حرکت کنیم. در این میان چه کسانی بنیان تولید بر مبنای دانش را استوار می کنند، ایده پردازان و کسانی که دارای ذهن خلاق هستند. این افراد چه زمانی با طیب خاطر به این مساله سوق پیدا می کنند؟ زمانی که بدانند برای مالکیت فکری و ثبت ایده آنها احترامی قائل شده اند. تمام این مسائل زنجیروار به یکدیگر متصل هستند بنابراین در راستای شعار امسال که مقام معظم رهبری فرموده اند، توجه به مالیکت فکری می تواند پشتوانه ای برای اهمیت دادن به تولید بر مبنای دانش بنیان باشد.

همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی به همراه نشست سراسری مالکیت فکری پارک های علم و فناوری کشور، امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا